Hallo collegae,
Heb hier een Twingo met het volgende probleem. Motor gaat bij wegrijden op 3 cilinders lopen vooral in eerste 3 versnellingen.
Bij zware belasting ( 50 km 5e versnelling) vol gas intrappen geeft geen problemen, dus bobine is niet waarschijnlijk. Verder geeft
auto regelmatig storingcode P0203 aan (onderbreking circuit verstuiver 3e cilinder) Heb bedrading naar ecu doorgemeten evenals
de inspuitrail, hierbij geen storingen gevonden. Ecu opgestuurd naar ACT geeft ook geen resultaat. Bougie 3e cilinder slaat helemaal
zwart waarschijnlijk als gevolg van teveel brandstof. Bij oplaten koppeling in 1e versnelling als auto op handrem staat allemaal zwarte
rook. Reeds gedaan/vervangen: Motor gereinigd, kleppen gesteld, compressie gemeten, bougies + kabels vervangen, MAP vervangen,
BDP sensor vervangen, Bedrading doorgemeten naar ecu + brandstofrail. Ecu laten controleren. Gasklephuis ultrasoon gereinigd.
Wie heeft suggestie/Tips??
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekke of defecte injector?
Sproeipatroon al gecontroleerd? Of injector 3 wisselen met een andere cylinder en kijken of de fout mee gaat.
4-gas meting gedaan? Wat zijn de waardes?
Viergasmeting is goed zowel stationair als op toeren, lambda op toeren 1.001 co 0.06 is goed. Heb complete injectorgalerij van goed lopende twingo gemonteerd maar klacht blijft.
Cilinder lektest uitvoeren.
Geen rotte bougie.
Bougies zijn nieuw en wisselen naar andere cilinder heeft geen effect. compressie is van alle cilinders gelijk.
valse lucht op die cilinder? spruitstukje er al afgehad? als het echt cil 3 blijft blijft er niet veel over, vonk zou goed moeten zijn, brandstoftoevoer, compressie, dan blijft lucht over lijkt me. Heb het zelf ooit een keer eerder gehad dat het toevallig verkeerd ging op dezelfde cilinder met oude benzine. raar maar waar! was wel een auto die ook op gas liep.
ook zou ik naast de compressie meting nog ff een lektestje doen als dat mogelijk is. een scheurtje in een klep ga je met compressie meten niet vinden, maar belast komt zoiets naar boven.
Ik heb van deze auto's al vaker hoofdpijn gehad bij het storing zoeken maar komt wel vaak neer op lekke kleppen.
Het is wel drastisch maar haal vaak de kop er af en maak in ieder geval de kleppen in orde want deze zijn vaak lek.
Dit is de basis en moet goed zijn aangezien je alles al hebt gedaan wat je kon doen.
mvg Bert
Hallo mededenkers,
In een uiterste wanhoopspoging is de Twingo een
aantal malen gespoeld met Forté engine Flush. En ook nog een paar
toevoegingen in de brandstof. Daarna nogmaals nieuwe olie + filter
en een busje top end treatment en de problemen lijken uit de wereld.
Nogmaals bedankt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar