Vandaag de scenic naar de garage gebracht voor een vakantiecheck en kleine beurt.
Nu blijkt de motor op te zijn. Als de motor warm is en stationair draait gaan het olielampje en waterlampje branden.
Volgens de monteur valt de oliedruk weg. Je hoort dat de motor rauw is en de kleppen hoor je een beetje maar volgens hem is de motor op en adviseert hij niet met de scenic naar Spanje te rijden.
De motor heeft pas 118000 km gelopen en onderhoudsboekje zit erbij dus met de kilometerstand kan niet geknoeid zijn.
Wel is er begin 2008 een nieuwe distributieriem met waterpomp ingegaan in Duitsland. Wij hebben hem vanaf oktober 2008.
De monteur zegt dat die daar misschien is geknapt en vandaar dat de motor nu op is.
Wat is wijsheid? We waren net zo blij met de Scenic.
Een ruilmotor is zo'n 1200 euro incl inbouwen.
Weet iemand wat het kost om een blok te laten reviseren of moet ik nog voor een second opinion gaan naar een andere garage?
Alvast bedankt,
groeten Percy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zou eerst eens andere oliedrukschakelaar monteren(is evt makkelijk zelf te doen) en kijken of klacht weg is van het lampje,daarna evt kleppen stellen
Hoi Willy,
waar zit de oliedrukschakelaar? En waar dient deze voor? De kleppen hebben ze vandaag gesteld. Is iets beter geworden alleen wel een rauw geluid bij 3000 toeren en motor schud dan een beetje. Hij heeft wel power.
Ze hebben trouwens een radiatorpil erin gegooid (zag ik op het bonnetje staan) omdat hij een beetje koelvloeistof gebruikt.
En nou had ik net een half jaar geleden bij jou de kachelradiator laten doorspuiten. Kan door die pil de kachelradiator weer verstopt raken?
gr. Percy
15 jaar
klinkt eerder als een massaprobleem vandaar de brandende lampjes. Staat de temperatuurmeter dan ook te hoog terwijl de motor nog niet zo warm is?
Als de distributieriem geknapt zou zijn betekent dit meestal kromme kleppen. Dan zou de motor helemaal niet meer lopen. Zou die toch wel lopen dan zie ik het verband met de oliedruk niet. Een versleten motor bij 118000 is uitermate onwaarschijnlijk.
Het niet mooi lopen kan allerlei oorzaken hebben. Heb je geen koelvloeistoflekkage? Zo nee (dus verbruik), dan zou het de koppakking kunnen zijn.
Radiatorpillen zijn lapmiddelen en geven gedonder. Ik zou een andere garage zoeken. Ga weer eens bij Willy langs.
15 jaar
Ja ga idd maar naar een andere garage! Ze hebben ook de olie ververst, maar geen oliefilter!
Maar heb inmiddels Willy al gesproken en die heeft ook niets vreemd gehoord toen ik daar was voor mijn kachelrdiator.
Ik heb nu een nieuwe oliedrukschakelaar gekocht van 8,95 euro. Dus dat is ook het geld niet.
Maar zal idd wel een massaprobleem kunnen zijn. Willy had het al over massa doorverbinden van massa van schakelaar stuurbekrachtiging zodat hij iets meer druk opbouwt. ( Hoop dat ik het helemaal goed gezegd heb )
Het is idd ook alleen als de motor echt warm is. Normaal loopt hij 900 toeren stationair maar soms 500 toeren en dan gaan die lampjes branden.
Dus het zal hopelijk allemaal wel meevallen!
Bedankt voor je mailtje en Willy ook bedankt voor je telefonisch advies.
groeten Percy
15 jaar
Vergeten te antwoorden:
De temperatuur is gewoon goed, net onder het midden
15 jaar
dat is ook een aanwijzing in de richting van een massaprobleem
15 jaar
[quote=Percy]Het is idd ook alleen als de motor echt warm is. Normaal loopt hij 900 toeren stationair maar soms 500 toeren en dan gaan die lampjes branden.[/quote]
Percy,
Het is hier m.i. heel belangrijk wannéér "de lampjes branden":
- als ze altijd alleen maar branden bij 500 toeren, lijkt mij dat niet abnormaal (in elk geval voor de oliedruk, en in het geval de boorspanning te laag wordt, ook voor de andere lampjes). De hamvraag is dan waarom de motor maar 500 toeren gaat lopen: laat eerst dat euvel verhelpen!
- als de lampjes ook bij 900 toeren en meer gaan branden, zou het bovenstaande verhaal (oliedruksensor enz.) wel kunnen kloppen.
Het zou zomaar kunnen dat je alleereerst als hoofdoorzaak een te langzaam stationair lopende motor hebt. En dt is geen halszaak voro je motor, maar wel vervelend.
Dus m.i. een andere garage opzoeken en de stationairloop repareren.
"Motor versleten" op basis van de door jou beschreven verschijnselen ligt niet voor de hand.
15 jaar
Even een update:
Gister een flink stuk gereden met de Scenic. (ongeveer 150 km heen en terug) Reed perfect, motor houdt niet in of wat dan ook.
Lampjes gingen wel branden bij warme motor en dan alleen als hij stationair liep. Ook alshij 900 toeren liep.
Nu heb ik vandaag de nieuwe oliedrukschakelaar erin gezet en lampjes branden bijna niet meer! Heel soms lichten ze een beetje op bij warme motor en bij stationair draaien. I.i.g. een stuk minder dan met de oude oliedrukschakelaar.
Dus het moet er mee te maken hebben!
Weet iemand of er nog een kapje ofzo over de oliedrukschakelaar moet zitten? De vorige eigenaar heeft er iets van isolatie omheen gedaan. (zie Foto)
gr. Percy
15 jaar
Hier de foto :-)
[url=http://img194.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img194.imageshack.us/img194/4848/...[/img][/url]
15 jaar
Ze horen niet te gaan branden als tie 900 toeren stationnair loopt.
Dus er is wel iets mee.
Als alleen de olie drukschakelaar kapot was, gaat tie ook niet rauw lopen.
Want dan heeft tie gewoon olie druk,alleen de schakelaar is stuk.
Er is dus duidelijk wel iets met de olie druk.
het olie peil is toch niet te laag?.
Er zit toch wel olie in met de juiste specificatie?.
Niet dat er van die hele dunne olie inzit.
Een 10w40 voldoet wel bij deze auto.
Misschien de oliepomp of de zeef verstopt.
15 jaar
Er zit net nieuwe olie in. Maar darvoor was het ook al.
IK vind het alleen vreemd dat met de oude oliedrukschakelaar de clampjes altijd brandden bij stationair en warme motor, en met de nieuwe schakelaar heel soms en dan niet fel maar eenbeetje oplichten.
En nu de kleppen zijngesteld loopt de motor ook heel mooi, alleen met optrekken bij 3000 toeren loopt hij een beetje rauw.
15 jaar
Maar is het olie met de juiste specificatie?.
Als alleen de olie drukschakelaar kapot was zou die niet gaan rammelen,immers heeft oliedruk.
Maar hij gaat rammelen,dus is er duidelijk iets met de oliedruk.
Dat de lampjes niet of bijna niet gaan branden kan ook het feit zijn dat het een nieuwe is.
Maar uiteindelijk zie je de lampjes oplichten, ook met deze olie druk schakelaar.
15 jaar
maar is een massaprobleem al uitgesloten? verbindt anders eens als test een accukabel tussen de metalen huls van de oliedrukzender en de min-pool van de accu. Een lage oliedruk verklaart nog niet het gelijktijdig (!) branden van het koelwaterlampje. Dat kan m.i. alleen maar door een massaprobleem komen.
15 jaar
[quote=Heino4267]als ze altijd alleen maar branden bij 500 toeren, lijkt mij dat niet abnormaal (in elk geval voor de oliedruk, en in het geval de boorspanning te laag wordt, ook voor de andere lampjes).[/quote]
een te laag toerental maar nog wel fatsoenlijk lopen zou geen te lage boordspanning moeten geven
15 jaar
Ik ga morgen de garage even bellen om te vragen wat voor olie ze erin hebben gedaan.
Weet iemand wat voor olie erin moet?
Vandaag weer een stuk gereden en soms gaan de lampjes wel branden bij 500 toeren en soms niet.
Weet iemand waar je de oliedruk kunt laten meten?
15 jaar
Volgens de garage zit er 10W40 olie in. Weet niet of dat normaal is?
De oliedrukschakelaar die ik erin heb gezet is niet origineel want de dealer was gesloten. Er stond ook Mitsubishi op het doosje maar verkoper heeft het nog in de computer opgezocht en zei dat het de goede was.
Is bhet misschien beter om toch een originele bij de dealer te halen?
Verder heb ik nog even een gereden met warme motor maar lampjes lichten alleen heel licht op als ik de airco aanzet en gaan daarna gelijk weer uit.
Moeilijk probleem!
15 jaar
Wat meet je aan spanning als de auto uit is, daarna meten bij stationair en dan bij verhoogd toerental,
kan zijn dat je dynamo te weinig bijlaad met als gevolg een te lage spanning en div lampjes die oplichten,
en zoals velen het al zeiden, massa punten controleren, hierdoor kan je te veel weerstand in je systeem
hebben waardoor die lampjes oplichten.
Dat staat dan wel los van het rauw lopen.....
15 jaar
Bedankt Dexter,
ga vandaag even meten. Ook met warme motor stationair. Moet ik dan gewoon bij de accu meten?
En echt rauw loopt hij nu gelukkig niet meer na het stellen van de kleppen. Alleen bij 3000 toeren nog een beetje
15 jaar
Ja, gewoon meten op je accu, dacht even uit mijn hoofd: stationair ong. 13.8Volt dc, verhoogd stationair zal ook zoiets zijn, uiteraard bij uit iets lager,
kan zelfs als hij een langere tijd stil heeft gestaan iets onder de 12volt zijn.
15 jaar
Als tie te weing spanning van de dynamo krijgt trekt tie je accu leeg.
ik denk dat je het daar niet moet zoeken.
Ik zou het advies van AS1 opvolgen.
Als tie stationnair draait en het olielampje gaat branden, gaat de motor dan ook rammelen?.
15 jaar
Daar ben ik weer.....
Net even de spanning gemeten:
- Spanning met motor uit: 13.65 V
- spanning met koude motor aan: 14.40 V (lampjes uit)
Toen de auto flink warm gereden en lampjes begonnen fel te branden. Motor loopt stationair heel netjes zonder rammels ofzo.
De spanning was toen 14.14 V
Toen 5 minuten motor uit en weer aan. Spanning was toen 14.22 V en lampjes weer uit. (Motor wel warm)
Toen wat gas gegeven en lampjes gingen heel licht knipperen en spanning was toen 14.20 V
Toen airco aangezet op volle toeren en lampjes gingen iets feller branden maar gingen gelijk helemaal uit en motor ging iets hoger stationair lopen.
Snappen jullie het allemaal nog :-)
P.S. de lampjes die branden zijn het olielampje en temperatuur lampje
gr. Percy
15 jaar
Heb je de oliedruk weleens laten meten met warme motor?.
15 jaar
[quote=Percy]Snappen jullie het allemaal nog :-)[/quote]
ja, wederom aanwijzingen richting een massaprobleem.
Nogmaals: verbindt eens als test een accukabel tussen de metalen huls van de oliedrukzender en de min-pool van de accu. Doen!
15 jaar
Hoi,
bedankt!
Ga het dit weekend even proberen. Stel dat het een massaprobleem is, moeten door het verbinden van de massa de lampjes uitgaan?
gr. Percy
15 jaar
yes
15 jaar
Net de massa doorverbonden maar helaas gingen de lampjes niet uit.
Ik moet zeggen dat ze bijna niet gingen branden terwijl ik hetzelfde stuk had gereden als verleden week.
Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar de koelvloeistofpeil was laag. Toen ik voorzichtig het vaatje opende hoorde je sissen en kwam het peil boven het maximum streepje. Toen ik daarna startte waren de lampjes gelijk weer uit.
(Behalve als ik de airco vol aanzette, begonnen ze 1 tel te knipperen).
15 jaar
Ik begrijp uit je verhaal dat steeds beide lampjes tegelijk branden en niet afzonderlijk. Dit blijft echt aan alle kanten naar een massaprobleem ruiken.
Volg eens de kabel die van de min-pool v/d accu naar het chassis gaat. Maak ook daar een bypass met een startkabel.
Als dat niet helpt, dan zou ik de oliedruk voor de zekerheid laten meten.
15 jaar
Ik denk niet dat het een massa probleem is. Bij Renault is het normaal dat bij een te lage oliedruk de koelvloeistof temp. lamp en de oliedruklamp samen gaan branden...
Bij een te hoge koelvloeistof temp. gaat echter niet het oliedruklampje branden. Conclusie, laat de oliedruk meten. Is die goed, dan heb je een probleem in de bedrading.
Oh, en die isolatie om de oliedruksensor hoort er standaard op te zitten.
[quote=8je]Bij Renault is het normaal dat bij een te lage oliedruk de koelvloeistof temp. lamp en de oliedruklamp samen gaan branden...[/quote]
zit daar een logica achter??
Als het toch de oliedruk is, dan zou ik eerst maar eens het filter vervangen...
15 jaar
Logica.......bij Renault?
15 jaar
Ik zal deze week nog even massakabels checken. Probleem is dat ik eerst 25 minuten moet warmrijden :-)
Oliefilter had ik al vervangen maar geen verschil met de lampjes.
Mijn gevoel zegt dat het toch ook te maken heeft met de temperatuur omdat de lampjes pas gaan branden als de temperatuur net over de helft is.
Als de temperatuur net onder de helft is branden ze niet.
Maar goed, om alles zeker te weten ga ik even een goede garage zoeken in de buurt die mijn oliedruk kan meten.
Kan ik trouwens niet gewoon de weerstand meten van de sensor bij warme en koude motor en kijken of deze dan verandert?
15 jaar
Even nog een vraagje:
ik zit te denken om Wynns SuperCharge toe te voegen aan de olie.
Is speciaal voor oudere of zwaar belaste motoren.
Kenmerken
* Stopt overmatig olieverbruik.
* Herstelt compressie en OLIEDRUK van uw motor.
* Vermindert blauwe uitlaatrook.
Is dit de moeite waard om te proberen of kun je hier alleen maar schade van krijgen?
15 jaar
Even weer een update:
Ik heb een andere monteur laten luisteren naar de motor en diezegt ook dat de lagers niet goed meer zijn! Waarschijnlijk is het blok een keer zonder olie komen te staan.
Ik ga even uitzoeken wat goedkoper is: Inruilen of een ander blok erin.
We hebben gelukkig ook nog een Lancia Kappa. Mochten we het niet redden met een andere motor of inruilen kunnen we met de Lancia naar Spanje.
Mensen allemaal bedankt voor het meedenken. Ik plaats over een tijd nog wel even een update.
groeten Percy
15 jaar
Laten luisteren of laten meten.
Ik vind dit nogal een verschil van inzicht.
Laat nou eens de oliedruk meten i.p.v maar een beetje te zitten gissen.
Je kunt pas een conclusie trekken als je meet gegevens hebt.
15 jaar
Daar heb je ook wel gelijk in. Alleen had ik van de week de renault dealer gebeld, en die willen de storing uitlezen als de lampjes branden wat al 60 euro kost!
Oliedruk meten weten ze niet precies maar zal ook niet goedkoop zijn.
Nu zie ik op marktplaats een een nieuwe oliedrukmeter te koop voor 41,50 euro. Hoe kun je deze aansluiten??
Als ik het zelf zou kunnen meten zou dat veel beter zijn. Dan kan ik hem warm kunnen rijden en kijken of de druk verandert.
15 jaar
Kijk,een motor die niet rammelt of tikt of klopt is vlgs mij niet versleten.
Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Het beste is ook om de storing uit te laten lezen als tie er idd ook inzit.
Laat een universele garage er eens naar kijken,die hebben er ook weer een frisse kijk op.
Misschien is het wel een simpel massa probleem.
15 jaar
Maar het probleem is juist dat de motor wel rammelt. Bij 3000 toeren hoor je de lagers echt kletteren. Sommige mensen denken ook dat het een diesel is.
Maar is de oliedruk nu makkelijk te meten met een oliedrukmeter?
15 jaar
En brand dan ook het olie lampje?.
15 jaar
Nee lampje brand alleen als de olie echt warm is. Dus alleen als ik een stuk snelweg heb gepakt en dan bij stationair.
Maar de lagers hoor je wel echt hard bij 3000 toeren. Vooral bij overschakelen.
Ik ga vandaag zo'n oliedrukmeter bestellen voor 41 euro en ga het zelf meten. Dan weet ik het idd zeker.
15 jaar
Weer een update:
Vandaag ff een olietoevoeging erin gegooid van 14,95 euro en lampjes branden niet meer! Heeft dus toch met de druk te maken. Verder hoor je de lagers nog wel erg. Het is natuurlijk ook een lapmiddel. Maar ik weet nu wel zeker dat het aan het blok ligt.
Gister al een aanvraag op onderdelenlijn geplaatst en vandaag al 10x gebeld door bedrijven die een motorblok met garantie hebben.
Ook een bedrijf die het blok voor 250 euro wil inbouwen. Komt in totaal op ongeveer 750 euro incl. inbouwen, nieuwe olie en filter en nieuwe distributieriem en 3 maanden garantie. Blok heeft 108000 km gelopen (kan ik natuurlijk niet controleren) en is uit 1999. Bedrijf haalt de auto ook op.
We zijn er nog niet uit. We twijfelen tussen een ander blok of inruilen tegen een model nieuwer en wat bijleggen.
15 jaar
Voor 750 euro zou ik nog een keer een gokje wagen.
Of je ruilt de auto in met een mooie slooppremie
15 jaar
Ja we hebben ook besloten om een motor erin te laten zetten. Maar we zijn dan ook wel van plan om hem nogminimaal 3 jaar te houden. Anders heeft het geen zin.
Inruilen op een 1 of 2 jaar jongere kost al gauw 1500 tot 2000 euro.
Vrijdag komt het bedrijf de auto halen en hij is dan volgende week maandag of dinsdag klaar. Ik hoop dat we dan in ieder geval een jaar zonder kosten rijden!
Ik laat i.i.g. nog weten hoe het blok is.
Allen bedankt voor jullie advies.
groeten Percy
15 jaar
Mensen,
gister de Scenic gehaald met de andere motor. Echt een werld van verschil. Je hoort geen lagers ofzo bij schakelen en lijkt ook wel of hij iets meer power heeft.
Nu zijn er toch een paar puntjes:
1:
Bij stationair piept het wieltje van de stuurpomp heel erg. Ze hadden er wat kruipolie tussen gespoten en toen was het weg. Maar eenmaal thuis pieptje het weer.
Nu zie ik dat wieltje met 3 boutjes vastzit aan een soort ster. En ik zag dat 1 kantje van het schroefdraad is afgebroken. Dus het wieltje zit zeg maar met 2 boutjes goed vast en met 1 boutje een klein beetje. Het lijkt ook wel of er een klein slagje in het wieltje zit.
De snaar is ook aan 1 kant wat versleten. (Wat volgens mij niet was met de oude motor)
2:
Volgende punt is dat de motor soms een beetje inhoud volgens mijn vrouw. Ik heb er nog niet een lang stuk mee gereden dus moet het nog even uittesten.
3:
laatste punt is dat ik een heel klein beetje olie bij de pakking van het kleppendeksel zag. Kan dit kwaad?
Ik heb 3 maanden garantie en kan a.s. vrijdag terug om te laten kijken maar als ik al weet hoe en wat is het natuurlijk veel beter als ik daar kom.
Alvast bedankt,
gr. Percy
15 jaar
Mensen,
alle problemen opgelost.
Heb sileconenspray op de multiriem gespoten en piepen is nu al 2 dagen weg. Hij is iets versleten dus laat hem wel vervangen.
Heb zelf nu een groot stuk gereden met de andere motor en rijdt perfekt!
Dus hopelijk zonder zorgen naar Spanje!!
mannen, allemaal bedankt voor het meedenken.
groeten, Percy
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar