Renault Clio: zwarte rook bij accelereren

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: k9k726

motor rookt zwart bij acceleren; roetmeting keuring ok
revisie verstuivers+ingelezen timing ok
andere pomp
egr gereinigd; zat dicht
geen foutmeldingen, geen olieverbruik
verbruik tussen 5 en 6 liter
loopt gewoon goed; wel 180.000km
iemand een idee hoe ik hier mee verder kan?

asx

Geplaatst door asx (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Zwarte rook is (onverbrande)brandstof. Als de pomp en de verstuivers goed zijn? en de timing is correct? blijven er nog maar een paar mogelijkheden over. De temperatuur is te laag of te weinig compressie, Toch vermoed ik dat de pomp of de sturing ervan de oorzaak is..

asx (0) PRO, 10 jaar geleden

correctie het is een k9k766 85 pk

timhoeks2 (0) PRO, 10 jaar geleden

geen storingscodes dan?

asx (0) PRO, 10 jaar geleden

geen storingscode
heeft voor het gevoel ook vermogen genoeg
zal de lmm eens reinigen zien of dit effect heeft
wat voor waarde zou ik met live data moeten hebben voor lmm, is dit ergens te berekenen; ben daar niet van op de hoogte, dus info hierover welkom

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

Een vuistregel was dacht ik 1,1 kg/h voor elke KW. Gemeten bij volle belasting. Of even googlen op maf calc app. Haalt hij de vereiste max waarde niet dan kan dat aan de maf zelf (onjuiste waarde) of aan de motor zelf (minder vermogen) of aan een lekje na de maf liggen.

janh5107 (0) PRO, 10 jaar geleden

de taak van de luchtmassameter bij een diesel is te voorkomen dat de motor gaat roken. Door vervuiling hiervan zou hij minder moeten gaan inspuiten door een (meestal) lagere gemeten waarde. Bij roken t.g.v de lmm zou deze teveel moeten aangeven.
Als de egr helemaal dichtzat, hoe is het dan met de rest van het inlaatgedeelte en evt luchtfilter ?

grt, j.e

asx (0) PRO, 10 jaar geleden

egr zat goed dicht.
De losse buis eigenlijk niet.
de kop zelf is nauwelijks te inspecteren zonder camera
donderdag gaa ik er mee verder
lmm kan ik me ook niet voorstellen dat deze dit probleem geeft eerder minder vermogen
interkoeler en leidingen ga ik nog eens extra kontroleren; vooral de snelsluitingen

timhoeks2 (0) PRO, 10 jaar geleden

neem aan dat je ook al goed gecontroleerd hebt op lekkage in het inlaatsysteem? vanaf turbo.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.