close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo 2002: Twingo schokt af en toe iets

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4F A7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Twingo I (1.2 16v bj2002) kmstand 150.000 “schokt” af en toe iets bij ongeveer 100 km/uur. 2a3x per 100km ofzo, niet continu dus. Auto valt niet uit. Het klinkt wel alsof motor dan vloeiend blijft lopen.

Twingo heeft maandje geleden wel probleem gehad dat luchtverontreinigingslampje bleef branden. Auto toen uit laten lezen en gaf katalysator storing aan, verder geen andere storingen. Die storing is weg nu na reset.

Denk dan toch iets van vervuilde benzine of verouderde katalysator ofzo? Garage zei dat de levensduur van een katalysator ongeveer 150000 was. Geen idee of dat klopt.

Net voordat het luchtverontreinigingslampje ging branden heb ik wel een keer bij de “grijze” pomp super98 getankt. Misschien wat vervuiling geweest? Normaal tank ik altijd vpower namelijk. Dat daarna ook weer gedaan. Het storingslampje is niet meer aan geweest (Zo’n 1000km gereden daarna ongeveer)

Met de beurt is het brandstoffilter niet vervangen zag ik. Na wat googlen las ik dat deze twingo geen extern brandstoffilter meer heeft. Ik zie hem idd ook niet onder de auto. Filter blijkt in de brandstofpomp te zitten. Advies is om de pomp bij 200.000 km te vervangen. Nog 50.000 km te gaan dus.

Als er problemen zijn blijkt de gehele brandstofpomp te vervangen moeten worden lees ik, maar dan moet de boardcomputer problemen met de brandstoftoevoer aangeven als ik het goed begrepen heb. Dat doet ie niet...

Heb er vd week ook injectiecleaner ingegooid. Daarna zo’n 150km gereden. Fles in halve tank gedaan, maar schokte vanmiddag weer iets.

Iemand enig idee?

Geplaatst door

Maartencio (0)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ALS (een hele grote ALS) de katalysator de oorzaak van het schokken zou zijn, dan zou je daar meer van moeten merken, zoals vermogensverlies. De katalysator heeft geen invloed op de hoeveelheid ingespoten brandstof en het ontstekingstijdstip (zolang deze niet verstopt is).
Je kunt eens bij koude motor op de katalysator kloppen. Hoor je wat rammelen dan zijn er mogelijk stukken van het binnenwerk afgebroken die de uitlaat (tijdelijk) kunnen verstoppen.

Is er met uitgelezen gekeken naar de zogenaamde "Fuel Trims"?
Daar kun je vrij vlot aan zien of er problemen zijn met het mengsel.

Als de "grijze" super 98 vervuild geweest zou zijn, dan zou de foutcode na hetr resetten ook weer net zo snel moeten terugkomen als de 1e keer na het tanken. Tenzij je bij het uitlezen de tank al had leeg gereden en weer gevuld met "schone" V-power.

oldford 0
badge

3 jaar

Dank en excuses voor deze late reactie. Zelf geloof ik ook niet dat katalysator het probleem is. Als ik erop klop hoor ik ook niets rammelen. Fuel trims kent deze twingo niet begrijp ik. Ondertussen wel bobine en kabels (zit aan elkaar vast) vervangen. Wordt vervolgd....

Maartencio 0

3 jaar

Fuel trims kunnen worden uitgelezen met een algemene EOBD/OBD2 scanner. Hetzelfde apparaat dat ook bij de APK keuringen gebruikt wordt. En Fuel Trims heeft deze auto wel degelijk, dat is namelijk wettelijk verplicht (EOBD-regels).

oldford 0
badge

3 jaar

NIET negatief bedoeld maar een beetje spijkers op laag water en een wazig verhaal , klein schokje 3x op 100 km , dit wordt zoeken en nog eens zoeken 19 jaar oud dan kan er wel eens een schokje zijn , bougies bobines een electronisch probleem kan allemaal .

Dank en excuses voor deze late reactie. Ik zie het ook niet als negatief. Altijd lastig om bij een oude auto iets te vinden als een probleem zich niet constant voordoet. Ondertussen wel bobine en kabels (zit aan elkaar vast) vervangen. Wordt vervolgd....

Maartencio 0

3 jaar

Laat je auto eens uitlezen met Renault-compatible uitleesapparatuur: als er ontstekingsfouten zijn gedetecteerd moet je daarnaar laten speuren.
En als je bougiekabels nog origineel zijn zou ik die sowieso eens een keer vervangen bij deze vage klachten.

Heino4267 655

3 jaar

Dank en excuses voor deze late reactie. Auto is uitgelezen. Hij gaf alleen katalysator storing aan. Deze is ondertussen weg. Ondertussen wel bobine en kabels (zit aan elkaar vast) vervangen. Wordt vervolgd....

Maartencio 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.