Rover MG F: MG F blijft druk maken op het koelwatersysteem

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Een rover mg f blijft druk maken op zijn koelsysteem
de handelingen die reeds gebeurt zijn:

Nieuwe cilinderkopdichting
Cilinderkop getest en goed bevonden
Nieuwe waterpomp en thermostaat
Leidingen en radiator gespoeld en zuiver geblazen.

Wie heeft dit al meegemaakt?

Gr

Kenny

acfzutendaal

Geplaatst door acfzutendaal (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover MGF? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

autoroosendaal (0) PRO, 12 jaar geleden

radiatorsensor alvervangen?

turbozh (0) PRO, 12 jaar geleden

Ben er ook wel eens mee bezig geweest, volgens mij zit de thermoschakelaar die de ventilator aanstuurd op de motor.

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

Radiateurdop?
Bedoel je dat de druk steeds of nog steeds veel te hoog oploopt?
Het zijn vaak lastige systemen om te ontluchten.
Gaatje in thermostaat boren van ca 2mm
De radiateur wordt wel gelijkmatig warm?

garage van horne3459 (0) PRO, 12 jaar geleden

heb de radiateur voor ontlucht d.m.v.het ontluchtingsventiel?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Omdat lucht sneller uitzet dan vloeistof zal je je er moeten concentreren dat er ergens lucht in het systeem zit wat er niet uit wil of kan... of dat er steeds opnieuw lucht in het systeem komt.

Er niet uitkunnen komt meestal door een plaatselijke verstopping.

Er kan uitlaatgas inkomen door een lek tussen het koelsysteem en de verbrandingsruimte. Kop en pakking zijn hopelijk goed? Was de oude pakking lek? Blijft de druk er tot de volgende ochtend opstaan?? zo nee??? Dan kan het volgende aan de hand zijn. In de Dop van het expansievat zitten 2 kleppen. Een overdrukklep welke opent bij bv 0,8 bar en een onderdrukklep welke buitenlucht boven in het reservoir laat komen als tijdens het afkoelen de druk erin lager is dan de buitenluchtdruk. Als dat klepje verstopt is zal er bv langs de keerring van de waterpomp lucht in het koelsysteem gezogen worden. En die lucht verdwijnt niet snel genoeg, maar zorgt wel voor de extreem hoge druk.

Rapier (0), 12 jaar geleden

De cylinderbussen wellicht.

Als de bussen in het blok gezakt zijn, dan kan de koppakking niet goed afdichten, en gaan de uitlaatgassen direct het koelwater in. Idealiter moeten de bussen een fractie BOVEN het blok uitsteken. precies vlak mag ook nog.

ovi (0), 12 jaar geleden

Deze post blijkbaar gemist???
Ik heb zelf een MG TF en we hebben hier bij de MG vrienden wel wat ervaring met cilinderkopdichting problemen.

Welke soort dichting heb je gebruikt?
Heb je nieuwe kopbouten gebruikt? Anders moet je van de oude 4 mm afslijpen aangezien ze anders te lang zijn en je ze dus gewoon tegen de onderkant van het gat waar ze inzitten vasttrekt en de kop dus eigenlijk niet echt vastzit met als gevolg gewoon terug een lek!!!
Het dopje v/h expansievat is ook iets wat je best eens vervangt.
De bussen moeten een klein stukje boven het blok uitkomen anders moet je van het motorblok een stukje afschuren.

Probleem met de MGF is dat de thermostaat in het motorblok zit en dus dit water eerst warm wordt en dan te thermostaat open gaat. Nu komt er ploseling heel veel koud water in het hete motorblok en hierdoor krijg je dus een schokeffect.
Bij de TF en ook bij de Lotus Elise met het Rover K-blok hebben ze de thermostaat uitwendig geplaatst en dit is zelfs een optie die je gewoon kan aanschaffen om op een MGF te plaatsen.

Je kan ook een gaatje in het thermostaathuis boren van een 5 mm zodat er al onmiddilijk wat circulatie is waardoor ook het koude koelwater; dat naar de radiator helemaal vanvoor stroomt; wat kan opwarmen voor de motor aan te vallen.

In ieder geval tegen uw klant zeggen dat hij deze auto echt eerst heeeeeel goed moet warm laten worden voor hij begint te gassen! Aan de temperatuurmeter van het water kan je zien dat dit heel snel warm is en ook vlug goede chaufage maar als je naar uw olietemperatuurmeter gaat kijken zal je zien dat deze op dat ogenblik nog maar op 70 graden staat! De meeste kijken enkel links naar die meter van het water en denken dat ze de boel al lekkert kunnen open sleuren en hebben zo keer op keer opnieuw problemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover MGF of stel zelf een nieuwe vraag.