Rover 400: rover 416 start niet meer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

hallo
mijn rover 416 wil niet meer starten
in eerste instantie liep die nog maar wel rot
hoe warmer de motor werd hoe
rotter die ging lopen
soms ook niet starten
we hebben toen de dynamo vervangen om dat
de accu elke leeg was
accu een poos onder de lader
daarna gestart maar wil niet meer lopen
hebben tevens andere computer erop gezet
maar wil nog steeds niet lopen
wie kan me aub helpen met een oplossing
bij voorbaat dank anette van asch

a van asch

Geplaatst door a van asch (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 400? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Met een andere computer gaat de motor zeker niet lopen.
Die moet eerst ingeleerd worden i.v.m. het anti-diefstal systeem en dat is een dealer werkje.

Testen kun je waarschijnlijk nog wel met de originele computer.
Heb je vonk tijdens het starten? Is er benzine? Loopt de brandstofpomp?

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi
met de originele computer is er benzine
sterker nog je zou zeggen hij verzuipt gewoon
vonk is er ook
groetjes anette

VFR16V (0), 13 jaar geleden

Rotor, verdelerkap, bougies, bougiekabels?

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi
allemaal nagkeken
bougies en alles zijn goed
groetjes anette

pantah (0), 13 jaar geleden

Heb je al eens geprobeerd om de benzinetoevoer eerst eens af te sluiten en dan gewoon eens proberen met startpilot in het luchtfilter? Zo kan je al uittesten of alles met de ontsteking en kleptiming in orde is.

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi pantah
ga dat morgen als het me lukt uitproberen
dank je wel voor de tip
groetjes anette

VFR16V (0), 13 jaar geleden

Al staat de timing niet precies goed, de motor zou dan nog moeten lopen al dan niet belabberd (bij dit type motor K serie van Rover)
Als je timing radicaal verkeerd staat loopt je blok in de soep, dat zou je moeten horen.

Er is benzine, er is lucht en er is ook een vonk.
Als je hem probeert te starten hoor je dan ergens getik in de buurt van de verdelerkap? Ik denk dat het probleem in de ontsteking zit.

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi peter
zover ik weet hoor je geen getik
hij slaat gewoon niet aan
maar gaan morgen verder kijken
de jongen die de dynamo erop heeft gezet
zou morgen nog even kijken
of dat ie per ongeluk iets heeft los getrokken
in ieder geval alvast bedankt
groetjes anette

VFR16V (0), 13 jaar geleden

Hoi Anette,

Zitten alle vacuümslangen goed of wellicht zit er een scheurtje in? Dit kan ook nog wel eens problemen geven. Het is erg vreemd dat hij niet loopt...

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi peter
ik begrijp er zelf helemaal niets van
hij liep wel rot maar
gewoon niet willen starten begrijp ikzelf
absoluut niet
nadat de dynamo vervangen is vertikt ie het om
te lopen
ik kan mezelf er momenteel niet goed toe zetten
om te gaan klussen aan de auto
maar mijn gevoel zegt dat er iets simpels over het
hoofd word gezien
vandaag is er gekeken of er niets per ongeluk is losgetrokken
is
dat is niet zo
ik weet wel dat ik het erg jammer vind
want het rijd zalig
groetjes en tot zover bedankt anette

VFR16V (0), 13 jaar geleden

Heb je de accuklemmen losgemaakt tijdens het monteren van de nieuwe dynamo?

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi peter
accuklemmen zijn
losgemaakt (de plus)
groetjes anette

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi peter
weet jij of er een botsschakelaar in zit
groetjes anette

Garage_LUX (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi rinus
ja is mooi
maar zou je me kunnen zeggen waar die zit
groetjes anette

VFR16V (0), 13 jaar geleden

Hoi Anette,

Ik heb laatst een blok van een 416 gereviseerd en bijna alles verwijderd uit de motorruimte, ik ben echter geen botsschakelaar tegengekomen. Ik denk dat deze achter het dashboard zit.

Correct me if i'm wrong!

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi peter
ik ga dat morgen bekijken
weet jij wat de startonderbreker in houd
heb toen ik hem aanschafte
iets meegekregen
4 x links
3 keer rechts etc
weet niet wat dat in houd
groetjes anette
en tot zover dankjewel

Garage_LUX (0) PRO, 13 jaar geleden

Zit in motor ruinte tegen schutbord of achter de middenconsole in de auto

VFR16V (0), 13 jaar geleden

[quote=a van asch]hoi peter
ik ga dat morgen bekijken
weet jij wat de startonderbreker in houd
heb toen ik hem aanschafte
iets meegekregen
4 x links
3 keer rechts etc
weet niet wat dat in houd
groetjes anette
en tot zover dankjewel[/quote]
Ja, dat is op het moment dat je afstandsbediening niet meer werkt (omdat bijvoorbeeld de batterij leeg is). De afstandsbediening haalt de startonderbreker er vanaf. Door die code in het slot van het linkerportier in te voeren (met de sleutel) haal je de startonderbreker er handmatig af, zodat je naar de winkel kunt rijden om een batterij te kopen. Ik had gisteren ook een lege batterij, maar ik heb altijd een reserve batterij in de auto liggen omdat ik met mijn andere Rover al een keer stilstond en niet meer weg kon omdat ik de code niet had.

pantah (0), 13 jaar geleden

Ik weet niet of de botsschakelaar in jou geval de boosdoener kan zijn, gezien je zegt dat hij én vonk én benzine krijgt. Schakelt die botsschakelaar de benzinetoevoer niet uit om brand te voorkomen bij een ongeval?

VFR16V (0), 13 jaar geleden

[quote=pantah]Ik weet niet of de botsschakelaar in jou geval de boosdoener kan zijn, gezien je zegt dat hij én vonk én benzine krijgt. Schakelt die botsschakelaar de benzinetoevoer niet uit om brand te voorkomen bij een ongeval?[/quote]
Dat dacht ik ook. Ik verdenk nog steeds de rotor en of verdelerkap. Het kan zijn dat de rotor doorslaat en dan start hij ook niet...

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=VFR16V][quote=pantah]Ik weet niet of de botsschakelaar in jou geval de boosdoener kan zijn, gezien je zegt dat hij én vonk én benzine krijgt. Schakelt die botsschakelaar de benzinetoevoer niet uit om brand te voorkomen bij een ongeval?[/quote]
Dat dacht ik ook. Ik verdenk nog steeds de rotor en of verdelerkap. Het kan zijn dat de rotor doorslaat en dan start hij ook niet...[/quote]
heb je wel vonk op de bobine want daar heeft de rotor en kap niets mee te maken

VFR16V (0), 13 jaar geleden

Oke, ik had bij mijn Rover ook een vonk, alleen hij wilde toch niet starten, na het vervangen van de verdelerkap en rotor startte hij wel...

Zwakke vonk misschien. Voor €20.- en 5 minuten werk zou ik dat toch niet uitsluiten.

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi peter
had vandaag de verdelerkap willen vervangen
rotor moet ik halen
was buiten bij de auto maar ben eigenlijk naar binnen
gevlucht, het was zo verschrikkelijk koud
hoop dat morgen te kunnen gaan doen
de vonk is trouwens niet echt mooi is geel
groetjes anette

VFR16V (0), 13 jaar geleden

Ik geloof niet dat het morgen warmer is ;)...

Ik dacht dat ik mooie felle blauwe vonken had.

Half december, toen het zo ongelooflijk koud was had mijn auto steeds meer moeite met starten. Soms deed hij het gewoon een dag niet. Ik had nieuwe bougiekabels, dus die konden het niet zijn. Ik heb daarna de verdelerkap en de rotor vervangen. Het starten ging prima. Na anderhalve maand liep de auto belabberd als hij warm was (vooral met in het lagere toerengebied). Vandaag de bougies vervangen en het beestje doet het weer prima!

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi peter
ik hoop ook echt dat ik hem kan maken
heb eerder zo'n zelfde rover gehad maar dan op
lpg 3 (heeft mijn zus voor me aangeschaft)
helaas was ik zo dom om hem uit te lenen aan mijn ex
die veroorzaakte een aanrijding
moest zonodig op een ander rijden
met als gevolg trekhaak in de radiateur
helaas was ie zo stom om er mee door te rijden
met als gevolg een lekke koppakking
hij zou hem opknappen
maar dat moet nu nog gebeuren
deze aangeschaft met in mijn achterhoofd de
lpg3 installatie over te zetten
misschien dat ik dat nog ga doen
tot zover weer bedankt
groetjes anette

pantah (0), 13 jaar geleden

een gele vonk duidt wel degelijk op een zwakke vonk.

a van asch (0), 13 jaar geleden

hoi allemaal
voor degene die me heeft willen helpen
na eindelijk het een en ander nieuw te kunnen aanschaffen
bougies rotor verdelerkap
heb ik vandaag weer kunnen rijden met de auto
moet nog wel het een en ander gebeuren
(remmen die vastzaten ed)
maar ben ontzettend blij met het feit dat ie het weer doet
bij deze dank aan jullie allen
namens mij en mijn 2 zoons
groetjes en nogmaals dank jullie wel anette

VFR16V (0), 13 jaar geleden

Graag gedaan! Dus de oplossing is... verdelerkap en rotor (zoals ik 9 februari al aangaf). Bij deze motoren is dat 9 van de 10 keer het probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.