Wel mijne heren,
Ik heb een probleem. Ik heb afgelopen zomer mijn hele motor (rover 220 turbo coupé) opnieuw opgebouwd. Het betreft de zogenaamde T16 , een 2.0 turbo. Wat ik allemaal heb gedaan.
Blok gevlakt.
Cilinders opgeboord en gehoond.
Nieuwe Mahle overmaatse zuigers + zuigerveren.
Nieuwe krukas + lagerschalen.
Kop gevlakt.
Kleppen geslepen en alles wat daarbij hoort.
Stalen koppakking.
ARP kopbouten.
Kortom, kenners weten wel dat dit een goed blok moet zijn.
Ik heb ondertussen 1600km gereden, de eerste 1000 km onder de 3000 rpm gebleven. Gevarieerd rijden. Geen lage toeren in een hoge versnelling en na 500km de olie en het filter ververst.
Nu constateer ik dat er koelvloeistof verdwijnt. Als de motor warm is en het is erg koud buiten komt er wel rook uit de uitlaat (ik heb geen katalysator).
De auto komt op temperatuur en de kachel werkt prima. Er zitten geen uitlaatgassen in het koelvloeistofreservoir. De dop vertrouw ik niet helemaal, omdat het geen originele is. Deze heb ik echter wel besteld, maar ik weet niet wanneer die komt.
De motor loopt ontzettend goed, lekker stil en rustig. Ik heb geen extern lek kunnen ontdekken en ik weet dus niet waar mijn koelvloeistof naartoe gaat. Het zakt ongeveer 1cm per 300km.
Hebben jullie suggesties?
Bedankt,
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
en als je nu eens niet meer bijvult,blijft hij dan zakken,het kan inderdaad zijn dat het via je dop eruitgaat,ik heb een polo gehad daar moest ik altijd bijvullen om op peil te houden totdat ik niet meer bijvulde,toen bleef hij op 'n punt staan en bleef jaren op dat punt staan.
Hij staat nu iéts boven het minimum peil.
13 jaar
Het peil blijft gewoon zakken, waar kan ik van dat spul halen om een lek te ontdekken met UV licht?
13 jaar
daar heb jij geen uv light voor nodig,als hij zoveel lekt moet je dit gegarandeerd zien of ruiken,waterpomp kachelradiateur,koppakking.ik verdenk je koppakking als er geen uitwendige lekkage is.bougie's eruit draaien en druk op je cilinders zetten kijken of je waterreservoir gaat borrelen of omhoog komt(lektest)
13 jaar
Ik heb de CO2 test al gedaan. (Uitlaatgassen opsporen in het reservoir)... blijkt gewoon goed te zijn. Uitwendig kan ik ook niets ontdekken, radiateur is ook nieuw, alsmede de waterpomp...
13 jaar
Wat ik weleens heb meegemaakt bij zo'n blok is dat de cilinderkop poreus wordt. Dat blok had in eerste instantie ook geen lekkage, maar na een nacht op druk staan stond er water bij de bougies.. Wanneer er gewoon mee gereden wordt verdampt dat veelal en merk je er verder niks van, behalve dat het peil zakt.
Hey Arjen,
Moet ik dan elke 750km een liter koelvloeistof erbij gooien? Dat is wel bizar! Ik gok het vooralsnog op de dop... (enige hoop lol)
13 jaar
Dop kan ook natuurlijk, maar dan verlies je meestal niet zo heel veel en is het aan de dop wel te zien. Heb je een druktester? Dan gewoon even systeem een nacht op druk zetten. Soms kun je de dop ook op de druktester aansluiten en op die manier testen.
Nou, er zaten eerst condensdruppeltjes boven tegen het reservoir aan, nadat ik de dop heb aangedraaid is dit niet meer.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 200 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar