Rover 200: Lek stroom

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 14 SI

Hallo,

Mijn rover 214 si start, na langer te hebben stilgestaan dan 1 dag, niet meer. Het lijkt dan alsof hij te weinig stroom krijgt om te kunnen starten. Als ik vervolgens de auto start met behulp van een startkabel en mijn andere auto, slaat hij direkt aan. Dus ik ga ervan uit dat mijn veronderstelling juist is. Het vermoeden rijst dan ook dat ik ergens een "lekstroom" heb, ik kan alleen niet achterhalen wat dit veroorzaakt. Ook in de garage hadden ze geen idee.

Henri

jaw64

Geplaatst door jaw64 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

het aller beste is om een ampere tang op je plus kabel van de accu te houden. een andere mogelijkheid is om een volt meter (op ampere stand) tussen te zetten. echter dan moet je wel nagaan dat de zekering die er in zit maar 5 of 20A aan kunnen .
anders heb je totaal geen stroom meer in de auto.
een clandestine verbruiker, zoals een lek stroom heet

als je het probleem weer hebt kun je de accu spanning meten. nu heb je een maatstaf, het zal waarschijnlijk tegen de 10volt liggen, te laag om te starten. start hem met een startaccu/andere auto. na een stuk te rijden boven de 1500rpm moet de wagen snel opgeladen zijn. dit ligt aan het systeem maar kan tussen de 15 en 30 minuten zijn. als je hem af zet zal de spanning tegen de 12.5 moeten zijn iets meer en de accu is helemaal opgeladen, ken de spanning en % vol niet uit mijn kop.

het kan zijn dat het alarm nog een tijd aan blijft staan die gaat pas na ongeveer 10 minuten minder verbruiken. je moet na gaan dat met een 60AH accu de wagen constant 3Ampere kan trekken voor maximaal 20uur.
dus meet je met deze accu van uit het voorbeeld een lek stroom van 1.2ampere dit wil zeggen dat je ongeveer 50 uur de accu spanning naar 10.5volt is gezakt voor sommige wagens kan dit te laag is. een stroom van ongeveer 0.05 is zeer goed te noemen tegen de 0.3 begint het a veelte worden (0.3 is meer dan 9 dagen, 0.05 is meer dan 50 dagen)
een stroom van rond de 0.1 is goed te noemen, ik weet niet wat ze exact zeggen maar heb een keer gehoort dat een fabrikant heeft gezegt dat het maximaal 0.07 moch zijn bij dat type auto

ps door de accu opbouw is het mogelijk dat je langer deze stroom kan trekken. je kunt namelijk niet 60A een uur lang trekken dan is de accu al veel eerder leeg. door de stroom wordt hij warm en zal de tijd hierdoor ingekort worden.

PS denk met amperage altijd aan de apparatuur. als iemand een ampere tang heeft zeker gebruiken. er bestaat geen andere veilige manier. verder moet natuurlijk de systeem flashen door alle duurschakelaar ditcht te doen. zo gaat de binnen verlichting niet aan, en denkt computer niet dat de kofferdeksel en/of motorkap open staat.

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

al een andere acccu geprobeerd dus niet een hulpstart maar een compleet andere accu en accupolen goed zuiver en vast,als jij namenlijk een hulpstart erbij pakt zet je de hulpstart klemmen op de accuklemmen en niet op de accupolen en daar kan ook een slechte verbinding zitten.en anders de accupolen losgooien en na 2 dagen weer vast en als hij dan weer niet start is het duidelijk je accu,een accu die niet aangesloten is mag in 2 dagen niet leeg zijn.dus is er bij een losse accu ook geen sprake van een of andere verbruiker

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 200 of stel zelf een nieuwe vraag.