Rover 200: Heeft zwaar punt in de krukas zonder kop.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 216

Ik heb een rover 216 van de riem vanaf is gedraaid.Ik heb inmiddels alle onderdelen weer bijelkaar gesprokkeld, want er ontbrak van alles.Cilinderkop en complete in en uitlaatspruitstuk met gasklephuis.Nu wil ik alles weer gaan monteren, maar als ik aan de krukas draai moet ik om te beginnen heel veel kracht zetten.Als ik dan eenmaal draai gaat het redelijk soepel.Zou het kunnen dat er wat roestvorming is door het lange stilstaan?Ik heb er ook al olie aan de bovenkant langs gegoten.Wel een heel klein beetje beter geworden.De cilinders zijn van binnen mooi glad.Ook in de zuigers zijn geen scheuren te zien.Wel staan de afdrukken van de kleppen erin.Volgens de dealer gaat zo'n blokje nooit kapot als de riem breekt.Dat hadden ze nog nooit meegemaakt omdat er lichte kleppen in zitten.Het zit me toch niet helemaal lekker.Heeft iemad een idee?Alvast bedankt.

skiqpy

Geplaatst door skiqpy (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de afdrukken van de kleppen in de zuigers staat, dan hebben de zuigers/drijfstangen/krukas/krukaslagers behorlijk wat klappen gekregen.

Mogelijk dat daar de zware start aan ligt.

Groet,
Cor

michaelf (0) PRO, 17 jaar geleden

Zonder cilinderkop of speciaalgereedschap mag je deze eigenlijk helemaal niet draaien! Zijn namelijk losse cilinderbussen. Je hebt vast wel gezien dat het zeer lange kopbouten zijn,deze lopen tot aan de hoofdlagerkap.
Het is dus volkomen normaal dat de motor zwaar loopt omdat de hoofdlagers niet goed op spanning staan. Dat de motor niet stuk kan gaan is een broodje aap verhaal ik heb wel eens meegemaakt dat een klant met een gebroken riem heeft getracht de auto aan te slepen en daarbij een klepsteel dwars door de zuiger heeft gedrukt!
Ik zou in jou geval eerst de kop met de oude koppakking monteren en dan kijken of hij dan licht draait zoja dan de kop er weer af en met een nieuwe pakking monteren. Zorg wel dat een pakking met 2 metalen paspennen er bij hebt.

grt Michael

skiqpy (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor de reactie.De cilinderbussen staan wel vast met speciaal gereedschap.Dat is wel een goed idee om eerst de oude kop er weer op te zetten.Ik heb helaas geen oude koppakking omdat ik de rover zonder kop heb gekocht.Wel heb ik zo'n zelfde kop waar ook de kleppen krom van zijn.Ik zou wel de kleppen daar uit kunnen halen.Als de hoofdlagers niet goed op spanning staan, zou het inderdaad logisch zijn.Omdat je normaal zonder kop de krukas heel gemakkelijk kan draaien vetrouwde ik het niet.Is er nog een andere manier om het te controleren?Alvast bedankt.

michaelf (0) PRO, 17 jaar geleden

Tja dan zou ik het gewoon gokken met een nieuwe koppakking kan je alleen maar 44 euro kosten.

grt Michael

skiqpy (0), 17 jaar geleden

dat ga ik ook maar doen.Ik laat wel even weten hoe het is afgelopen gr.Gerlof

skiqpy (0), 17 jaar geleden

De motor liep hartstikke goed, tot een een week geleden.Hij slaat nu bijna niet meer aan. Als ik hem aan de praat krijg en geef gas smoort de motor erin en valt gelijk uit.Lijkt me een kwestie van te weinig brandstof?Valse lucht kan ik eigenlijk niet ontdekken.

michaelf (0) PRO, 17 jaar geleden

Controleer rotor en verdeelkap eens.

grt Michael

skiqpy (0), 17 jaar geleden

die rotor's willen inderdaad ook wel eens doorbranden.Dat was bij mij niet het geval.De motor trok valse lucht bij de aanhechting van het inlaatspruitstuk op de kop.Ik heb er namelijk een oud type 1400 kop van een '93er opgezet.Het nieuwere type kunstofspruitstuk kunje namelijk op de bovenste 2 draadeinden niet vast zetten.Wel vreemd dat de motor eerst wel goed liep.Ik kwam er achter door de hand voor het gasklephuis te houden en te starten.Door de onderdruk hoorde je het bij de aanhechting heel hard sissen.Ik heb het oude spruitstuk gemonteerd.Dit is zo'n aluminium spruitstuk.Echt groot verschil is de stationair regeling die hier met een stappenmotor gaat en bij het nieuwere type met luchtomloop.Toch waren alle stekkers hetzelfde, dus ik denk probeer het gewoon.Het was gelijk starten,lopen.Ik was wel verrast dat die ecu alles oppakte.Het toerental was eerst wel verhoogd, maar moest zich waarschijnlijk nog even inleren.i.i.g. bedankt voor de hulp

skiqpy (0), 17 jaar geleden

heb toch iets te vroeg gejuigt.De motor houd in en begint soms wat happerig te lopen.Doordat ik er zoveel verschillende onderdelen op heb wordt het nog wel even puzzelen waar het aan ligt.Dit gasklephuis heeft sowieso wel een grotere gasklep.Ik zou het gasklephuis wel op dit spruitstuk kunen zetten, maar dan moet ik er zelf een gat in maken voor de luchtomloop regeling.Ik laat wel even weten hoe het afgelopen is.

skiqpy (0), 17 jaar geleden

het blijft hobby heh :) heb de injectors van de 1600 gemonteerd en het was klaar.Was ook wel logisch natuurlijk....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 200 of stel zelf een nieuwe vraag.