close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 400: Rover 416 Verwarmingsprobleem.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600cc

Goede middag allemaal,

Ik rij in een Rover 400 serie (416) uit het jaar 2000. Nu heb ik het volgende probleem:

Wanneer ik gewoon rij blijft hij koude lucht blazen. Als de snelheid naar boven de 120 oploopt, dan wordt hij heel langzaam warm om vervolgens goed heet te worden. Maar wanneer de snelheid vervolgens weer onder de 120 zak koelt hij langzaam weer af om vervolgens weer koude lucht te gaan blazen. Tijdens file rijden blijft hij ook gewoon koud behalve als je flink loopt te gassen.

Nu geeft de olie / motor temperatuur meter gewone waardes aan ( begint koud en loopt langzaam naar 1/3 toe om daar te blijven staan ). Tevens ruikt de lucht een beetje apart / vies wanneer de lucht goed warm wordt de eerste keer tijdens elke auto rit.

Heb al lopen google en hier op het forum gekeken, maar ben nog niet een soort gelijk probleem tegen gekomen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Geplaatst door

teq83 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is het koelvloeistofniveau, is je koelvloeistof nog schoon?

VFR16V 0

14 jaar

Zou niet verwachten dat dit het probleem is omdat het KOELvloeistof heet. Maar volgens mij zit er idd bijna niets meer in. (Eens kijken of ik een lek ergens kan vinden)

teq83 0

14 jaar

De koelvloeistof gaat door jouw motorblok heen. Als de koelvloeistof een temperatuur van (ik geloof bij jouw wagen) 82 graden bereikt heeft dan gaat gaat de thermostaat open zodat de koelvloeistof door de radiateur gaat lopen om zodoende het blok te koelen.

De vloeistof in je radiateur wordt door de rijwind gekoeld en gaat weer terug het blok in.

Achter je blok zitten twee slangen die naar je kachelradiateur gaan, zij maken deel uit van het circuit. Dus, de opgewarmde koelvloeistof uit je blok stroomt door je kachelradiateur die aan de rechterkant achter je dashboard zit. Daarachter zit een ventilator die de warme lucht door je auto blaast.

Als er te weinig koelvloeistof in je systeem zit dan kan het dus niet voldoende rondgepompt worden door de waterpomp. Die wordt weer aangedreven door je distributieriem. Hoe meer toeren je maakt, hoe harder de pomp gaat draaien, hoe meer warme koelvloeistof er in je kachelradiateur komt.

Zo werkt het.

Redenen van koelvloeistofverbuik/verlies kunnen zijn;
Poreuze slangen, lekke radiateur, lekke koppakking, lekke kachelradiateur of de inlaatspruitstukpakking die lek is.

Houd de temperatuur goed in de gaten want deze motoren zijn gevoelig voor warmlopen en dan ben je verder van huis. Komt er, als de auto op temperatuur is, geen witte rook uit de uitlaat?

VFR16V 0

14 jaar

Heb de koelvloeistof aangevuld en de verwarming werkt weer naar behoren. Nu is het even in de gaten houden of de vloeistof op pijl blijft. Maar heb de temperatuur meter nog niet verder zien komen dan 1/3 van de meter (tijdens het te lage vloeistof niveau).

Heb geen witte rook gezien maar zal daar ook even op letten. Houd witte rook een lekkend koelvloeistof systeem in?

teq83 0

14 jaar

Witte rook betekent een lekke koppakking...
Je moet geen twee verschillende koelvloeistoffen door elkaar gebruiken anders kun je verstoppingen krijgen. Als je niet weet wat er in zit, kun je beter alles aftappen en afvullen met nieuwe (geschikte) koelvloeistof.

VFR16V 0

14 jaar

Nou heb het probleem in ieder geval gevonden. Wanneer ik de koelvloeistof bij vul dan begint hij druppelsgewijs te lekken. Wanneer de vloeistof op een bepaald niveau komt stopt het lekken (duurt een paar dagen). Morgen maar eens langs de garage rijden. Waar hij precies lekt, geen idee want weet niet precies waar ik nou naar kijk.

teq83 0

14 jaar

Waarschijnlijk een slang of de inlaatspruitstukpakking...

VFR16V 0

14 jaar

Hallo Rover kenners.
Ik heb een Rover 400(416) en is een prima auto Rijdt goed en zeer zuinig (1op14,5) Ik heb echter een probleem met ventilatorregelaar.
Stand 1 en 2 werken niet. Voor hete of koude lucht werkt alleen stand 3 en 4. Gezocht naar el. aansluitngen. Geen resultaat.
Komt dit euvel vaker voor en wie heeft een oplossing hiervoor.
Alvast bedankt voor reactie.
groetjes Leonardus

LeonardFranc 0

14 jaar

Kachel weerstand

Garage_LUX 0
badge

14 jaar

Rinus Franse

Bedankt voor de goede tip. Waar zit deze weerstand? Wat moet ik demonteren om deze te vervangen?
Groetjes Leonardus

LeonardFranc 0

14 jaar

Onderin de kachel motor
Achter het dashbord kastje

Garage_LUX 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.