Renault Scénic 2000: Vialle LPI start slecht op benzine

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

Auto start slecht op 98 benzine. Vialle LPI installatie. Met hulp van startpilot of remmenreiniger gaat het wel. Motor 160k km. Wel 2e motor. Splinternieuwe benzinepomp gemonteerd. Ander LPI schakelkastje gemonteerd. Als je het contact aanzet hoor je dat even de benzine brandstofpomp draait waarna deze stil valt, waarschijnlijk om druk op te bouwen voor de injectors. Als de motor loopt draait de benzine brandstofpomp wel door. Moet de benzine brandstofpomp niet door blijven draaien? Dit probleem deed zich ook voor voordat de motor vervangen werd. Als de motor warm is doet het probleem zich niet voor.

Pakreel

Geplaatst door Pakreel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Na op contact zetten is het normaal (bij heel veel merken) dat de brandstofpomp even draait om druk op te bouwen in de leidingen. Als de motor loopt hoort de pomp te blijven lopen om schakelen tussen gas en benzine mogelijk te maken.

Wat gebeurt er als je een dag op benzine blijft rijden? Gaat het starten met koude motor dan beter?
Is de koelvloeistof temperatuur sensor al gecontroleerd op een geldig signaal (bij koude motor)?

Pakreel (0), 2 jaar geleden

Oldford bedankt voor je antwoord. Ik heb in het verleden een weerstand in de draad van de koelvloeistof sensor gezet omdat het wel heel erg lang duurde voordat de motor op LPG ging lopen. Daarna jaren geen probleem mee gehad. Door dat te doen schakelt de auto eerder op LPG. Had er nog niet aan gedacht en zal vandaag eens die weerstand overbruggen.

kaleido 1 (945) PRO, 2 jaar geleden

Compressie is in orde ?

Pakreel (0), 2 jaar geleden

De compressie is goed. Ik heb vandaag even iets veranderd na reactie Oldford. Als de motor nu weer goed start zet ik het resultaat hier.

Pakreel (0), 2 jaar geleden

Oldford. Ik heb die weerstand uit de draad gehaald. Helaas start de auto nog steeds slecht op benzine. Het relais dat schakelt van benzine naar LPG ook door een nieuwe vervangen. Dan blijft wat mij betreft de luchttemperatuur sensor en de injectierail over.

    In aanvulling. Als de auto gereden heeft en deze staat niet lang stil waarna deze weer gestart wordt gaat het starten goed. - Pakreel (0), 2 jaar geleden

Pakreel (0), 2 jaar geleden

Keuzeschakelaar LPG/Benzine op benzine laten staan. De volgende dag start de auto nog beroerd. Nu zit er in deze scenics ook een filter dat benzinedampen moet afvangen links tegen het schutbord van de wielkast. De auto, niet de motor deze is vervangen, heeft al bijna 370 k. gereden. Op dat filter zit ook een sensor, in ieder geval een stekker met 2 draden. Zou het daar aan kunnen liggen ivm verkeerd signaal? Heb ondertussen ook een nieuwe aanvoer benzineleiding besteld, het laatste stuk tot aan de inj,rail . Misschien kan iemand reageren op de vraag over die stekker die op dat ding zit om benzinedampen af te vangen.

Pakreel (0), 2 jaar geleden

Ik heb gelezen dat het mogelijk ook het relais kan liggen dat de benzinepomp en de aansturing van de bobines regelt. Waar zit dit relais? Zit dat in die zwarte kast RV als je voor de motorruimte sta? Daar zitten 5 relais in. Een paarse, een bruine en 3 kleine zwarte. Welke stuurt de benzinepomp en bobines aan? Op een contact van de bovenste zwarte relais zat wel lichte corrosie. Als ik in de inlaat starpilot/remmenreiniger spuit wil de auto wel moeizaam starten waarna deze netjes stationair blijft draaien. Het lijkt mij niet dat het aan inj.rail ligt, want deze is met de motor vervangen door een andere die al op die motor zat. Vlak nadat de auto gestart is ruikt deze een klein beetje naar benzine uit de uitlaat. Deze link van Problem Car ook nog gevonden waar geen oplossing bij staat. https://problemcar.nl/topic/renault/scen... Ik ga nu ook denken aan massacontact ergens die niet goed zou zijn.

Pakreel (0), 2 jaar geleden

Ik heb al die relais in die zwarte kast RV door andere vervangen. Probleem blijft zich voordoen. Weet ondertussen dat het kleine zwarte relais dat aan de kant zit, ztten3 boven elkaar, van de bestuurderskant zit het relais is van de benz.pomp/bobines. Gevonden door try & error.

Pakreel (0), 2 jaar geleden

Het probleem is over. Het is een heel stomme oplossing. Er bleek dat na de motorwissel 2 bougies niet echt goed vastgedraaid waren. Deze waren door het gebruik steeds losser gaan zitten, Anders kan ik het niet verklaren. Ik hoop dat een ander hiervan leert. Voordat ik dit in de gaten had, na de eerder beschreven dingen die ik gedaan had, had ik ook alle soldeerverbindingen van de kabelboom van de benz.injectors losgemaakt en weer origineel gemaakt zodat de motor alleen op benzine draaide. Probleem bleef waarna ik eindelijk de bougies maar eens bekeek.

kaleido 1 (945) PRO, 2 jaar geleden

Je schrijft compressie is in orde ? Vreemd dat de bougies dan los zitten , maar mooi dat je het gevonden hebt.

Pakreel (0), 2 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk Kaleido. Ik had net bij deze auto een motorwissel laten doen bij goede bekenden. Voor mij te zwaar werk. Nw.koppeling distr. etc. Eerst startte de auto goed maar het werd steeds slechter. Als de auto dan reed was dat niet veel anders dan nu. Dus zodoende dacht ik niet aan de compressie. De motor die er in gezet is had pas 154k gedraaid. Dan ben ik een beetje eigenwijs naar jou toe geweest omdat ikzelf niet kan bedenken dat als je de bougies er in zet deze, een ervaren monteur, deze niet voldoende aandraait. Ik hoop dat anderen met deze ervaring voordeel van van hebben, net zoals ik al jaren veel plezier van hun posts heb,

kaleido 1 (945) PRO, 2 jaar geleden

Het is opgelost en dat is het belangrijkste , maar het siert je.👍👍

Pakreel (0), 2 jaar geleden

Een aanvulling op mijn oplossing. Na enige tijd en km's begon het probleem opnieuw. Nu nieuwe bougies er in gezet, de vorige waren ook nauwelijks gebruikt. Wat bleek. 1 van de bougies bleek na het aandraaien, en voldoende vast, weer los te raken waardoor bij het starten de compressie niet goed was. Dit was te zien aan zwarte aanslag op de zijkant van de bougie. Niet rondom maar op op 1 plaats. Met de nieuwe bougies heeft het probleem zich nog niet voorgedaan.

Pakreel (0), 1 jaar geleden

Ter aanvulling na de nodige tijd ermee gereden, en gestart, te hebben. 1 van de penbobines bleek ook niet meer goed te zijn, naast compr.lekkende bougie. Na vervanging van kapotte penbobine start de auto goed op benzine. De kapotte penbobine bleek dat als je rijdt de auto wel eens stotterde, een vonkje over slaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.