Renault Laguna 2000: Versnellingsbakprobleem !!!

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Tdi

Dag samen,
Zondag komen ze deze wagen brengen.
Betreft een wagen van mijn broer, hij verteld dat als je daarmee rijdt en in zijn vijfde versnelling zet met iets of wat snelheid en dan zijn gaspedaal loslaat de pook vanzelf uit zijn vijfde versnelling komt naar het neutrale stand.
Bij constande snelheid blijft de pook in zijn vijfde versnelling.
Onlangs zijn volledige koppeling vervangen en zijn versnellingsbakolie maar dat deed deze wagen daarvoor ook.
Zou er iets met de schakelmechanisme zijn (veer ???).
Schakelmechanisme bevind zich onderaan de versnellingsbak, mischien langs deze weg deze probleem op te lossen zonder alles te demonteren.
Hoop dat iemand zoiets meegemaakt heeft en mij kan helpen, en zal het meevallen hé.
Foto's van toen hoe zijn versnellingsbak eruit was, mischien herken iemand deze type boite.
Gr.
Jantje

firedriver

Geplaatst door firedriver (60) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

36 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als het uit zijn versnelling springen, zich alleen maar voordoet tijdens het gas loslaten in de 5 ??? Dan is de borging van de synchromesh van de 5 waarschijnlijk door slijtage onvoldoende geworden. De loszittende bout heeft die slijtage veroorzaakt. Door de scheve vertanding werd het tandwiel steeds op of neer geschoven.

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dat was snel hé, cor van jaarsveld
Dus moet deze hele boite eruit om aan die borgring te komen, zijn deze onderdelen nog verkrijgbaar.
Gr.
Jantje

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Op te moeilijke vragen heb ik geen antwoord...Maar volgens mij hoeft de bak er niet uit. Wat er nog voor te koop is??? geen idee. Maar een dealer zal het wel weten denk ik.. Het is inmiddels meer dan 25 jaar geleden dat ik zo,n bak los gehad heb... Ik meen me te herinneren dat we soms niet eens nieuwe tandwielen nodig hadden om het euvel te repareren..De axiale belasting op de synchromesh, wordt bij gas geven groter en de goede kant op. bij gas los werkt de zaak andersom, maar de kracht is dan een schijntje van die bij gas geven. Als na het losnemen blijkt dat het tandwiel toch nog (weer)een beetje los zit of speling heeft op zijn as? kun je met loctite het tandwiel op zijn as fixeren. Laten we zeggen de speling opheffen.. en bv 0,5 milimeter van de rand. Dan weet je zeker dat er geen kit achter het tandwiel terecht komt.
Loctite is een merknaam. Ze leveren aan de (grote) industrie, aan de bouw en aan de betere automaterialen zaken. Wr zijn heel veel borgmiddelen met verschillende eigenschappen.. Je moet wel het juiste product zien te kiezen uit hun scala.
de locktite moet op het schone volkomen droge materiaal worden aangebracht. Remreiniger of trichloor is uitstekend om het onderdeel volkomen schoon en droog te krijgen..DE rest van de versnellingsbak heeft een hartsgrondige hekel aan trichloor oid. Dus alleen het stukje as en het tandwiel reinigen. Als je de locktite rondom in het tandwiel aanbrengt, in de vorm van een pier aan de kant welke het eerste op de as schuift en voldiende om na het aanschuiven alles gevuld te hebben, ben je goed bezig. Het overtollige veeg je af en de bout goed vast zetten. Controleer vooraf zonder tandwiel of de bout ver genoeg in gedraaid kan worden. 1 druppelje op het begin van de schroefdraad aan het einde van de bout moet voldoende zijn om de bout te borgen natuurlijk moet de bout en de inwendige schroefdraad ook schoon en droog zijn..
Zet de bout vast met minstens het voorgeschreven koppel. De beste manier om de as tegen te houden is de bak, tijdens demontage in een versnelling te zetten en de synchromesh zonder vork op het tandwiel te schuiven. De zaak is nu geblokkeerd. Als de bedieningsvork wordt verwijderd van zijn as moet de as niet verschoven worden.....tegen houden dus. rn ook niet bij het opnieuw monteren. Ik weet het niet meer, maar als de synchromesh op 2 manieren geplaatst kan worden??zou ik hem omdraaien..En de schakelvork moet haaks zijn..

