Rover 200: Linker distributieriem 4 tanden versprongen;kleppen tegen zuiger

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 200 vi,K-serie, 1.8 VVC,16V,145PK

Rover 200 vi, K-serie, 1.8 VVC, 16V, 145 PK, jaar 1999

Bij het starten sloegen de kleppen tegen zuigerkop. Linker distributieriem 4 tanden versprongen. Linker (+ rechtse) distributieriem zijn 8 maanden oud. Riem was volledig intact. Spanrol was ook vervangen. Spanrol 100%. Waterpomp geen speling.
Waar kan het nu aan liggen dat de riem van zijn timing/spanning afgaat? Ik heb werkelijk geen idee.


Mike

Mike7849

Geplaatst door Mike7849 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Rapier (0), 15 jaar geleden

Alleen de linker zeg je? Dat is vreemd, de rechter wordt een stuk zwaarder belast(omdat die 6*2 kleppen aanstuurt, en de linker maar 2*2)

Stond de riem wel op spanning?
En kun je de linker nokas nu wel makkelijk ronddraaien? Want zoals het mij in de oren klinkt en als de riem op spanning was, dan denk ik eerder dat die nokas een probleem heeft gehad en vast is gaan zitten, bij het starten is vervolgens de riem er overheen geschoten, en zijn er vervolgens klep contact geweest.

Ik zou eerst de kop verwijderen, kijken over de linkernokas zich vrij kan bewegen, dan de drager eraf pakken en de contactplekken controleren.

Mike7849 (0), 15 jaar geleden

Rapier,

Heel erg dom van me. Het was de rechterkant. Ik ga hem deze week opengooien, want ik denk inderdaad dat het een nokas is. Ik zou eigenlijk niet weten wat het anders zou kunnen zijn. Ben er wel ziek van, want dit wordt een dure grap.

Rapier (0), 15 jaar geleden

Dan denk ik toch dat de riem wel eens niet strak genoeg stond.
Check ook even of de juiste riem gebruikt is, geef me de breedte van de riem in milimeters.

Rapier (0), 15 jaar geleden

Ben je er al achter?

Mike7849 (0), 15 jaar geleden

Je mailt op het goede moment. Gisteren kop eraf gehaald. Was niet goed. Cilinderbus gescheurd (cil 1) en 2 kleppen (cil 1) afgebroken. Moet tijdens het rijden zijn gebeurd. Niets van gemerkt. Ik had mijn kinderen in de auto, dus dan ga ik niet rondscheuren, of de muziek hard aanzetten. En als hij op drie cilinders had gereden, dan had ik daar volgens mij wel iets van moeten merken. Ik vind het echt heel vreemd. Maar het is tijdens het rijden gebeurd. Kleppen kunnen echt niet bij het starten breken. Motor aan gort kortgezegd.
Het is een 200 vi van 1999, +/- 95.000 km op teller. Wel balen, want hij had in januari een grote beurt gehad en APK gekeurd. Pasgeleden een een nieuwe radiateur en airco gevuld en een half jaar geleden nieuwe remschrijven en blokken voor. Alle riemen 3/4 jaar geleden vervangen. Er is geen schade aan de auto, alleen rechtervelg is een keer langs de stoeprand geschuurd. Ik ben de tweede eigenaar en heb er 5 jaar met plezier in gereden en altijd trots op mijn wolf in schaapskleren geweest, maar een nieuwe motor erin zetten is mij te gortig. Dat is het mij het niet waard. Het vervelende is dat ik juist afgelopen jaar veel heb geinvesteerd, om deze auto af te rijden. Het gaat nu iets sneller dan ik had gedacht. Bad luck, kan iedereen gebeuren. Ik ga kijken of ik hem nog 1000 euro kwijt kan, want deze auto kan met een 2e hands motor zeker voor minimaal 3.500 euro in de verkoop. Ik kan er zelf geen nieuwe inleggen, dus ik betaal de hoofdprijs. Is voor mij niet interessant. Ik ga eens op zoek.

Als je deauto te koop aan wil bieden moet je dat niet op problemcar doen, om deze reden bericht aangepast door moderator
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 200 of stel zelf een nieuwe vraag.