Allereerst wat achtergrondinformatie beknopt samengevat.
- 1 jaar geleden turbo opgeblazen => turbo vervangen, olieleidingen vervangen, intercooler vervangen
- Paar maanden geleden schelpen drijfstang afgebroken tegen 170km/h. Dus niets meer mee aan te vangen. => gereviseerde motorblok gestoken , turbo etc overgebouwd
- Maandje later turbo er weer doorgeknald => turbo vervangen door een 2dehandse deze keer en olieleidingen vervangen. intercooler goed gespoeld.
En dan....
Sinds een maandje reed ik er terug mee zonder problemen. Alles leek eindelijk mooi in orde.
Zondagavond dan, ijskoud buiten en de wagen bedolven onder de sneeuw. De wagen gestart (gaspedaal niet aangeraakt) en na enkele seconden sloeg die ineens af. Opnieuw proberen starten en na toch een 4tal pogingen sloeg die weer aan.
Ongeveer 30km later thuis aangekomen en zag ik dat die erg aan het roken was. Heb toen de wagen meteen afgelegd en alles zo gelaten. Vandaag (maandag) dan even gestart, gaf die meteen olietekort aan en weer die witte stinkende rook...
Motor weer meteen afgezet en de inlaat en uitlaatleidingen van de turbo gedemonteerd. Aan beide kanten totaal geen speling op de asjes. Turbo lijkt op het eerste zicht dus wel ok denk ik???
Iemand een idee waar dit wel aan kan liggen dan? De olie wordt toch verbrand, dus hoe komt die in de verbandingskamer terecht? Ik ben stilletjesaan ten einde raad, wat heb ik nu nog niet vervangen 2 turbo's en een motorblok verder????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hij geeft olietekort aan,maar is dat ook zo? Meestal verbrand olie namelijk niet in witte rook,witte rook is meestal kvs...hoe is het daarmee
gesteld? Hoe geeft ie olietekort aan zender kapot misschien?
Wat zijn de foutcodes?
Start ie wel en na even lopen slaat ie af of wat doet ie nu?
Compressie gemeten en brandstofdruk?
Olie wel degelijk tekort. Hji zat onder het minimum.
Wanneer de wagen nu gestart wordt, rookt die nog steeds hevig vanaf het minste dat ik het gaspedaal indruk. Afslagen doet die niet meer en hij lijkt vlot te starten.
compressietest nog niet kunnen uitvoeren.
11 jaar
Wat verneem je aan de rook,kleur, geur?
Wellicht een kapotte/slechte verstuiver?
Carterventilatie niet verstopt / bevroren.
En ondertussen olie blijven bijvullen om verdere schade te voorkomen.
Ook meen ik dat er een noodprocedure is voor als je motor onverhoopt op hol slaat (ik meen kort na elkaar 5 x op start/stopknop drukken?).
11 jaar
DNS Car Solutions
Rook is wit en riekt volgens mij toch naar verbrande olie.
Ik snap niet goed hoe dit aan een verstuiver kan liggen..?? Die olie wordt wel degelijk ergens verbruikt op een of andere manier
Kaleido 1
Carterventilatie lijkt wel ok volgens het weinige dat ik daar van ken. Waar je de olie moet bijvullen hangt zo een potje aan. Ik vermoed dat daar een filter inzit ofzoiets, maar als ik de slang bovenop losmaak zit er een lichte druk op...
11 jaar
[quote=DNS Car Solutions]Hij geeft olietekort aan,maar is dat ook zo? Meestal verbrand olie namelijk niet in witte rook,witte rook is meestal kvs...hoe is het daarmee
gesteld?[/quote]
Ik vermoed dat je met kvs koelvloeistof bedoeld?
Dat is volledig ok, geen verlies en ziet er zeer proper uit
11 jaar
Idd kvs is koelvleoistof,Als een verstuivers niet fris is, gaat ie ook roken,meestal wat donkerder van kleur;grijs tot zwart vandaar de vraag.
Als dit het niet is ga ik toch denken in de richting van de zuigerveren(schraapveer met name)
Als je de auto één nachtje in een niet-vriezende ruimte parkeert (een garage of zo, aan vrienden vragen?), kan je een bevroren carterontluchting als oorzaak afstrepen.
11 jaar
Zuigerveren in een gereviseerd blok met nog geen 2000km??
Stel dat de carterontluchting degelijk dichtgevroren was en dat dus ontdooid was tegen dat ik dat heb bekeken? De olie zal zich door de druk langs de zuigerveren geperst hebben denk ik dan. In dat geval zou het probleem nu vanzelf opgelost moeten zijn en is de rook die ik nu heb, gewoon olieresidu in de uitlaat??
Althans dat is mijn redenering. Slaat dat ergens op??
Ik ga morgen een compressietest doen en de oliedruk eens nameten. Iemand een idee welke waarden ik ongeveer moet hebben voor deze wagen?
11 jaar
Als je dat doet, kijk dan ook eens of je teveel overdruk hebt uit het peilstokgat (= compressielekkage langs de compressieveren van de zuigers) en/of uit de olievuldop opening.
11 jaar
compressie cillinders 1,3,4 = 3.4BAR
Cillinder2= 3.6BAR
Lijkt me ok
11 jaar
Nou, lijkt me erg weinig. Ik heb nooit een compressie test gedaan bij en diesel maar een benzine motor is al rond de 12 bar.
Vind net bij MB op een forum dik 20 bar. Diesel heeft zelf ontbranding door middel van compressie dus...
Foutje sorry. Vermenigvuldigen met 10
Dus 34 en 36 bar
11 jaar
Blijkbaar zou deze maar 18bar moeten hebben.
De gemeten waarden zijn dus zeer hoog. Weet iemand hoe dat kan?
11 jaar
Teveel olie of andere vloeistof ( diesel ) boven de zuiger , zodat de lekverliezen minimaal zijn.
Of een compressiemeter die niet goed is .
hallo,
zit er olie in je inlaat kanaal? als je de turboslang eraf haalt
11 jaar
De compressiemeter getest op een andere wagen, deze werkt naar behoren.
Residu olie boven de zuiger zou inderdaad wel kunnen, de vraag blijft natuurlijk hoe die olie daar nu terechtkomt?
Inlaatkanaal is droog.
11 jaar
Is er bij het reviseren je oude kop overgezet , zoja , klepgeleiders versleten , ovaal , klephoedjes weg / vergeten te monteren ?
Nee, het gaat om een volledige revisiemotor met kop. Deze komt van een bekend revisiebedrijf.
11 jaar
Ondertussen 4 maanden zonder problemen kunnen rijden en het is weer terug.
Tijdens het rijden lijkt de rook mee te vallen maar zodra ik stilsta en stationair laat draaien zwelt dat op tot één grote walm. Wanneer ik goed gas geef terwijl de wagen stilstaat ook veel rook.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de wagen de afgelopen 4 maanden heel af en erg licht shokt op ongeveer 2200 toeren (tijdens het rijden)
Vandaag alles uitgelezen en totaal geen foutcodes. De verstuivercorrecties zien er ook zeer goed uit (via CLIP) dus betwijfel dat het daarmee te maken heeft.
Turbo ff nagzien en daar zit totaal geen speling op. Carterventilatie lijkt nog steeds ok (wanneer ik de olievuldop erafhaal blijft die rook ook nog steeds)
Laatste maanden heeft de wagen geen olie meer verbruikt en nu weer veel. Het is niet extreem veel maar toch meer genoeg (1 streepje gezakt alleen vandaag)
Erg bizar allemaal en ben stilletjesaan te einde raad. Iemand nog ideeen of suggesties?
11 jaar
Gezien je verhaal is het veilig om aan te nemen dat er perioden zijn (zoals nu weer) dat de motorolie mee wordt opgestookt. Het rare is dat dat blijkens jouw verhaal dus ook gebeurt bij stationairloop. Probeer toch nog eens wat tijdens het walmen de overdruk is boven de nokken as (door de oliedop kort los te nemen en met de hand het gat af te sluiten) en in het carter (door de oliepeilstok met lopende motor los te nemen en te kijken hoeveel overdruk door dat gat naar buiten komt?
Als dat allebei in orde is (dus geen enorme overdrukken), gaan de verdenkingen toch weer richting carterventilatie...
11 jaar
Ik lijk sowieso niet te maken te hebben met te grote overdrukken.
De carterventilatie dan zit een lichte druk op, vandaar dat ik denk dat deze wel goed is..
Hoe bevestig ik dit dan met zekerheid?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar