close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: wat doet de EGR-klep juist ??

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900dti

ik heb een probleem met mijn wagen dat ie op de snelweg niet sneller kan dan 100km/hr en dan geen vermogen bij geeft,als ik dan een paar km rijd aan 90km/hr dan kan ik even terug vol vermogen geven en lukt dit voor een kleine km en dan daarna krijgt hij precies niet genoeg brandstof meer en blijft ie rond de 100km/hr rijden.
bij een uitlezing geeft hij geen enkele code aan en met een ander LMM op de inlaat heeft hij hetzelfde probleem.
nu is er een vermoeden van een slechte EGR-klep,maar wat is de juiste werking hiervan en kan het dan daar aan liggen??

aanzuiging van brandstof is volledig nagekeken en alle leidingen en filters geven perfect door,dus met de toevoer van brandstof is er geen probleem,dit is ook getest met rechtstreeks brandstof afnemen uit een jerrycan geplaats vooraan in het motorcompartiment.

hetzelfde effect heeft hij ook wanneer je in elke versnelling stevig doortrekt en dan ongeveer vanaf derde en vierde versnelling begin je het dan ook te voelen.

Geplaatst door

dennis2111 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eerst maar eens beginnen om de EGR klep goed schoon te maken. die zal wel flink vervuild zijn.

Mausx 0

13 jaar

ja,daar heb ik ook al mee bezig geweest,maar volgens een garage heeft die enkel werking bij stationair toerental en niet bij hogere toeren ??
vandaar mijn vraag wanneer deze juist welke werking moet doen?

dennis2111 0

13 jaar

bij stationair staat ie dicht [dus doet niks],en bij een hoger toerental gaat ie juist open zodat ie een gedeelte van de uitlaatgassen via het inlaatspruitstuk weer mee naar binnen zuigt en opnieuw verbrandt,zodat wat er achter uit de uitlaat komt schoner is.

bieuwke 0
badge

13 jaar

kan dan deze dit effect veroorzaken? je hebt echt hetzelfde gevoel als wanneer je de brandstof filter leeg rijd (of een verstopte) en dat ie daardoor precies geen toevoer meer krijgt.(hij blijft wel rijden maar gaat dan niet meer sneller)
ook omdat je in het begin van de rit geen enkel probleem hebt ,tis enkel bij snelweg ritten en/of stevig doortrekken in de versnellingen

dennis2111 0

13 jaar

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het door je egr-klep komt.Ik zou in dit geval uitleesapparatuur aansluiten,en dan met de auto gaan rijden om zodoende tijdens het rijden te kunnen zien welke waardes er vreemd doen op het moment dat het euvel optreedt.Succes

bieuwke 0
badge

13 jaar

Het is andersom als de motor weinig vermogen hoeft te leveren staat de EGR open.
Naarmate er meer vermogen moet worden geleverd word de EGR meer dichtgestuurd en zou er meer schonere lucht naar je cilinders moeten komen.
De EGR is een omloopklep tussen je uitlaatsysteem en je inlaat systeem.
De EGR zorgt dat er al verbrande gassen bij je verse lucht worden toegevoegd ,hierdoor gaat de verbrandingstemperatuur in je cilinders naar beneden met het milieu voordeel dat je auto minder NOX uitstoot.
Groot nadeel is dat er een heleboel onverbrande roetdeeltjes ontstaan in je uilaatgassen ,en je raad het al die komen ook weer door je EGR klep en verstoppen zo je inlaat kanalen en kunnen op den duur de klep laten vastlopen.
Dan krijg je dus tijdens dat je vermogen nodig hebt ook uitlaatgassen in je lucht gemengd en krijg je een slechte verbranding,je trekt zelf ook geen sprintje met een zak over je kop.
Dus controleren dat ding ,kost niets ,en grote kans dat dit de oplossing is.


