Rover Cabriolet: koppakkingproblemen bij MGF

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Deel 1 :Heeft er iemand weet over de reden waarom de MGF zoveel last heeft met koppakkingen? Zijn er afdoende oplossingen om bij herstelling dit probleem echt te verhelpen...opdat de klant na een paar jaar niet terug hetzelfde tegenkomt... .
Zijn alle versies even gevoelig aan dit probleem?

Deel 2: Voor dezelfde wagen: kan de koppeling losgemaakt worden, waarbij de boite op de zijkant van het subframe steunt?

garagebraeckman

Geplaatst door garagebraeckman (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover MGF? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Garage_LUX (0) PRO, 15 jaar geleden

Er wordt een andere koppakking geleverd die uit 3 delen bestaat,geeft minder problemen

garagebraeckman (0) PRO, 15 jaar geleden

Is dat die inox dichting met "opgegoten" rubbers? Ik heb bij de laatste nu ook "Plastex" gedaan, dat is zo'n pasta van Valeo. Een oude collega smeerde dat aan cilinderkoppen van marktkraamwagens die steeds zwaar belast waren. Ik heb dat ook al gebruikt op Nissan Primera CD20 diesels (model vanaf '92) die hier af en toe binnenkwamen met roestadertjes aan het motorblok. Het blok laten vlakken was dan te duur voor zulke oudere wagens en met die pasta hield de dichting het toch twee keer zo lang uit.
Die bouw van de motor is ook wel raar, met die lange bouten? Zitten de krukaslagers dan ook met dezelfde bouten vast? (Omdat de krukas niet mag verdraaid worden met de kop gedemonteerd.)
Groeten,

Eddy

Garage_LUX (0) PRO, 15 jaar geleden

Nee het zijn drie metalen delen op elkaar
De oude is metaal met rood rubber er op
Bij de dealer halen voor de juiste
In engeland worden er hele ombouwsets geleverd voor dit soort problemen

garagebraeckman (0) PRO, 15 jaar geleden

OK, ik zal eens proberen om aan zo'n ombouwset te komen! Het zijn anders schitterende wagentjes, zonde dus om steeds maar met dat koppakkingprobleem te zitten!
Bedankt voor de antwoorden hé!
Groeten,

Eddy

Rapier (0), 15 jaar geleden

Die aangepaste koppakkingset heb ik te koop, hoewel ik particulier ben sleutel ik graag aan deze motoren. Ik heb veel ervaring met beide koppakkingen.

Belangrijk is om te realiseren dat er van het oude type(enkel metaal met rode silicone randen) 3 versies zijn(voor het gemak mk1, mk2 en mk3), het is mk1 die oorspronkelijk gebruikt is door rover tot ~2000(vanaf 1991), daarna de mk2 tot 2002, daarna de mk3.
Toen Ford Land-rover overnam(waarin dezelfde motor wordt gebruikt), wilden ze vrij snel de koppakking uit eigen fabrieken betrekken(ook om tegen klanten te kunnen zeggen dat er wat aan werd gedaan). Dit werd de mk4, de zwarte MLS (multi-layered-steel) koppakking.
Maar rover is gewoon de mk3 blijven gebruiken, en daar hadden ze ook redenen voor.

kort door de bocht is de mk3 koppakking flexibeler, en vormt zicht beter naar het blok. Als het blok niet helemaal 100% is, dan is deze koppakking de enige juiste keuze.
De mk4 is echter sterker, en als hij sluit dan gaat hij langer mee. Maar is erg gevoelig voor de conditie van het blok, als die niet goed is dan sluit hij helemaal niet, belangrijk hierin is de hoogte van de cylinderbussen, deze mogen iets uitsteken boven het blok, maar mogen ten opzichte van elkaar nauwelijks verschillen, vlakken is zoizo een vereiste.

kostos (0), 14 jaar geleden

ik heb een mgf uit 1997 en heb waarschijnlijk ook problemen met de koppakking..heb het hele koelwatersysteem vervangen en ook de waterpomp, distrubitieriemen en v-snaar..na enige kilometers toch weer slush in het koelwater reservoir...is dit inderdaad een koppakking probleem? of is iets anders?

VFR16V (0), 14 jaar geleden

Koppakking, of je hebt het koelsysteem niet goed genoeg schoongemaakt...

VFR16V (0), 14 jaar geleden

Is het niet zo dat die 1.8 ook een alu. onderblok hebben? Dan is vlakken wat lastiger zeg maar. Ik heb bij mijn 2.0 turbo tweemaal in 1000 de koppakking vervangen. Beide gevallen was het een stalen koppakking. Loopt perfect alleen zweet hij wat. Daarom laat ik binnenkort het onderblok vlakken. Dus bij staal... onderblok vlakken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover MGF of stel zelf een nieuwe vraag.