Sinds een half jaartje heb ik een Laguna, de auto rijdt eigenlijk heel goed. Maar er is een kleine maar, in het toeren gebied van 2500 tot 3000rpm schommelt de trekkracht nogal. Dit is enigszins voelbaar op de Nederlandse wegen maar erg goed te merken tijdens ritten in de (buitenlandse) bergen. Wanneer je in de 2de of 3de versnelling vanuit een haarspeldbocht volgas accelereert is dit erg goed voelbaar. Eventjes trekt de motor heel goed en een tel later houdt deze weer in om vervolgens weer als een beest verder te sjorren totdat de motor boven de 3000rpm zit, dan is het koppel weer constant. Dit inhouden en oppakken gaat ook samen met wisselend turbo toerental.
Voorheen heb ik andere turbodiesels gereden zoals een Golf Tdi (66kW) en een 406 Hdi (80kW) deze hadden niet dit soort wisselingen in trekkracht. Ik vraag mij af of dit "normaal" is bij een 88kW dci of kan iemand uitleggen wat er (waarschijnlijk) aan de hand is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de turbo eens op axiale speling.
Beste ACM,
Zelf zat ik ook te denken richting de turbo. Heeft deze dci motor een turbo met variabele geometrie?
Als dat zo is denk ik aan slijtage van de vanen (of bediening daarvan). Hoe controleer ik dit?
18 jaar
De 1,9 DCI 120 PK (88kw) heeft idd. variabele geometrie. Haal de luchtinlaatslang van de turbo en voel aan het asje. Het is normaal dat het asje iets speling heeft zowel axiaal als radiaal.
18 jaar
Ik heb de compressor-zijde even geïnspecteerd, er is mij niets bijzonders opgevallen.
De luchtslangen zijn licht geoliëd, dit is volgens mij normaal. Er zit wel wat speling op de as, een exacte waarde heb ik niet kunnen meten maar ik schat de speling op enkele tienden van millimeters. De auto rookt niet overdreven en gebruikt niet veel olie (van beurt tot beurt -30000km- zonder bij te vullen). Wel roet de auto een beetje in het aangegeven toerengebied, meer of minder roeten gaat ook samen met het wisselen in de trekkracht. Het roeten is ook niet zo erg dat ik me hier zorgen over maak.
Verder heb ik de slangen natuurlijk ook even bekeken, geen scheurtjes gevonden.
Nog andere suggesties?
18 jaar
Laat de dealer ff kijken. Misschien een klein lek in het inlaatsysteem of verouderde software. Door vervuiling/slijtage geeft de originele software wel eens problemen. De nieuwe software is een stuk toleranter.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar