close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 200: Water kookt

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 vvc k-series

Hallo,
mijn brm heeft een probleempje.

symptomen: temperatuur koelvloeistof stijgt.
Ventilator draait hoge snelheid
vanaf een bepaalde temperatuur spuit het water in het expansievat (echt extreem) via die terugloopdarm
verwarming blaast koude lucht
onderste radiatordarm blijft koud, bovenste is kokend heet
koelvloeistofpeil en oliepeil blijven gelijk, dus geen lekken

wat heb ik reeds gedaan: veel ontlucht, thermostaat vervangen (die die ik eruit haalde was ook niet kapot), radiator zit niet toe.
waterpomp zweet niet, schoepen stonden er nog op, lijkt mij dus ook in orde.

en nu?
alvast bedankt

Geplaatst door

Frekkel (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

weet je zeker dat er geen lucht bel in zit want als je alles al gecontroleerd hebt blijft dat over of je moet een lekke koppakking hebben.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

Zoals Jan aangeeft, lijkt mij een luchtbel het waarschijnlijkst. In het verleden heb ik dat probleem ook met een Renault 16 gehad. Een luchtbel zorgde ervoor dat de sensor in de radiateur geen signaal gaf aan de ventilator waardoor het water in de radiateur zeer heet werd.

Restless 0

18 jaar

tjah, mijn water is vervangen, ontlucht aan de ontluchtingsvijs achter de radiator, al draaiende ontlucht, en dit telkens weer opnieuw.
ik denk dat ik er dus mag vanuit gaan dat er geen luchtbel in mijn circuit zit.
tenzij hij lucht binnen krijgt door de koppakking, maar zou ik dan geen bubbels ofzo in mijn expantievat moeten zien, of zelfs maar een klein beetje vloeistof die weglekt... eventueel es laten testen op uitlaatgas in het koelvloeistof...?
kwestie van zeker te zijn dat het zeker de koppakking is, voor ik de kop eraf haal

Frekkel 0

18 jaar

ja dat testen van de koppakking lijkt me verstandig net wat je zegt dan kun je dingen uitsluiten.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

Al draaiende ontlucht? En daar ga je nu net de fout in! Kachel op warm en dan NIET draaiend ontluchten tot er een mooie stroom koelvloeistof uit de ontluchtingsnippel komt deze dan dicht draaien en de motor op 2000 toeren laten draaien tot het water uit het exspansievat wil lopen,dan de dop er op doen en verder laten draaien tot de koelvin aangaat,dan de motor afzetten en een half uur wachten daarna het exspansievat afvullen. Wat je ook nog moet controleren voordat je ontlucht is dat er in het inlaatspruitstuk een kogel zit welke wel eens vast willen zitten. Deze controleer je door een slangetje aan te sluiten op het pijpje wat naar je exspansievat toe loopt. Even doorheen blazen en je weet of de kogel los zit. Probeer hem niet warm te laten lopen met de dop van het koelsysteem af want dan gooit hij het er zeker via deze weg uit!

grt Michael

michaelf 0
badge

18 jaar

hallo,

ik wou graag even zeggen dat het probleem zichzelf opgelost heeft
net als ik de kop eraf wou halen heb ik hem nog eens richting 7000 toeren gejaagd en... de verwarming begon plots te werken.
ondertussen doet ie al 5000km zonder problemen.
wat was het probleem dan? ik vermoed een blokkage, en door veel toeren te maken veel druk opbouwen en zo doorgeblazen.
of sla ik hier de bal mis?

alleszinds bedankt voor de antwoorden

Frekkel 0

17 jaar

Gelukkig voor jou ik vermoed dat er toch nog lucht in heeft gezeten of het balletje in het spruitstuk zat vast.

grt Michael

michaelf 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 200 of stel zelf een nieuwe vraag.