grtjs Rob

skybolt 0

13 jaar

mijn antwoord was een reactie op het feit dat de garage tegen Dennis heeft gezegd dat de egr-klep alleen stationair iets doet,en daar heb ik op gereageerd n.l. dat ie dichstaat bij stationair en open bij een hoger toerental.Ik ben niet helemaal compleet geweest,want ik had moeten zeggen open bij deellast,maar verder klopt mijn antwoord wel degelijk!

bieuwke 0
badge

13 jaar

Hoge toerentallen of lage toerentallen zijn heel andere dingen dan laag en hoog vermogen.
Als een motor bij een stilstaande auto in een garage op zijn staart word getrapt hoeft de motor geen vermogen te leveren.Wat ik wou zeggen is dat de aansturing van je EGR vermogen afhankelijk is en volgens mij niet toerental afhankelijk.

grtjs Rob

skybolt 0

13 jaar

http://www.lagunaclub.nl/lagunafiles/pdf...

Sectie 14 pagina 8 staat de complete uitleg over deze egr.

Safrane10698 0

13 jaar

Tja ,en daar staat het dan ,ik heb nog geprobeerd het uit de tekst te deleten maar dat werkte dus niet.
De EGR stand is ook afhankelijk van het toerental en de stand van het gaspedaal en nog een massa andere variabelen.
Kortom excuses zijn wel op zijn plek ,dus Matthijs ,sorry.

Sebastiaan bedankt voor de link ,en niet alleen voor het EGR gebeuren ,het hele bestand is reuze welkom.
Kunnen we weer een hoop van opsteken.

Dezalniettemin kan het nog steeds geen kwaad om 3 boutjes los te draaien en eens in de zoveeltijd je EGR te reinigen.
Ikzelf rijd al jaren probleemloos met een dummie in het gat van de EGR ,met de originele klep aangesloten daarnaast gemonteerd om foutcodes te vermijden.
Dit is toendertijd gedaan omdat ik dezelfde klachten had als de topicstarter.

grtjs Rob

skybolt 0

13 jaar

gisteren een test gedaan met het afsluiten van de klep door er een plaatje tussen te steken,nog steeds hetzelfde effect ......
er heeft iemand effe meegereden tot het euvel zich voordeed en deze man liet verstaan dat het duidelijk een electronisch probleem zou zijn,hij stelde voor om de computer samen met de dieselpomp te vervangen.
toch raar dan dat bij een uitlezing totaal geen fout werd aangegeven??

dennis2111 0

13 jaar

Rob,bedankt voor je reactie,ik kan dit wel waarderen!Dennis ik zou echt niet zomaar je dieselpomp en computer gaan vervangen!Uitlezen tijdens het rijden,en kijken welke waardes gaan afwijken lijkt mij de eerstvolgende stap.Susses,ik hoop dat je het opgelost krijgt.

bieuwke 0
badge

13 jaar

Dennis,ik heb nog even voor je rondgevraagd,en er kwamen een paar dingen uit die het mogelijk kunnen zijn n.l. een verstopte eerste katalysator,een verstopt intaatspruitstuk [dichtgeroet],of een defekte turbodruksensor.SUCCES.

bieuwke 0
badge

13 jaar

Is de EGR ondertussen al goed gereinigd? Alleen afsluiten werkt vaak niet.

En eventueel de inlaat demonteren en goed schoonmaken.

Veel meer kan het niet zijn.

Mausx 0

13 jaar

egr al gereinigd en hetzelfde effect,en het rare is dat hij in het begin van de rit,of wanneer je steeds op de binnenwegen rijd,de wagen perfect optrekt in alle versnellingen,en het euvel is echt bij "stevig" doortrekken of op een snelwegrit na enkele kilometers

dennis2111 0

13 jaar

controleer of de motor wel genoeg lucht krijgt (slang wordt dichtgezogen, luchtfilter vuil/dicht)

sjaak10918 0
badge

13 jaar

wagen is ondertussen ,na geen oplossing te hebben gevonden, verkocht als schadewagen

dennis2111 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.