Gisteren een Rover 416 uit 1996 gekocht met lekke koppakking, maar heb het blok niet horen lopen.
Wanneer je de motor start draait deze een klein stukje, maar kwam niet door de compressie slag heen.
Koppakking was duidelijk lek, water en olie gemixt.
Nu is mijn vraag gezien ik de auto nog niet opgehaald heb. waarschijndelijk heeft dit te maken met water in cilinders denk ik zo? Heeft iemand hier ervaringen mee?
En hoe zit het met het vlakken van de kop? aanhaal momenten etc? Zijn er dingen waar ik nog op moet letten of belangrijk zijn bij vervangen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=rover416]Gisteren een Rover 416 uit 1996 gekocht met lekke koppakking, maar heb het blok niet horen lopen.
Wanneer je de motor start draait deze een klein stukje, maar kwam niet door de compressie slag heen.
Koppakking was duidelijk lek, water en olie gemixt.
Nu is mijn vraag gezien ik de auto nog niet opgehaald heb. waarschijndelijk heeft dit te maken met water in cilinders denk ik zo? Heeft iemand hier ervaringen mee?
En hoe zit het met het vlakken van de kop? aanhaal momenten etc? Zijn er dingen waar ik nog op moet letten of belangrijk zijn bij vervangen?[/quote]
Beste Rover416,
Ik heb ooit een schadeauto gekocht (Ford Focus 2002) met 'aach, een klein beetje schade...'
De auto liep wel, maar heel slecht.. en ENORM roken...
na lang zoeken zijn we er achter gekomen dat deze auto met de neus in de sloot heeft gelegen..
En dus was er ook water in de cilinders gekomen..
gevolg: een kromme drijfstang... (en nog een hoop meer verknalde delen...)
Stel een goede diagnose, en bereken voor jezelf wat het gaat kosten om de auto klaar te maken.
let op: Mijn ervaring is dat 'water-auto's' vaak nog meer verborgen gebreken hebben... (zoals bedrading e.d.)
Succes !!
Opelboer
Door de koelvloeistof in de cilinder (waterslag) loop je de kans op een kromme drijfstang,dus weet waar je aan begint als je deze auto koopt.
Hans
Nee, de auto heeft niet in het water gelegen! De auto heeft gewoon gedraaid maar rookte enorm erg! Na een paar dagen stil gestaan te hebben draait de motor niet meer rond, ja een klein stukje maar niet verder, de motor zit niet vast anders draaide hij helemaal niet meer. nou denk ik zelf dat het komt doordat er water in de cilinders staan precies op de compressie slag. Aangezien water niet samen drukbaar is!
Heeft iemand ervaring met deze theorie??
[quote=Hans4037]Door de koelvloeistof in de cilinder (waterslag) loop je de kans op een kromme drijfstang,dus weet waar je aan begint als je deze auto koopt.
Hans[/quote]
Hij heeft dus niet meer gedraaid sinds dit water er vermoedelijk inzit.. Dus een kromme drijfstang lijkt mij sterk.
Maar wat denk je wat er gebeurd tijdens een startpoging,vergis je niet in de kracht van de startmotor zelfs dan kan het kwaad al geschieden. Ik probeer je te waarschuwen en wat je daar mee doet moet je zelf weten.
Hans
[quote=Hans4037]Maar wat denk je wat er gebeurd tijdens een startpoging,vergis je niet in de kracht van de startmotor zelfs dan kan het kwaad al geschieden. Ik probeer je te waarschuwen en wat je daar mee doet moet je zelf weten.
Hans[/quote]
Nee precies, Zijn er verder nog belangrijke bij dit type auto?
Als de prijs er naar is kun je de gok wel nemen.
Hans
[quote=Hans4037]Als de prijs er naar is kun je de gok wel nemen.
Hans[/quote]
Daarom de carresorie en bekleding is zeer netjes! pas 130.000 (NAP) Dus het is het proberen waard.
Mocht je besluiten om deze auto te kopen laat dan even weten hier hoe het is afgelopen.
succes er mee.
Hans
[quote=Hans4037]Mocht je besluiten om deze auto te kopen laat dan even weten hier hoe het is afgelopen.
succes er mee.
Hans[/quote]
Ik heb de auto al gekocht ;)
Ja, niet goed gelezen in je eerste bericht nou dan zeker hopen dat er geen drijfstang krom is. Beetje geluk zo aan het eind van het jaar mag je wel hebben.
Hans
[quote=Hans4037]Ja, niet goed gelezen in je eerste bericht nou dan zeker hopen dat er geen drijfstang krom is. Beetje geluk zo aan het eind van het jaar mag je wel hebben.
Hans[/quote]
Haha juist.. Persoonlijk denk ik dat de startmotor zelf niet zoveel kwaad kan, het is een verticale kracht op de drijfstang, en een ontstekings slag geeft ook een behoorlijke klap op de drijfstang, erger was geweest als ze geprobeerd hebben de auto aan te duwen! en dat het water in de cilinders blijft staan is opzich een goed teken dit geeft aan dat de zuigerveren enzo goed zijn en de motor niet extreem heet is gelopen..
Heb het zelfde symptoom ook gehad met een zwakke accu, mogelijk dat dat gewoon het probleem is. Was de accu in goede toestand toen je hem probeerde te starten?
17 jaar
100% zeker dat de startmotor genoeg kracht heeft om een drijfstang te mollen als er water in de cylinder zit.
Met wat meer mazzel molt de startmotor zichzelf(breekt gewoon uit zijn behuizing)
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar