Het probleem gaat over een 114 gti. inverband met water verbruik en olie in het koelsysteem, cilinderkop laten afpersen en deze bleek gescheurd. Ruilkop gekocht en gemonteerd.
Nu blijkt de ruilkop van een 214 (motorcode 14k4f) te zijn. Dit model is geleverd met een automatische spaninrichting op de distributie. Het probleem is dat de huidige spanrol niet op deze kop gemonteerd kan worden.
De distributie riem die bij de automatische spanrol hoort is 3mm breder en heeft 2 extra tanden.
Zou ik eventueel de distributie van een 214 op de 114 kunnen monteren zonder dat er extra aanpassingen
moeten worden gedaan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk het niet. Je hebt een riem die 2 tanden meer heeft en 3 mm breder. Je komt dus al met je timing in de war. Je krijgt de riem niet goed gespannen ende kap kan er misschien niet op of de riem loopt tegen de kap aan.
kleine toevoeging de spanrol van de 214 is 4mm dikker
16 jaar
Gewoon alles van de automatische spanner installeren. Nokkenastandwielen, krukastandwiel en waterpomp zijn gelijk.
grt Michael
al heeft je riem drie of meerdere tanden minder dat doet niks aan je timing,als ik een fiets heb met voor een groot tandwiel en achter een helft kleiner en ik draai voortandwiel eenmaal rond en achter 2 maal,en ik maak de ketting langer of korter dan nog blijft het aantal omwentelingen gelijk,alleen je hebt kans dat je de riem niet op de juiste spanning kunt zetten
16 jaar
en al is de spanrol breder of smaller als jij er voor zorgt dat er een riem goed op past goed op spanning kan worden gelegd en de afdekkap nergens tenenaan loopt durf ik dit gegarandeerd te doen,er zijn wel meer auto's waarvan de spanrol of geleiderollen breder zijn als de riem als hij maar niet smaller is dan wordt hij beschadigd,de riem kan toch niet eraf lopen die wordt onder opgesloten met je krukaspoelie,er zijn genoeg auto's met poelies zonder rand waar de riem op plaats wordt gehouden door de krukaspoelie,en al is hij in diameter groter of kleiner als de riem goed gespannen kan worden is ook dit geen probleem.het probleem zit hem in het onderling uitwisselen dat je vanalles moet gaan uitproberen om de riem op de juiste spanning te krijgen,daarom worden er bij elke auto onderdelen geplaatst die op elkaar afgestemd zijn,nu ga je docteren en als jij goed oplet moet dit allemaal mogelijk zijn ,als je riem maar goed op spanning kan worden gelegd,en altijd na montage de motor met de hand een paar keer ronddraaien en kijken of de riem en timing goed blijven
16 jaar
Het is inderdaad een heel gezoek geweest maar, het is gelukt. Enkel het krukastandwiel is nog te smal moet ik ook van een 214 hebben. Bedankt voor de reacties
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 100 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar