Ik heb hier een Rover van een vriend van me staan, het gaat om een 400 serie (414) van 1998.
De auto is volgens zijn baasje vrij abrupt fors meer gaan verbruiken (liep circa 1:14 en loopt nu 1:6), samen met een heel fors vermogen verlies. Hij loopt met moeite 130.
Ik heb er vanmiddag naar gekeken en hij lijkt veel te veel benzine te krijgen. De bougies waren allemaal pikzwart. Uitlaatgassen stinken erg naar benzine en hij lijkt te verzuipen, je kunt pas op hogere toeren goed vol gas geven.
Het is nog een stuk erger als ie koud is en de choke erop staat. Dan valt ie helemaal weg bij gas intrappen op lage toeren.
Hij loopt wel gewoon op 4 cilinders.
Heb er zelf niet gek veel verstand van, maar ik zit te denken aan een sensor die valse informatie geeft waardoor het motormanagement voor een veel te rijk mengsel zorgt.
Komt iemand dit probleem bekend voor?
Alle hulp is welkom! :-)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk hetzelfde: Defecte sensor.
Heeft deze een map-sensor (inlaat druk meting) of een maf-sensor (luchtmassa meting)?
Er loopt wel een slangetje van het inlaatspruitstuk naar de 'computer', ik dacht ergens anders gelezen te hebben dat hierin de mapsensor zit?
Volgens mij zit er ook nog een sensor bij de gas/luchtklep? Er loopt een slang van voor de gasklep naar achter de gas/luchtklep waar een sensor op lijkt te zitten.
Maar misschien kan iemand anders die deze motoren beter kent hier uitsluitsel over geven?
14 jaar
Als er een slangetje naar de computer loopt dan zit de map-sensor daar in gebouwd.
Demonteer slangetje en blaas voorzichtig op de opnening naar de computer. Lekt de lucht weg? Zo ja, dan is er in de computer iets los.
Is het slangetje vanaf het inlaatspruitstuk heel en niet verstopt?
Brandstof hoeveelheid wordt bepaald aan de hand van map-sensor, koelwater temperatuur en inlaat lucht temperatuur sensor.
Invloed van de lucht temperatuur is niet zo groot dat het hoge verbruik verklaard wordt.
Mogelijk heeft de gaskleppositie ook nog invloed (vollast) maar ook die invloed is te klein.
Zit er niet een ex-dealer in de buurt die de computer kan uitlezen en zien welke sensor defect is?
Ik heb zojuist de slangetjes naar de computer gecontroleerd, zijn prima. Als ik er zachtjes op blaas (aansluiting comp) lijkt er ook niks weg te lopen.
Ik heb 'm ook even laten lopen en toen op 't spruitstuk 't slangetje eraf gehaald. Er zat genoeg vacuüm op. Maar het scheelde haast niks hoe de motor loopt zonder dat slangetje vast.. (hij zakt hoogstens wat minder snel terug in toeren, lijkt me logisch aangezien ie meer lucht krijgt?) Dat lijkt me toch niet normaal?
Ik zou zo niet weten of er een ex dealer hier in de buurt zit, dan zou ik even op onderzoek uit moeten gaan.
14 jaar
Hmm, ik was van plan om op de sloop een andere ECU te gaan halen om te testen of ie het dan wel fatsoenlijk doet. Aangezien de MAP sensor hierin verwerkt zit.
Maar nu las ik ergens dat als ik alleen de ECU vervang de auto niet zal starten, aangezien deze aan de immobiliser moet worden gekoppeld?? :-( Weet iemand hier meer van??
14 jaar
Alleen ecu vervangen zal inderdaad niet gaan.
Moet ofwel gekoppeld worden aan de immobilizer of de sleutels moeten worden ingeleerd.
Ligt er aan hoe dit gemaakt is en dat weet ik niet exact.
Niemand die kan uitlezen? Ook geen universeel? Veel aftermarket scanners doen ook Rover.
Volgens mij alleen met Testbook, de dealer dus
Ik weet dat de Snap-on MT2500 met oude software het kan. Heb ik zelf Rovers mee uitgelezen.
Of de nieuwe kasten met de nieuwe software het ook nog kunnen weet ik niet.
Nadeel is dat Rover niet zo populair is en veel bezitters van aftermarket scanners de Rover software er niet bij gekocht hebben.
Uitlezen geen probleem, het programmeren alleen bij de dealer
Zoals eerder vermeld kun je de computer niet vervangen. Misschien is er een injector defect. Heb ik ook eens gehad, met als gevolg dat de oliefilm van de cilinderwand is afgespoten, met als gevolg dat ik een nieuwe zuiger en cilinderbus moest monteren...
14 jaar
Het probleem is inmiddels opgelost. Toen het vervangen van de ECU (en bijbehorende immobilizer) geen effect bleek te hebben zijn we verder gaan kijken. De distributie bleek behoorlijk ontregeld...
Wat was er nou gebeurd: Er is een multiriem gebroken, welke is laten vervangen. Echter zijn er resten van die multiriem bij de distributieriem terecht gekomen. (2 dunne repen) Dit is dus even goed goed gegaan, maar op een gegeven moment zijn de resten een keer tussen de riem en tanden meegedraaid en zo is dus de kleppentiming helemaal ontregeld.
Nu de krukas en beide nokkenassen weer juist op elkaar afgestemd zijn loopt ie weer prima.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
14 jaar
Je mag van geluk spreken dat de kleppen niet tegen de zuigers aan zijn gekomen... bij deze blokken komen die heeeel dicht bij elkaar in de buurt...
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 400 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar