Rover 820: koppakking

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: 1994cc

Hallo,



Ik verdenk mijn koppakking ervan lek te zijn. Heb een lekkende waterpomp vervangen waarbij ik even met te weinig koelvloeistof heb rondgereden. Ik zie nu tamelijk wat witte uitlaatgassen, kan m.i maar een ding betekenen. Motor te heet geworden: koppakking lek. In de olie vind ik geen sludge.

Hoe weet ik zeker dat het de koppakking is? En als ik die wil vervangen heeft iemand ervaring met een Rover 800? Ik hoorde al dat het lastig is om de kop er weer goed op te krijgen omdat de loszittende cylinderbuizen exact op zijn plaats moeten zitten om na het aantrekken geen problemen te geven.

Graag tips en adviezen!

Jeroen

jeroenverhoof

Geplaatst door jeroenverhoof (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 820? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Koppakking vervangen stelt niet zo heel veel voor, idd wel losse bussen...... Heb er in iedergeval geen trauma aan overgehouden;

Gr. paul

jeroenverhoof (0), 15 jaar geleden

Hoe heb je de losse bussen teruggezet? Zijn er speciale maten waar ik rekening mee moet houden? Graag je advies

Groeten,
Jeroen

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=jeroenverhoof]Hoe heb je de losse bussen teruggezet? Zijn er speciale maten waar ik rekening mee moet houden? Graag je advies[/quote]
Het is al wel weer een paar jaar geleden, kop er toen voorzichtig afgepakt bussen bleven op hun plaats, is toen niets mee gebeurt.
In jou geval zou ik een vraagbaak aanschaffen zo dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Gr. paul

michaelf (0) PRO, 15 jaar geleden

820 heeft geen losse cilinderbussen.
Maar heb je ook koelvloeistof verlies? Als dat niet zo is zou ik er nog niet meteen de kop afhalen,auto's stomen wel meer in dit jaargetijde uit de uitlaat.

grt Michael

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=michaelf]820 heeft geen losse cilinderbussen[/quote]
Je hebt gelijk....

Type wat ik toen hier had staan was een 420....

Gr. paul

michaelf (0) PRO, 15 jaar geleden

Is de zelfde motor dus ook niet..of was het een V6?

grt Michael

jeroenverhoof (0), 15 jaar geleden

Ik kijk het een weekje aan, hij stoomt wel behoorlijk, maar inderdaad als je er op let stomen andere auto's soms ook behoorlijk. Bij warme motor blijft ie stomen, en dat maakt mij nogal ongerust. Ik check de koelvloeistof komende dagen elke dag. Enig idee of ik met een klein lekje een tijdje door kan blijven rijden? Of loop ik dan extra veel schade op aan kathalysator, cylinder etc...?

gr
Jeroen

michaelf (0) PRO, 15 jaar geleden

Warme uitlaatgassen in een koude vochtige omgeving = stoom. Over een klein lekje zou ik me niet teveel zorgen maken.

grt Michael

jeroenverhoof (0), 15 jaar geleden

Heb net de bougies gecheckt. Zijn allemaal netjes wittig en droog. Uitlaat stoomde nu niet zo heftig! Heb koelvloeistof netjes op het lijntje gezet, nu maar even afwachten,

gr
Jeroen

Rapier (0), 15 jaar geleden

Die losse bussen zet je terug door ze helemaal uit het blok te halen(inc zuiger/drijfstang), ze op de rand schoon te maken(halverwege zit de afdichting), nieuwe vloeibare pakking rondom die rand. Bus er weer in, zuiger er achteraan.

Eigenlijk is het best weinig werk omdat de kop er toch al af ligt, maar je moet het wel doen, want 1 maal opgelicht is die afsluitrand beschadigd en gaat hij vrijwel zeker lekken(water in je olie)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 820 of stel zelf een nieuwe vraag.