Rover Cabriolet: MGF trillen schudden bij 80 - 100 km per uur

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 VVC

Heb recent een MGF gekocht. Stond veel te laag en bleek een van de Hydragas veringen lek te zijn. Ook bleken er 2 korte (van een verlagingsset) en 2 lange pinassen (die in de vering zitten) op te zitten. Verder waren voorste bovenste draagarmen bij de pinassen verroest. Dit alles is vervangen en is de auto bij de dealer weer op de juiste hoogte gezet. Wel valt op dat de auto achter wat lager blijft staan. Aan de voorkant staat de auto netjes aan beide zijden op 36,8cm, achter aan beide zijden op 34,8 (ook na 50 km gereden te hebben en gemeten nadat de auto 2 uur had stil gestaan).
Verder zijn achter nieuwe banden geplaatst (continental premium contact), alle banden gebalanceerd, voorbanden gecontroleerd op cups of hoogteslag en is de auto uitgelijnd. Alle rubbers zijn gecontroleerd, lijken originele maar zijn niet gescheurd of versleten. De sporing is sinds het uitlijnen goed.

Nu blijft de auto bij 80 - 100km uur trillen. Soms veel soms wat minder. Wanneer er iets gestuurd wordt verdwijnt de trilling. De trilling gaat met regelmaat als een siddering door de hele auto en lijkt voor te beginnen, ook trilt het stuur dan. Het meest nog wanneer het gas een beetje wordt teruggenomen.

Wat kan dit zijn? Ik lees veel op internet over het plaatsen van de juiste banden en liggen er voor banden op van het merk Marangoni Verso (in de juiste maat). De Rover dealer geeft aan dat het dit wel eens kan zijn en plaatsen zij tegenwoordig banden van het merk Kumo die blijkbaar goede zijwaartse versterking hebben wat voor een MGF nodig is. Ik wil niet zomaar andere banden erop gooien en er dan achter komen dat het probleem ergens anders zit.
Ook lees ik veel over de rubbers maar lijkt dat niet direct te leiden tot trillen/sidderen en eerder tot slechter rijgedrag. Remschijven zijn niet abnormaal ingesleten maar hoor je ze wel iets aanlopen als je het wiel draait.

Wie kan mij adviseren?

Groet,

Peter

Aanvulling: gisteren lange rit gemaakt. Hoe langer er gereden wordt hoe erger het trillen/schudden. Bij 120 rechtdoor is het redelijk maar bij lichte bochten naar links of recht begint het weer. Bij snelheidsafname van 120 naar 90 begint het stevig te trillen/schudden. Het is de hele voorkant en trekt door de hele auto. Vanaf 120 en hoger is het minder voelbaar maar wel aanwezig.
De auto is redelijk koersvast maar lijkt ook wat springerig en reageert snel op oneffenheden en zijwind.

pgeee

Geplaatst door pgeee , lid sinds 14 jaar geleden

2 Reacties

De student, 12 jaar geleden

Ik vermoed wel band met scheurtje.Kunt ge de achterbanden eens niet vooraan plaatsen.Ik heb hetzelfde meegemaakt met 3 maand oude banden.

pgeee, 12 jaar geleden

[quote=De student]Ik vermoed wel band met scheurtje.Kunt ge de achterbanden eens niet vooraan plaatsen.Ik heb hetzelfde meegemaakt met 3 maand oude banden.[/quote]
Ja, het is mij inmiddels wel duidelijk dat de voorbanden voor deze auto niet geschikt zijn. Verder heb ik ook ontdekt dat de stabilisatorstang voor gebogen staat terwijl die recht moet zijn. Ook vernieuwen dus. Eens kijken of we dan verder komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover MG-F of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.