Rover 400: Koelwater bruin en olieachtig - waarschijnlijk olie in koelwater

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6Si

Een maand gelden liep de temperatuur ineens op op de snelweg. Koelwater bijgevuld en daarna niets meer aan de hand. Zelfs nog op vakantie geweest in Zwitserland, ook door bergen en geen problemen. Afgelopen week is de temperatuur twee maal opgelopen, waarvan een keer met stoom. Gestopt en gewacht tot de temperatuur weer normaal was, toen koelwater bijgevuld en 3 km naar huis gereden. Toen viel mij al op dat er een soort smurrie in het koelwater zat. Vandaag weer temperatuur opgelopen en nu ook een tik in de motor. 3 km naar huis gereden, gestopt, koelwater was een dikke drab. Ook begon het olielamje te branden. Koelwaterhouder losgeschroefd en schoongemaakt. Olie bijgevuld. Uit het kleine slangetje dat van de radiator naar het koelwaterbakje loopt kwam ook bruine drab. Het lijkt wel alsof het hele koelwatersysteem met olie is vervuild en de tik lijkt op een kapotte cylinder o.i.d, maar ik ben geen monteur dus ik weet dat niet zeker. Is dit een total loss of valt er nog wat te repareren, en zo ja wat en heeft iemand enig idee wat dat dan kost?

Sorry voor de berg vragen.

Alvast dank!

Roger400

Geplaatst door Roger400 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 400? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

roger er moet eerst gecontroleerd worden wat de oorzaak van dit alles ik.
ik ben bang dat je koppakking lek is of erger.
laat dit controleren en gelijk ook luisteren wat die tik is want dat kan ik niet beoordelen.

groetjes jan.

omega8258 (0), 17 jaar geleden

Ik denk ook dat de koppakking de dader is....

Roger400 (0), 17 jaar geleden

Jan, Gilbert,

dank voor de antworden. Het is inderdaad de koppakking, ik heb de garage al gebeld. Als alles tegenzit en koppakking & radiator moeten woprden vervangen en de kop moet worden gevlakt ben ik ongeveer € 1.000,- kwijt. Dan loopt'ie wel weer als een zonnetje. Dat is de auto wel waard, want hij doet het verder goed en is comfortabel en vlot. Het is natuurlijk ook een halve Honda (behalve de motor, geloof ik).

De prijs lijkt mij redelijk, dus ik ga het laten repareren.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,

Roger

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.