close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: vaste stoterbussen vervangen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: F3R

Vele Renaults gereden, ook scenics. allemaal fijn. Pas een andere scenic gekocht: F3R, 2.0 l 2 ton op de teller. Schijntje, want mijn vorige 1.6E had er 275 K op staan en liep als een zonnetje. En zo ken ik er heel wat, ook boven de 3T.
Afijn, loopt niet echt lekker, (bromt en trilt, ook stat. maar vermogen zat e nverder alles ok) ff alles nalopen, ff kleppen stellen voor de vakantie:

Heeft ie vaste stoterbussen, grom. Nog niet eerder meegemaakt bij al mijn renaultjes. 1 klep (uitl 4) zit op 5, veel rond de 20 enkele op 25(koud). Ofwel, die van 05 zit op kantje zweven en er zit er geen enkele meer op 40 (en eigenlijk doe ik met gas uitlaat liever nog ietsje(10%) ruimer).

Ik twijfel nu aan het volgende:
X stoterbussen ietsje afslijpen (onderzijde, of desnoods bovenvlak, of wellicht kop van de klepstelen ( Heeft zo'n busje voldoende 'vlees' om nog wat bij te werken?)
X Of stoterbussen en wat plaatjes op de sloop halen?
nieuwe set loopt n.l. nogal aardig op qua kosten. daarnaast natuurlijk een nw distributie set en de multiriem.

X Ik hoorde dat er ook nogal eens een nokkenas wordt meevervangen: ook een zwakke plek? Geen overmaat lagerschalen mogelijk?


X Ik twijfel behoorlijk of nu de klepzittingen teveel zullen versleten zijn en of ik nu wel of niet die waterpomp mee zal nemen. (Heb ik eigenlijk nooit stukken mee gehad. Riemen niet te strak zetten, regelmatig Klvloeistof verversen scheelt een stuk) Meestal vervang ik tegenwoordig alleen wat echt moet, if it aint broken, don't fix it.(ok spanrollen moeten wel van me.)
Nog een vraag: tot welk bouwjaar is die vaste bus gebruikt in de F3R en is dat het enige blok die dat zo heeft? Ach, wat was er toch mis met de stelboutjes. Beviel me altijd prima. Altijd exact 'licht slepend' in te stellen en leuk/dankbaar om te doen.

Daarnaast: binnenkort wil ik naar Oostenrijk met vakantie. Rustig rijden en gewoon doen, of toch eerst de kop aanpakken?

Welke techneut, liefhebber kan/wil meedenken?

Geplaatst door

ronrijdtrenault (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

die ene uitlaatklep baart mij zorgen, ik ga toch denken aan ingeslagen klepzetels, wellicht is de auto wat meer mishandeld dan dat hij aankon door een vorige eigenaar.

Een vakantie naar oostenrijk zit er zonder koprevisie niet meer in denk ik.

succes Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Klopt Marcel. Zit er niet in. Heb momenteel kop onder handen van espace met precies hetzelfde verhaal. Eenmaal van de andere kant bekeken toch maar zittingen vernieuwen, en dat terwijl deze nog iets kon met zijn plaatjes(haha, dat dan weer wel). Ben ook niet kapot van die vaste bussen, scheelt een wereld werk.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

vaste bussen weet ik niets van, is nieuw voor mij, maar lijkt me niet een handig systeem. hoe wil je in godsnaam ooit kleppen stellen, is dit niet op een of andere manier hydraulisch geregeld dan ????

groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

bedankt voor het meedenken mensen. Je kunt er inderdaad geen kleppen mee stellen. een Citroen bx had dat vroeger ook. Daar om zet iedereen die bussen nu om naar bussen met een randje waar weer plaatjes in kunnen. loopt alleen nogal op. Nieuwe blokken doen ze meen ik ook niet meer.
Uit die periode dat auto's ineens minimaal onderhoud zouden moeten hebben. Dat werkt dus maar een beetje. Daarna ben je dan flink aan de beurt.
Wat doen jullie met zo iets, nw waterpomp en nokkenas, of gewoon laten zitten?

Wel nieuwe w.pomp, geen nokkenas. Het aanpassen van de stoterbussen is een duur geintje. Het is goedkoper om ze eenmalig te (laten) stellen.

@Hellbat: z.g. vaste bussen zijn stoters incl. plaatje ineen. Dus bus is ook meteen de maat van de speling.
Wil je um ombouwen, dan moet je wel rekening houden met een verschillende dikte, ik meende van 1,7 mm.
Snap je um???

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Rare jongens die Franse autobouwers.........:)

Cor1822 0
badge

18 jaar

Nee die uit Korea zetten ze op een poster!!!

sytze 0
badge

18 jaar

Jaloers Sytze?











WHAHAHAHAHAH


;)

Cor1822 0
badge

18 jaar

Ja nou!

sytze 0
badge

18 jaar

Dus als ik het goed begrijp, en de klepspeling verloopt, moet je dus gaan vogelen om stoterbussen uit te wisselen.
En als je het dan ineens goed wilt doen, moet je dus ineens stoterbussen inzetten waar WEL stelplaatjes inkunnen.

Lekker handig.

hellbat 0
badge

18 jaar

Kijk Marcel, toen renault met plaatjes werkte konden de handige jongens die motoren binnen een half uur klepstellen, terwijl men eigenlijk de n.as hoort te demonteren. Nu MOET je de as wel demonteren omdat je anders de bus er niet uit krijgt. Dus eerst opmeten wat de speling is en dan berekenen en nieuwe plaatsen.
Wat dacht je als je geen speling meer hebt om dan dit te doen? Dan moet je op de gok werken, je kan immers de speling niet eerst opmeten! Heb dat reeds meegemaakt. Dan ben je een ochtend kwijt voor alleen klepstellen!
Dat is ook renault...........

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

dus, inderdaad wat ik zeg, lekker handig, maar nu begrijp ik ook de achterliggende gedachte.

Wat is er in hemelsnaam ooit gebeurd met de stelschroefjes en contamoertjes, was o zo gemakkelijk, achja, alles moet wijken voor de directe klepbediening he.


groeten Marcel.

hellbat 0
badge

18 jaar

Vroeger werden we reeds kriegel als we een BX op de brug hadden, moet je nu eens een disriem vervangen van een multiklepper!

Waar is die goeie ouwe tijd gebleven?

oeps, begin ik nu oud te worden................................

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Je wordt niet echt oud Sytze, er wordt gewoon geen rekening met de monteurs en reparaties gehouden bij het ontwerp van dat spul....

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Oh gelukkig!

sytze 0
badge

18 jaar

[quote=Cor1822]Je wordt niet echt oud Sytze, er wordt gewoon geen rekening met de monteurs en reparaties gehouden bij het ontwerp van dat spul....

Cor[/quote]
niet oud? zal ik je iets verklappen... hij is toe aan een BRIL... vooral voor s'avonds, hij denkt van niet ''vraag sytze maar eens, hij kan je precies vertellen hoe je met een SPEEDBOOT VOLGAS!! op het terrein komt van de plaatselijke ijsbaan-vereniging... onderweg had hij nog wel een serie skipyballen gezien, ''en dacht'' waarschijnlijk achtergelaten door spelende kinderen op het water, later bleek het toch om een afbakening te gaan...

het was een ENORME klap... verder kan hij zich niks herrinneren... behalve ''veeeeeeeeel'' modder vooral achter zijn oren.


paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

En volgens het krante-artikel was hij tijdens die "rit" ook nog door een flitspaal op de gevoelige plaat vastgelegd.......

Santa 0

18 jaar

Hij dacht dat hij die scene uit "Amsterdamned" wel even na kon doen.....

Santa 0

18 jaar

Dank jullie allemaal wel!

Van je maten mot je het maar hebben..........

sytze 0
badge

18 jaar

[quote=sytze]Vroeger werden we reeds kriegel als we een BX op de brug hadden, moet je nu eens een disriem vervangen van een multiklepper!

Waar is die goeie ouwe tijd gebleven?

oeps, begin ik nu oud te worden................................

Sytze[/quote]
Inderdaad, ik heb ooit in mijn enthousiasme een audi aangenomen met v6 diesel om een distr te vervangen, ik kan je melden dat ik flink het schip in ben gegaan. Alleen al bijna een dag werk om die rommel van voren eraf en erop te toveren, inclusief achteraf ingoebouwde stinger, om van de schroeven zoeken nog maar te zwijgen.

Paul zal het wel sneller kunnen, maarja, wild en onbezonnen he.

groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Nou geloof mij maar: als die met een disriem van een v6 diesel bezig is staat zijn vrouw continu zijn voorhoofd te deppen met een koud washandje!!! Voorts belt ie mij om de haverklap of ik het ook anders doe. Moet je hem es vragen naar een lekke koppakking van zo'n ding. Nou dan heeft ie zelf ook last van een lekke koppakking, het zeikt hem de kop uit..........

En vergeet niet, we leren elke dag weer, net als je denkt dat je een type kent komt er weer een nieuw type uit. En dat gaat zo maar door. Heb jaren geleden dikwijls een prijs genoemd waarvan ik achteraf wel begreep dat de klant veel te snel ja ja ja stond te roepen. Als dat het geval is, krabbel je dan nog maar es achter de oren, want dan ben je veel te goedkoop.

Ach, tegen de tijd dat we naar het bejaardenhuis gaan weten we precies hoe alles moet............

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Hey Sytze! Kon je er niet genoeg van krijgen??
Ben je gisteren weer even wezen rijden met je bootje?
Er lag er namelijk eentje op de rijbaan van de snelweg..........

Santa 0

18 jaar

Beste mensen,
ter afronding: de klus is geklaard, alhoewel, wat alternatief: van de 4 uitlaat kleppen de klepstelen precies op maat afgeslepen. (dremel) Loopt weer prima. Inlaat kleppen stonde nnog steeds goed (na 2 ton op de teller) Geen kosten.
Allen bedankt voor de input destijds.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.