Veel succes. Cor

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dank u, cor van jaarsveld
Bij mijn weten is het ook ongeveer een 25 tal jaren geleden, zal mijn best doen.
Mijn boer zal ook uitkijken naar een tweedehandse, maar die andere moet ik toch zo wie zo nakijken, maar zal zeker iets van mij laten horen.
Dikke gr.
Jantje

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Pas op Jantje,

2e hands?? vroeger haalde we van alles bij een ons bekende sloop... Wat wij niet wilden hebben werd toch verkocht.... Ook bij die sloopbak zou ik de bout onder het achterdeksel maar goed vastzetten... ik meen me intussen te herinneren dat het een meer voorkomend euvel was.

firedriver (60), 10 jaar geleden

Hey, cor van jaarsveld
Alles ok, inderdaad dat je met een tweedehandse evenzeer dezelfde problemen kan hebben.
Ondertussen ergens anders ook een goede antwoordt gehad dat alleen de deksel eraf moet van de vijfde versnelling zonder de hele boite te demonteren.
Dat was zijn antwoordt, en tips zijn altijd welkom hé.


Hallo Jantje,
Is waarschijnlijk een probleem met de bus van 5 e versnelling .
Vergeet ook niet te kijken naar steun moter onderaan of deze niet te veel beweegt.
Heb dit al gehad bij R19 1.8 16V.
In bijlage ook handboek versnellingbak .

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Is het nu Jan of Jantje?????

Natuurlijk is het de 5e. Ik meende uit jouw berichten te begrijpen dat je je niet laat kullen door een bedieningsstang welke aan de gaffel trekt...En op de tekening kan ik zien dat het omkeren van de schalelring niet mogelijk is. Of alles past weet ik niet, maar mijn herinneringen betreffen zelfs de Renault 18 en fuego. dezelfde bak had eerst 4 versnellingen de 5 werd aan de buitenkant erbij geplakt...Heel gewoon in die tijd..door borduren op een bestaand concept. (is dat nog zo ?????)

firedriver (60), 10 jaar geleden

Hey, cor van jaarsveld
Vandaag hebben ze de wagen gebracht, hoe ze daarmee gereden hebben weet ik niet, amper na 1000 km, had toen vorig jaar zijn koppeling volledig vervangen, had een testrit gedaan en alles was ok.
Nu zeggen ze tegen mij dat van 1 naar de 2 de versnelling moelijk gaat, idem van 3 naar 4, en zijn achteruitversnelling, niet dat ze mij de fout geven.
Wat heb ik nu gedaan, schakelmechanisme losgemaakt en aan zijn versnellingsbak zelf krijg ik zijn schakelmechanisme niet in zijn tweede, in zijn vrije stand hoor ik lichtjes tikken als ik de wagen een beetje voorruit of achteruit duw.
Zal eens zijn deksel opzij open doen van de vijfde versnelling en mischien kom ik iets tegen wat niet pluis is.
Lukt het niet op manier zou zijn bak eraf moeten voor demontage.
Gr.
Jantje

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

ff denken. de fixering van de 3 schakelassen van 1,2 en 3,4 en achteruit wordt door 1 gezamelijke kogel geregeld steeds kan er maar 1 as verschoven worden... Voor de 5 is daar anders in voorzien. Ik meen 1 kogel in de schakelmof.. Hoe weet ik echt niet meer, stel dat men die kogel vergeten is. Dan gebeuren er rare dingen.....of die kunnen gebeuren...Hopelijk zet ik je niet op het verkeerde been , in mijn kop zit dat die kogel een mm of 5/6 was. Ook staat me iets bij van twee kogeltjes boven op elkaar.....

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dag cor,
Ik denk niet dat ze aan de boite gewerkt hebben, het énige wat ik aan deze boite heb gedaan is dat één boutje vast gedraaid(zie bovenste foto).
Maar ja, ben eraan toch bezig, maar zal zeker je op de hoogte brengen.
Vorige maand nog met deze wagen gereden zonder problemen.
Dikke gr.
Jantje

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dag samen,
Stand van zaken, dat éne bout van de 5 de versnelling was volledig los, schakelvork is daardoor bijna volledig naar buitengeschoven, geprobeerd om deze naar binnen te duwen maar gaat niet.
Dus: Ga de hele boite eruit nemen en open gooien, heb geen keus, opgemak zal ik proberen deze operatie uit te voeren, het is wel heel lang geleden, maar door gewoon te kijken lukt het niet hé, was het maar waar.
Gr.
Jantje

firedriver (60), 10 jaar geleden

Voila, bak is eruit derest is voor in de week.
Zal foto's maken zodat iemand ook een idéé heeft hoe de binnenkant eruitziet, gewoon doen hé, ofwel en andere ofwel proberen iets aan te doen en hopen dat het zal meevallen, waarom niet, gewoon rustig blijven en wat ik zal losmaken even een tekeningetje of een foto maken zodat ik niet voor teleurstelling kom bij montage, het is maar een klein ding, maar dat kun je toch niet vergelijken met de binnenkant van een motor, en doet het ook uit hart en ziel, ik doe het niet voor centen, maar voor mij geef dat een dikke voldoening als ik deze persoon tot een goed resultaat heb geholpen, je moet je voorstellen als je met zo een reparatie naar een garage moet gaan, maar dat is ieder zijn eigen budget, maar ja ik kan ook niet iedereen helpen anders staan ze bij mij met rijen aan te schuifen, en ik zal ook niet iemand anders zijn boterham willen nemen.
Ik geef het toe, ben ook benieuwd van mijzelf.

