Mede zwoegers,
Nadat de wagen van de weg is gehaald door de wegenwacht met een kokende motor ben ik wat testjes gaan doen. Al snel tot de conclusie gekomen dat de compressie gassen de oorzaak waren van al het geborrel/lucht in de koelwater reservoir. Heb de cil.kop laten afpersen om vervolgens de zittingen en de afdichtingen te laten vervangen. Ook is de kop gevlakt.
Alles weer opgebouwd met nieuwe pakkingen ( koppakkingset + simplaat ).
Ben eigenlijk weer terug bij af. Nog steeds geborrel/lucht in het koel systeem.
Van alles geprobeerd en ben eigenlijk er wel van overtuigd dat de cil.kop + de afdichting in orde is.
Ik denk nu richting inlaat lucht. Inlaat spruitstuk ?
Iemand wat suggesties ?
Alvast bedankt.
[b]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u een nieuwe vraag retour krijgt.... Zie ook onze mededeling in uw mailbox[/b]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het lucht of kookt de koelvloeistof
Op het expansie tankje komt van boven een dun plastic slangetje aan de andere zijde op een aansluiting inlaatspruitstuk.
Hierin bevind zich een kogeltje wat nog wel eens vast zit, waardoor er niet goed wordt ontlucht.
Kogel controleren op gangbaarheid.
Systeem vullen met geopend ontluchtingskraantje tot er een goede straal koelvloeistof uit komt, dan het kraantje dicht draaien en het expansietankje verder afvullen, motor stationair laten draaien zonder dop op het expansietankje tot de koelvloeistof omhoog komt in het tankje, dan de dop plaatsen en wachten tot de koelventilator aan is gegaan,
Motor aflaten koelen en koelvloeistof niveau op peil brengen.
Ha die Rinus,
Het gaat echt om lucht. Als motor aan het opwarmen is komt het meeste lucht vanuit het ontluchtingsslangetje van radiateur naar ex.tankje. Als de thermostaat opend komt de meeste lucht via de slang aan de onderkant van de ex.tank.
Balletje is goed gangbaar.
Heb zelf de waterpomp ingeblokt. Koelsysteem opgevuld, goed ontlucht. Daarna beide ontl.slangetjes afgedopt en motor laten opwarmen. Zelf toen kwam de lucht via de onderste slang het tankje in. Zodra de thermostaat opende en de volle flow over de radiateur ging was het het ergst.
Heb helaas geen mogelijkheid om de lucht te meten op aanwezigheid van uitlaatgassen.
Lees graag alle suggesties.
iedere Garage met een 4 gas tester kan even kijken of er uitlaat gassen in het koelsysteem komen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 45 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar