Dag mensen,
Zit met een probleempje heb pas een twingo gekocht en deze bleek een lekke koppakking te hebben, maar in een hele lichte vorm.
Een vriend van mij heeft deze koppakking vervangen zonder de olie en de koelvloeistof te vervangen, dit was volgens hem niet nodig.
nadat de koppakking was gemaakt startte en liep de auto perfect. heb hem ongeveer een weekje niet aangehad en starte hem laatst en toen ging hij heel stotterig aan en bleef hij op het begin een beetje stotteren tot hij warm was.
ook rookt hij heel veel, als je gas in trapt word het roken veel erger en gaat het heel erg stinken
kan dit komen doordat de olie niet vervangen is ?
iemand verder nog een idee wat de oorzaaak zou kunnen zijn ?
alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nee dat heeft niets met de olie te maken, wat is de kleur van de rook ? wit duidt op koelwater lekkage blauw op olie het is van hier natuurlijk moeilijk te zeggen maar ben bang dat er iets niet goed is gegaan, heb je koelwater verlies?, kan zijn dat er water in de cilinder loopt en daardoor stottert en als hij warm wordt het water verdampt, mischien koppaking nietjuist gemonteerd? is de cilinderkop afgeperst, zag u beschdigingen aan de koppakking
hallo,
bedankt voor je reactie.
De rook is wit van de auto. of ik koelwater verlies heb weet ik niet, heb hem heel weinig gebruikt nadat de koppakking gemaakt was. wat moet ik eventueel doen als er koelwater bij de cilinder is ?
de koppakking is volgens mij wel goed gemonteerd, die jongen heeft het veel vaker gedaan. de kop is niet gevlakt, was volgens hem niet nodig omdat de lek heel licht was. er was wel een klein scheurtje te zien in de oude pakking.
13 jaar
wat je ook kunt doen, als de auto een dag of nacht heeft gestaan demonteer de bougies en start de auto miscchien komt er water uit dan weet je het gelijk, de kop kan zijn gescheurd, of de onjuiste koppakking gemonteerd maar als het witte rook is is het duidelijk koelvloeistof,
kopbouten op het juiste moment en graden gezet? Ook nieuwe kopbouten gebruikt?
hallo,
ja de kopbouten zijn nieuw, en met een momentsleutel aangedraait zoals aangegeven staat op de beschrijving die bij de koppakking zat.''
ik zal morgen even proberen de auto te starten zonder de bougies, als er water uit komt. wat moet ik dan doen ? moet ik dan even doorstarten zodat het water er uit blijft lopen ?
13 jaar
de kop demonteren en de oorzaak zoeken zal toch wel moeten denk ik zo aan u verhaal te lezen, soms is goed koop duurkoop
[quote=clash]hallo,
ja de kopbouten zijn nieuw, en met een momentsleutel aangedraait zoals aangegeven staat op de beschrijving die bij de koppakking zat.''
ik zal morgen even proberen de auto te starten zonder de bougies, als er water uit komt. wat moet ik dan doen ? moet ik dan even doorstarten zodat het water er uit blijft lopen ?[/quote]
Als het water er uit komt tijdens starten?
Dan in een hoekje de ellende weg huilen, verlies nemen en naar de garage voor een goede reparatie
niet te veel huilen want dan heb je nog meer water
maar wat is dan de precieze oorzaak ervan ? als hij eerst wel normaal gelopen heeft en later niet ?
13 jaar
Dat kan van alles zijn, tot en met een gescheurde cylinderkop.
Soms kan je het nazoeken na demontage, soms kom je er niet achter.
(Zijn de cylinderkop en bovenzijde motor wel afgeschraapt (= resten oude koppakking goed verwijderd) voordat de nieuwe is gemonteerd?)
Ik weet niet of jouw auto een lichtmetalen cylinderkop heeft, maar als je die wel hebt, hoor je met een rei te controleren of de kop nog vlak is.
Als de kop niet meer vlak is, moet die eerst worden gevlakt voordat je hem opnieuw monteert. Vaak moet je dan ook een dikkere koppakking gebruiken (om de dunnere kop te compenseren).
Een rei is een soort metalen meetlat.
Die leg je over de onderzijde van de schoongemaakte cylinderkop heen, waarna je met voelermaatjes tussen de rei en de kop controleert hoe krom de kop is.
Als je auto nu witte rookpluimen uit de uitlaat rookt (ook met warme motor), verbrandt de motor water. Dat water wordt in de cylinders geperst onder het rijden. Als de motor stilstaat, staat dat water nog even onder druk en loopt er een plasje in de cylinder naast het lek. Door de bougies te verwijderen en in de motor te kijken (evt. iemand laten starten met de versnelling in de vrijstand, dan spettert het water vaak uit het bougiegat) kan je dat controleren.
13 jaar
[quote=clash]hallo,
ja de kopbouten zijn nieuw, en met een momentsleutel aangedraait zoals aangegeven staat op de beschrijving die bij de koppakking zat.''[/quote]
Is het voorschrift wel goed gevolgd? Want je moet zowel een moment als een hoekverdraaiing toepassen en dat 2x. Als je dat niet doet, kan het goed zijn dat er koppakking nu weer lekt.
Check ook even alle stekkers. Zit de temperatuursensor er wel op? Die zit aan de zijkant van de kop, aan de linkerkant van de auto.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar