close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 75: Fanprobleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000 cc

Heb sinds enkele maanden een Rover 75.
Sinds enige tijd blijft m'n koelfan continue draaien als ik de climacontrole op Automatisch zet.
Schakel ik over op Econ dan stop de fan.
Heb storingscontrole gedaan: storing 21 en 22 worden aangegeven.
Volgens de lijst zou dit Linker- en Rechter zonlicht-sensor moeten zijn.
De vraag is nu waar zitten deze en hoe te controleren?

Geplaatst door

matrafan (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hallo
de fan hoort te draaien als de airco aan staat.
dit is voor de koeling.

gr bert

bert1122 0

14 jaar

Hoi Bert,
Dacht dat als ik vroeger de climacontrole op Automatisch zette de fan niet onmiddelijk aansloeg.
Deze slaat nu meteen aan en stopt niet meer ongeacht op welke Temperatuur ingesteld.
Men heeft me gezegd dat het aan de Temp-sensor zou kunnen liggen.
Het gekke is als ik deze loskoppel begint de fan op maximum te draaien.
Iemand enig idee wat ik aan weerstand voor deze sensor moet meten?

matrafan 0

14 jaar

hey hallo

is ooit je koelfan motor vervangen? er was eerst een type motor met 3 standen en later met 2 standen. als de airco aangezet wordt hoort de fan te draaien op een constante snelheid. schakelt hij steeds in en uit dan heb je een probleem met de aansturing. en die aansturing zit in de koelfanmotorunit en is niet los te vervangen

mvg robbie f

robbie f 0
badge

14 jaar

Hoi Robbie,
Bij mijn weten is de fan nooit vervangen, heb nochthans de wagen tweedehands gekocht.
Heb alle facturen vanaf dat de wagen nieuw verkocht is, staat nergens een melding van vervanging en/of problemen met de koelfan.
De fan schakelt niet, blijft bij inschakelen op Automatic of Voorruitontdooing constant draaien op dezelfde snelheid.
Ook na verandering van Temperatuur (lager of hoger) blijft deze draaien.
Grtz,
Jos

matrafan 0

14 jaar

hey jos,

dan heb je geen probleem met je koelfan, komt vaak voor dat die ff inschakeld op de snelle stand en dan weer uit gaat. heb je weer geluk. geloof dat die koelfanmotoren toen der tijd iets van 675 euro kosten. zodra de motor op tempratuur komt zodat de fan hoort aan te slaan moet hij naar de hoge stand gaan.

mvg robbie f

robbie f 0
badge

14 jaar

Hoi matrafan,

[quote]Sinds enige tijd blijft m'n koelfan continue draaien als ik de climacontrole op Automatisch zet.
Schakel ik over op Econ dan stop de fan.[/quote]
Econ schakelt de compressor uit.
[quote]Heb storingscontrole gedaan: storing 21 en 22 worden aangegeven.[/quote]
Deze code of storing verschijnt altijd als er geen direct zonlicht op de sensors valt ! deze hebben dan ook geen invloed op de fan.

[quote]Dacht dat als ik vroeger de climacontrole op Automatisch zette de fan niet onmiddelijk aansloeg.[/quote]
Dat klopt, bij climate control hoeft niet altijd de fan mee te draaien, bij handmatige airco systemen wel.

Het probleem wat er bij jou aan de hand is heeft te maken met het volgende...er zou een te hoge druk gemeten kunnen worden (verstopping) in het systeem, of de drukschakelaar is defect.
De drukschakelaar treed in werking bij een druk van 1,6 bar en schakelt de condensorventilator in, daar onder zal de ventilator niet werken. Als de ventilator bij 1,6 bar de druk niet kan verlagen zal de druk omhoog lopen tot 2 bar en moet de tweede trap (ventilator snelheid) in werking treden.. enz.
Dit kun je dan weer koppelen aan het feit met wat je zegt ...citaat..Het gekke is als ik deze loskoppel begint de fan op maximum te draaien.

Het wordt nu of of.
of verstopping in het systeem (filterdroger verzadigd) of drukschakelaar defect.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Klaar en duidelijke antwoorden Theo, alvast bedankt.

Kan de drukschakelaar vervangen worden zonder het circuit leeg te laten?

Kan het systeem gereinigd worden of dient hier ergens iets in vervangen (filter) te worden?

matrafan 0

14 jaar

Dat zou mogelijk kunnen zijn zonder het circuit leeg te halen, maar ik zelf trek altijd het systeem leeg.
Als het ventiel blijft hangen of een onverlaat het ventiel heeft verwijderd moet alsnog het systeem leeg gehaald worden, ook bij het vervangen van het filter.

Het is geen overbodige luxe om de filter ééns te vervangen, komt het systeem altijd ten goede.
Bij jouw zit het filter geïntegreerd in de condensor.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Bedankt Theo,
Denk dat we eens een afspraak moeten maken om dit probleem op te lossen.
Heb je deze onderdelen op stock liggen of moet ge deze bestellen?
Stuur me uw adresgegevens maar via é-mail door, kunnen we een afspraak regelen.
Grtz,
Jos

matrafan 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 75 of stel zelf een nieuwe vraag.