auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Rover 400: Geen ontsteking, geen vonk Rover 416

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo Heren,

Ik zit met een behoorlijk probleem:

De moter van mijn rover 416i van 1999 is in de soep gelopen en nu hebben we met veel moeite er een andere ingezet.

De hele moter is in een keer over gegaan, enkel is het een ietwat ander type, deze heeft een ander klepdeskel en dr zat een andere krukaspoelie op...

Deze allemaal overgezet en nieuwe bougietjes erin, gelijk grote beurt en proberen te starten.... Helaas helemaal niets, ik heb wel compressie en er komen sloten bezine uit, maar geen vonk te bekennen.

Hierop dus een nieuwe bobine gehaald, met veel moeite deze erin gezet, nu nog niets! Zodra ik hem op contact zet staat er constant 12V op de aansluitpunten van de bobine en de weerstand gemeten over de laag en hoogspanning is ongeveer 6Kohm.

De weerstand van de bougiekabels varieert van 4 Kohm tot 7,5 Kohm.

Geen vonk te bekennen, ik heb even de oude bobine aan de 12v gehangen en een bougiekabel dr aan gehangen en een bougie erin, een paar keer aan en uit schakelen gaf een heeel minuscuul vonkje, maar nooit genoeg om een ontbranding te veroorzaken.

Hopelijk heeft iemand een idee, want ik kom hier helemaal niet meer uit. Kan het de ECU zijn? ik verwacht van niet omdat de rest het allemaal prima doet....

Ik hoop dat iemand me kan helpen of de goeie richitng in duwen!

Groet,

Ries

Geplaatst door

Ries (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de oude motor zat daar geen sensor bij de krukas pouly als die er wel zat zat er een z.g bdp sensor op die kijkt of de motor draait als die sensor niet op de nieuwe motor gezet wordt weet de computer niet dat die draait dus geen vonk .de oude pouly was er waarschijnlijk een met nokken.

tonny11609 0
badge

18 jaar

Hoi Tonny,

Op de oude motor zat helaas geen sensor bij de krukas poulie, tenzij dit ergens binnenin is verwerkt.

Wel zaten er op beide motoren een vliegwielsensor, we hebben degene die op de nieuwe motor kwam erop laten zitten.... Denk je dat dat misschien de storing veroorzaakt??? Dat er toch versieverschillen in zitten?

De oude pouly had geen nokjes, het enige is dat er maar 1 multiriem omheen kom, en we hadden er eentje nodig met ruimte voor 2 riemen...

Kun je me uitleggen hoe die BDP sensor eruit ziet en waar ik hem evt kan vinden?

Alvast bedankt!

Ries

Ries 0

18 jaar

bdp sensor heb ik even nagekeken zit bij dit type op het vliegwiel als het past zou je de oude over kunnen zetten

tonny11609 0
badge

18 jaar

Hoi Tonny,

We gaan het hopelijk morgen nog even proberen en ik meld je de uitkomst nog!

Bedankt in ieder geval!

Ries 0

18 jaar

Hoi Tonny,

Na veel gemier kwamen we erachter dat er een kabelbreukje in de kabel naar de BDP sensor zat. Tevens hebben we een nieuwe sensor besteld en deze gemonteerd.

Om de kabelbreuk te herstellen moesten we wel een stukje van de kabel strippen en deze opnieuw aan de stekker solderen....


Nu doet de ontsteking het nog steeds niet.... Omdat we de inlaat er ook af moesten hebben voor het vervangen van de sensor hebben we ook even gekeken hoe het met de benzine toevoer zat, het blijkt dus dat deze ook niet inspuit, dit terwijl er gewoon druk op de benzineleiding staat en de pomp wel loopt.

Op het moment dat je met je (ietwat vette) vingers over de 2 ontbloote stukjes draad van de bdp sensor gaat dan spuit hij ineens in, doe je dit vaker achter elkaar dan zien we ook een klein vonkje op de bougie (deze hebben we even rechtstreeks aan de bobine gehangen met 1 bougiekabel vanaf de bobine)

Wij begrijpen er bijzonder weinig meer van, en hopen dat je hier nog je licht op kan laten schijnen.

Is het misschien isolatie of ontstoring van die draden die we gestript hebben???

Groet en alvast dank,

ries

Ries 0

18 jaar

ries ik weet wel dat de bekabeling zeer gevoelig is voor stoorsignalen dat merk je zelf al met vasthouden. en het luistert ook nou waar je de kabel heen laat lopen bij sommige automodellen zit er zelfs zilverfolie in de isolatie kous dus eerst goed isoleren en kijk ook goed naar alle massa verbindingen.

tonny11609 0
badge

18 jaar

Hoi Tonny,

Nog een vraagje:

Hoort er geen 12V op een van de 2 draden naar deze sensor te lopen???

Tevens als gaat hij (wel zwakjes) ontsteken en inspuiten op het moment dat ik de soldeerbout er af en toe tegenaan hou.....

Groet,

Ries

Ries 0

18 jaar

Nog een bijzonderheidje:

Op het moment dat ik de sensor los heb liggen en ik ga er repeterend met een magneetje langs, dan ontsteekt hij en spuit hij in.

Op het moment dat ik hem dan weer monteer op zijn eigen plekkie bij het vliegwiel dan spuit ie bij starten 1 keertje in, daarna niets meer en ook geen vonk......

Rara hoe kan dit?????

Ik begin ondertussen de ECU een beetje te verdenken, maar ik begrijp het niet dat hij wel vonkt als ik een magneetje langs de BDP sensor beweeg en zodra ik hem monteer dat hij nog maar 1 keer inspuit.

Nu moet ik daar ook nog bij vermelden dat als je 2 x gelijk achter elkaar start dat hij niet nogmaals 1x inspuit. We moeten dan de auto ca. 1 minuut van contact halen en wachten, daarna weer starten en dan geeft hij weer 1x inspuit puls. Ook als we de accu even 1 minuutje van de pool loshalen en weer vastmaken dan pas spuit hij tijdens starten 1x in!

Hopelijk kan iemand me nog verder helpen, het is ondertussen een puzzel zonder einde....

Groet,

Ries

Ries 0

18 jaar

Of evt misschien een probleem met de Ontstekingsmodule, en mocht dat mogelijk zijn, waar zit dat ding dan, en hoe meet ik die door?

Groet,

Ries

Ries 0

18 jaar

Welk vliegwiel heb je gebruikt??

Grt Michael

michaelf 0
badge

18 jaar

Hoi Michael,

We hebben het Vliegwiel gebruikt van de nieuwe (de oudere) motor.

Tevens hebben we met het de nieuwe en oude inductiesensor geprobeerd....

Het probleem lijkt er nu een beetje op dat hij niet genoeg opwekt ofzo, er zit ook zo´n 3 mm speling rondom het uiteinde van de BDP sensor....

Helaas is de oude motor door de sloop al gescrapt, dus kunnen we niet meet het oude vliegwiel omzetten.

Mocht je een suggestie hebben, hoor ik het heel graag!!


Groet,

Ries

Ries 0

18 jaar

Bij deze motoren zijn 5 verschilende vliegwielen gebruikt met op verschilende plekken een uitsparing voor de inductiering. In je eerste post geef je aan dat deze motor geen stuurbekrachtiging heeft gehad dit betekend dat dit een motor van voor 1995 is want vanaf eind 94 worden alle 16 kleppers daar mee uitgevoerd. Nu ik dit schrijf realiseer ik me ook dat je waarschijnlijk geen 1600 maar een 1400 blok hebt. Met andere woorden ik vermoed dat je probleem in het vliegwiel zit!!

grt Michael

michaelf 0
badge

18 jaar

Kijk aan,

Dan zou inderdaad het verkeerde vliegwiel gemonteerd kunnen zijn...

Maar:

Waar kan ik aan herkennen dat het een 1400 motor is, want dan ben ik gewoon getild door de sloperij....

Tevens moest er een anere pouly op vanwege de stuurbekrachting, maar op deze auto zit een airco, is het niet mogelijk dat de combinatie van de airco en stuurbekrachtiging ervoor zorgt dat je 2 aansluitingen op de puly moet hebben??

Ik stuur je even wat foto´s van het blok naar je mail adres, misschien dat je er iets zinnigs over kan zeggen.

Groet,

Ries + Arjan

Ries 0

18 jaar

Kijk aan,

Dan zou inderdaad het verkeerde vliegwiel gemonteerd kunnen zijn...

Maar:

Waar kan ik aan herkennen dat het een 1400 motor is, want dan ben ik gewoon getild door de sloperij....

Tevens moest er een anere pouly op vanwege de stuurbekrachting, maar op deze auto zit een airco, is het niet mogelijk dat de combinatie van de airco en stuurbekrachtiging ervoor zorgt dat je 2 aansluitingen op de puly moet hebben??

Ik stuur je even wat foto´s van het blok naar je mail adres, misschien dat je er iets zinnigs over kan zeggen.

Groet,

Ries + Arjan

Ries 0

18 jaar

Zijn jullie er achteraf nog uitgekomen?? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Heb een rover 214 van 1996 en daar is een 214 motor ingekomen van een van 1990?? Alles was zo'n beetje anders en overgezet. Motor erin gebouwd en nu geen vonk.
Alvast bedankt! Groeten Barry

Barry2374 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.