close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 400: Hikken motor bij gaslos en dan weer gas geven

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik heb op het moment een rover 416si uit 1998 met een 1.6 motor. Deze is voorzien van een koltec lpg installatie.
Ik heb de volgende problemen en het maakt niet uit of ik op benzine of gas rijd.
1 Bij een koude start gaat de auto schudden. Als ik hem start lijkt alles goed, maar na ongeveer 30 seconden begint de auto toch aardig te schudden, wanneer de motor warm is gelopen is het over. Ik heb al een additief tegen klevende klepstoters bij de olie gevoegd, maar dat heeft niet geholpen. Last van tikkende kleppen heb ik niet.

2
Dit is een moeilijk te omschrijven probleem. Ik wanneer ik bijvoorbeeld constant 50 rij en dan gaslos laat om op de motor te remmen dan ongeveer 1 sec na het loslaten van het gaspedaal voel ik een soort hik waardoor de motor nog iets sterker afremt. tevens als ik dan weer gas geef dan pakt de motor niet mooi op, maar bokt hij eerst een beetje, ook als ik heel licht gas geef. Probleem is dus dat ik soms wanneer ik een bocht maak in de 2e versnelling en dan weer wil accelereren de auto flink wil gaan bokken.

Ik heb het voermoeden dat het zit in de stationair motor ik heb deze al een beetje schoon gemaakt, maar dat hielp niet helaas. Gasklephuis is schoongemaakt, maar hielp ook niet. Bougies zijn nog mooi schoon. Gap van de bougies is goed. Inlaatspuitstuk heeft geen lek.


Heeft iemand nog een idee wat een mogelijke oorzaak kan zijn?

Thomas

Geplaatst door

Schoen (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probeer eens rotor en verdeelkap te vervangen.

grt Michael

michaelf 0
badge

18 jaar

is er een manier om te controleren of deze nog in orde is?

Schoen 0

18 jaar

Gewoon vervangen kost niet veel!

grt Michael

michaelf 0
badge

18 jaar

Ik heb dit weekend nog gekeken en toen bleek dat het niveau van het koelwater gezakt was. In hoeveel tijd het is gebeurd weet ik niet, maar er zit ook nog aardig wat smurrie in het reservoir. Ik vermoed dat de koppakking lekt.

Kan het zijn dat een lekke koppakking de oorzaak is van een slecht lopende motor als deze nog koud is?

Schoen 0

18 jaar

Waarschijnlijk wel

grt Michael

michaelf 0
badge

18 jaar

Zijn er achter gekomen :D kop bleek niet lek te zijn alleen heeft de vorige eigenaar het systeem niet laten spoelen na het vervangen.
Het hikken op benzine werd hoogst waarschijnlijk veroorzaakt doordat de benzineinjectoren vervuild waren. Heb 2 hele tanks benzine met v-power leeg gereden en hij rijdt nu veel beter op benzine. Bij het lpg systeem was het verdeelhuis aan een schoonmaakbeurtje toe.
Het slecht lopen bij koude motor kwam door een slechte massa en de lambdasonde was volgens de garage aan het einde van zijn leven.

Schoen 0

17 jaar

Hallo, ben in het bezit gekomen van een 214 GSI uit 1990 met 113000 km op de teller. Vanaf 1998 heeft de auto slecht 5000 km gereden dus eigenlijk alleen maar overdekt gestaan en 1x per jaar naar de APK. De auto is verder goed onderhouden geweest en heeft recent nog een beurt gehad en een nieuwe distrubutieriem. Vorige week nog met glans door de APK gekomen. Ook ik heb tijdens het rijden rond de nullast in tweede en derde versnelling last van dat schokken. Ook loopt de motor stationair nerveus tussen de 800 en 1200 toeren.

Heeft iemand een oplossing?

mvrgr
hans

spierings48 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.