close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 400: Koppeling

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6I

Had een slippende koppeling dus complete koppeling vervangen, het viel me op dat de oude plaat helemaal nog niet zo slecht was. Het valt mij nu op dat de hydraulisch bediende koppeling erg strak staat ik voel geen vrije slag.
Het lijkt wel of de werkcilinder niet voldoende terug wil, ook als ik er een hefboom opzet kan ik de drukstift niet indrukken. De koppeling lipt nu niet, maar ben bang dat bij slijtage de koppelingsarm niet voldoende naar voren kan om voldoende te blijven klemmen, en weer gaat slippen.

Geplaatst door

Motorcraft01 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Inmiddels heb ik zelf de oplossing van het probleem gevonden. het is bekend dat bij de rover 400 het koppelingspedaal omhoog komt naarmate de koppeling slijt, hierdoor komt het pedaal hoger te staan als het rempedaal.
De vorige eigenaar of eigenaren vonden dit blijkbaar irritant en hebben onder het dashboard een beugel verbogen zodat het pedaal tegen een aanslag komt waardoor het pedaal niet hoger kan komen dan het rempedaal. Het nadeel hiervan is dat de koppelingshefboom op de bak nu niet ver genoeg terug kan om ook nog een vrije slag te houden.
Ik heb de beugel terug gebogen het koppelingspedaal staat nu wel weer hoger, maar heb nu wel vrije slag.

Motorcraft01 0

14 jaar

Nico ;zit er in het systeem een afstel mogelijkheid? Als de bediening hydraulisch is stelt zich dat meestal vanzelf. Als het compensatie-gaatje gesloten blijft door het koppelingpedaal te begrenzen dan komt de koppeling bij warmte en /of slijtage vanzelf vrij. Zonde van al dat werk en kosten. Tussen pedaal en cilinder is de bedieningstang vaak wel stelbaar zodat de plaatjes gelijk liggen. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Hallo Punt, bedankt voor je reactie, ik heb de werkcylinder open gehad, hier zit geen stelmogelijkheid in.
Als ik onder het dashboard kijk zit er ook geen stelmogelijkheid tussen tussen pedall en hoofdcylinder.
In ieder geval heb ik nu vrije slag zou nu nog kunnen controleren of compensatiegaat je vrijkomt door drukstift verder in te duwen.

Motorcraft01 0

14 jaar

Dat het koppelingpedaal richting dashboard komt moet niet kunnen,dit kan alleen als het compensatiegaatje nog niet bereikt is !!

Punt 50
badge

14 jaar

Hallo Punt, ja snap je punt, heb nog niet geprobeerd stift werkcylinder in te drukken ffies te warm.

Motorcraft01 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.