Gr.
Jantje

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dag samen,

Bouten van deze bak zijn los.


Het vernellingsbak voorzichtig met een houten blok geklopt.
Deze gaat niet meer dan een centimeter naar buiten, waarschijnlijk moet er nog iets gedemonteerd worden.





Iemand een tip, zal ondertussen proberen.

Gr.
Jantje

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

De zijde van de 5e versnelling moet ook gedemonteerd worden, je bent er nog niet ;)

Gr. paul

firedriver (60), 10 jaar geleden

Hey, P. Kelder
Zeer veel dank van je snelle reactie
Zal dan de zijde van de 5 de versn. ook demonteren.
Valt mee, maar een versn. bak kan je toch niet vergelijken met een motor.
Al is het vuil en zwaar werk, maar doet het uit hart en ziel.

Dikke gr.
Jantje

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Je moet de bak kantelen (het vliegwielkarter onder....nog mooier is dat carter in die stand fixeren. (Werkt veel gemakkelijker...)

aan de zijkant zit ergens een bout. (niet die de schakelasssen vast houdt maar de gene die er voor zorgt dat de centrale stang niet uit het selectie gedeelte kan komen....

En dat moet nu juist WEL gebeuren.. Bij het monteren gaat dat precies andersom,,, De selecteur ernaast en dan op de juiste hoogte in het mechaniek draaien...

Wij hadden een bok.. Maar een steun aan de bankschroef werkt ook....

firedriver (60), 10 jaar geleden

Zal eens proberen, zeg P.Kelder wat bedoel je met de zijkant van de 5 de versnelling, dat de syncro van de 5 de ook los moet, zal de bout eens zoeken dat aan de zijkant ligt volgens cor van Jaarveld, zal mij best doen, anders gewoon alles vastmaken, vrees dat het zover niet zal komen.

Gr.
Jantje

firedriver (60), 10 jaar geleden

Zo, dat éne bout langs de schakelmechanisme volgens cor van jaarsveld is eruit.
De zeskante bout van de syncro van de 5 de versnelling ga ik het bekijken hoe ik deze moet losdraaien, zit geweldig vast an het probleem is dat de hele spel meedraait om deze bout los te krijgen, heb geprobeerd met een spanband om zijn syncro tegen te houden maar tevergeefs, zal zien hoe ik het morgen kan oplossen, of daarvoor iets maken.
De andere bout met een uitwendige torxmaat is samen met zijn tandwiel eruit.
Dus nog dat éne bout en dan zou de hele spel los zijn, hoop ik toch.
Gr.
jantje

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

de selectie as van de 5 moet niet mee omhoog komen..... dus alles mot los boven... De lagers blijven wel zitten....
Alleen in zijn vrij kan de selecteur verdraaid worden..

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dag jongens,Tandwiel en syncro van de 5 de versnelling zijn eruit.
Zijn hele huis voorzichtig eraf genomen, 2 kleine cilinders lagen er los in, waarschijnlijk door zijn demontage.
Denk dat deze 2 cilinders afkomstig zijn om de hele versnellingsbak terug op zijn plaats te zetten, denk ik toch, langs die cilinders heb ik ik een klein plaatveer gevonden, maar denk dat het al daar lag (zie foto of is dat mischien om die plastieken afschermplaat vast te maken in de boite zelf).
Voor derest de andere syncro's werken goed, vertonen geen slijtage, synroringen zijn ok.




Hierbij nog foto's met huis voor en na demontage, op eerste zicht lijkt mij alles in orde, denk dat het probleem lag aan de schakelstangen, bij monteren zelf moet ik het zelf zien hoe de bak terug erop moet, en dat zijn schakelstangen goed aangesloten zijn op hun schakelvorken, tips zijn altijd welkom, moet wel toegeven, was wel niet op mijn gemak voor deze werken, tijdens de werken had ik de schakelstang van de vijfde te ver naar binnen geschoven en foetsie was zijn veer en kogel, gevonden en dat na bijna 2 uur zoeken, moest dzez hebben.













Gr.
Laat nog iets weten, ga morgen vloeibare pakking en locktite halen. meer kan ik voor deze mens niet doen.
Is zijn versnellingsbakolie gelijk die van een citroen Xsara 2.0 HDI ?

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

EP 80W/90.......

Er moeten 3 rollen en 3 veren zijn. Horen thuis in de schakelmof van de 5 (denk ik)

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dank u Cor.
Gr.
Jantje

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dag vrienden,
Heb de oorzaak gevonden, veer en cilinders zijn afkomstig van de synro van de 3 de en 4 de versnelling, uitgevallen bij het afnemen van het huis.
De syncro van de 5 de versnelling heeft geen cilinder alleen een veer.
Dus alles weer samen bouwen , zal wel niet voor vandaag zijn, de nacht gehad en daarna een oproep gehad voor een huisbrand, ben ook vrwg. chauffeur-brandweerman na mijn uren en dan een passie voor autotechniek als dat niet genoeg is hé.
Na deze werken dan maar verder opgemak werken aan een 166 met krukaslagerschade.
Tot de volgende, en als deze werk goed zal aflopen zal ik éne op drinken, hoop ik toch, waarom niet ?
Gr.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

middelste hoofdlager??? nu moet je ook nog naar de moppentrommel...

firedriver (60), 10 jaar geleden

Voila,
Vandaag een beetje doorgebeden om nog vandaag deze wagen af te maken.
Resultaat: wagen rijdt terug super, nog telefonisch contact gehad met de eigenaar waarvan hij super tevreden was, hopen maar dat het zo blijft.
Oorzaak: Uitwendige Torxbout van de 5 de versnelling was volledig los werd terug aangedraaid met de juiste koppel en dan heb ik daarvoor locktite gebruikt, syncro's en lagers,... waren ok.
Ben fier van deze operatie en natuurlijk weer iets bijgeleerd, al kroop er veel tijd in.
Voila vrienden.
Dikke gr.
Jantje

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dag samen,
Na een paar duizend kilometers werkt zijn 5 de versn. weer niet, zal weer die torxbout zijn van zijn 5 de verns.
Nochtans zuivergeblazen, schoongemaakt met remmenreiniger en aangedraait met 8 k Nm volgens gegevens.
Dan maar deze weekend maar bekijken, kwa werk valt het best mee, alleen dat zijkapje eraf en je ben er, en mischien een soort borgring ertussen plaatsen.
Laat nog iets weten.
Gr.
Jantje

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

He knutsel , de boel goed vetvrij maken en vast zetten met loctite

firedriver (60), 10 jaar geleden

Hey kaleido 1
Alles ok, Nochtans locktite gebruikt, maar zal eens deze keer eens tegoei ontvetten, zal deze wel lukken kaleido 1
Een klein 2 uur werk en dan kunnen ze weer verder met hun wagen.
Dikke gr.
Jantje

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

Alles goed hier , succes

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dag samen,
Heel slecht nieuws, wat hebben ze toch gedaan, hoe hebben ze gereden, zijn daarmee 3 maal op en af naar polen geweest zonder problemen ongeveer 10000 km afgelegd en nu !!!!!!
Had de deksel opzij van de 5 de versnelling opengedaan na het aflaten van zijn olie, blijft in 4 de hangen, dacht dat het die torxsbout was van de 5 de, was het maar waar en uiteindelijk heb ik gezien dat de tandwielen van de 5 de versnelling naar de vaantjes zijn, zal in de week weer alles moeten open gooien, en ook de bout met veer van de schakelmechanisme door gewoon los te draaien over, schroefdraad in zijn versnellingsbak is ok.
Maar ja, deze mensen hebben niet te breed maar weet iemand een versnellingsbak voor deze type voor een zacht prijsje.
Of zijn nog deze onderdelen te verkrijgen bij een verdeler, maar moet toch eerst alles demonteren, en mijn vrouwtje gek aan het worden, wanneer is je 166 af en het huis zelf, maar ja zijn ze allemaal zo, en als ze gaan shoppen moet we zwijgen zeker hé
We zullen zien.
Dikke gr.
Jantje

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

Wat is het type nr. van de bak jan ?

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dag Kaleido,
Is een 5 versnellingsbak en één achteruit, is dat deze nummer 7700599940.
Ps: denk dat die polen zat waren toen het was gebeurt.
Dikke gr.
Janje

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

Dat zou het bestel nummer kunnen zijn , kijk eens op de deurstijl rechts dacht ik , daar staat een type nr. als het goed is , kan hier eens kijken of er 1 ligt.

firedriver (60), 10 jaar geleden

Hey Kaleido,
Is het deze (zie foto)
Gr.
Jantje

firedriver (60), 10 jaar geleden

Dag samen,
Heb de tandwielen toch bij een verdeler besteld en wat kleine onderdelen.
Na montage is het weer ok.
Gr.
Jantje

firedriver (60), 10 jaar geleden

Voila, gisteren alles gemonteerd, heeft wat tijd gekost maar de wagen rijdt terug super.
Gr.
Jantje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.