close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover 820: Trekt soms stotterend op en gaat soms max. 110km/h

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000 injectie

Hallo,

Ik heb een Rover 820,, 2000cc benzine,, deze heeft een injectiesysteem...
Als ik optrek gaat men auto niet in toeren, als ik dan naar 2 gaat ook niet, en in 3 begin hij dan wat op te trekken...
Als ik rond de 110km/h rij,, kan ik soms niet sneller rijden dan dat...
Het heeft zo zijn eigen zinnetje,, het is niet altijd zo...
Het lijkt erop of de bougies verzuipt,, of de carbu te veel lucht krijgt denk ik...
Zou het helpen met de carbu uit te kuisen?

Alvast bedankt,
Mvg Manolito

Geplaatst door

Manolito_M (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Manolito, een bij injectie heb je geen carburateur meer nodig. Probeer mij eens duidelijk te maken wat er precies mis gaat? Wil de motor niet boven een bepaald toerental draaien? Gaat hij onregelmatig lopen als je veel cq weinig gas erbij geeft? Begint hij spontaan tegen te sputteren als je een regelmatige snelheid rijdt? Of zit het probleem niet id de motor? Gaat die wel sneller draaien? maar gaat de auto niet mee? (slippende koppeling)

Ik start => ik trek op => 1ste en wilt soms maar tot een 2000 of iets minder toeren gaan => 2de hetzelfde maar dan ga ik wel ietsje sneller => 3de gaat hij zo goed als normaal...
Dan als ik rond de 110 km/h rijd, dan rijd hij schokkend (heel lichtjes)...
Het heeft soms zijn momenten dat hij normaal doet, dus dat ik wel in toeren kan gaan en wel boven de 110km/h kan..
Ik had gedacht dat het de luchtmassameter was (zoals ik heb gelezen) maar dat zit er volgens mij niet op...
Alvast bedankt voor je reactie!

Manolito_M 0

13 jaar

Zoals je het nu beschrijft kan het een ontstekings of brandstof/lucht kwestie zijn.. Als de motor te weinig lucht krijgt. krijgt hij in verhouding te veel brandstof.. Dat zul aan het verbruik moeten merken 1op 7 of zoiets.. Controleer in ieder geval of het luchtfilter en de gaten ernaartoe ok zijn. Als de motor geen lucht krijgt omdat de uitlaat verstopt is zal het verbruik wel meevallen, maar je kunt dat horen.. Als je bij stilstaande auto niet op 4000 toeren kunt komen en je hoort een smorend geluid dan zou ik die uitlaat maar eens verwijderen en het opnieuw proberen.. Als het een gebrek aan brandstof of een ontstekingskwestie is zal de motor onregelmatig gaan lopen en overslaan. (dat is horten en stoten) voorlopig genoeg, ik hoor wel weer.

Ik ben vandaag vergeten kijken naar de luchtfilter en de gaten,,
Maar ik kan wel goed in toeren gaan met stilstaande motor...
Soms eens een kleine hapering in begin, maar dan kan ik wel ineens volledig geven.
Ik ga morgen PROBEREN kijken naar mijn luchtfilter,, ik heb het nogal druk laatste dagen daarom,,
Maar al zeker bedankt!

Manolito_M 0

13 jaar

En daarna als eerste de bougies bekijken of ze allemaal hetzelfde eruit zien. zitten er zwarte sporen op de isolatoren? en de kleuren mogen niet verschillen. En dan de bobine en de bougie kabels. Deze mogen niet plaatselijk stug of beschadigd zijn. Maak ze goed schoon met een doek. Ze mogen plaatselijk niet verkleurd zijn. De stekkers moeten uit zich zelf goed vast zitten. En dan de schoon gepoetste niet kapotte hoesjes over de schoon gepoetste bougie en verdeelkap schuiven als je ze stuk voor stuk pakt kun je je niet vergissen in de plaats waar ze thuishoren. Als er iets aan al deze onderdelen niet goed is koop dan nieuwe. ook de verdeelkap en de rotor moeten van binnen en van buiten schoon zijn. ook hier mogen geen zwarte sporen op lopen.. In het midden van de verdeelkap hoort een koolstiftje te zitten. De plaatsen waar de vonk overspringt van de rotor naar de verdeelkap zijn wel vies dat is normaal, maar er omheen moet ook alles schoon zijn. Denk erom geen water, zeep of iets anders gebruiken om ze schoon te maken.. Elke beschadiging moet reden zijn om te vervangen.. De bougies gaan +- 20000 km mee. Dus??? meestal vervangen. De bougies oud of nieuw moeten afgesteld worden.

De delco en de bougiekabels zijn reeds vervangen geweest door vorige eigenaar (maat van mijn vader),, De bougies had hij niet vervangen dacht ik,, dit zal ik dan maar wel eens doen (morgen als het kan)...
Ik had eerder ook al de bobine in gedachten,, enig idee hoe ik die zou kunnen testen?
Maar hij start (dus geeft ontsteking),, dan kan bobine niet stuk zijn toch?
Hoe bedoel je dat de bougies opnieuw moeten afgesteld worden?

Bedankt!

Manolito_M 0

13 jaar

Op de bougie isolatoren zaten inderdaad 2 zwarte streepjes op... de bougies zagen helemaal droog uit (roestig gelijk),, deze heb ik nu vervangen door NGK R bougies die ik hier nog liggen had... deze erin gestoken,, hetzelfde probleem...
Ik heb wel nog iets vergeten vermelden,, als ik gas geef dan hoor ik een geklop aan de luchtfilterinlaat (aan de "carburateur"),, ik ga proberen een filmpje te uploaden ervan...
Zou dit aan de nokkenas kunnen liggen? (zoals ik zo beetje rondgelezen heb)

Bedankt

Manolito_M 0

13 jaar

Waren de bougies die je had liggen goed? Waarom koop je geen nieuwe??

Natuurlijk kan de bobine inwendig stuk zijn. Maar waarschijnlijker is dat het een isolatie probleem is. via de zwarte streepjes lekt de vonk weg! Electrischiciteit neemt de weg van de minste weerstand. Door de motor te belasten, imoet de spanning hoger zijn om de vonk via de electroden van de bougie te laten onstaan. Als de spanning die dan nodig is om de vonk elders weg te laten lekken kleiner is lekt hij weg. en hikt de motor. als de bougiespanning lager hoeft te zijn dan de lekspanning, werkt de bougie weer. Omdat de bobine,bobinekabel, rotor en het niddenste deel van de verdeelkap voor alle bougies moeten zorgen kan de motor er soms mee stoppen. tot de vonk weer op de juiste plaatsen (bougies) overspringt.

De zwarte sporen zijn signalen dat lekkage plaats heeft gevonden. Ook goed naar kijken op de isolatie van de bobine..


Er kunnen nog meer oorzaken zijn. Maar we beginnen vooraan.. Heeft de ontsteking nog contactpunten of zit er een halgever in?

sorry, geen contactpunten.. De halgever kan het euvel ook veroorzaken..

Wij hadden een scope die we mee konden nemen in de auto.. op het beeld konden we direct zien of de onsteking bleef functioneren of niet... Misschien en kennis van je?? Anders een garage.. Kost minder dan willekeurig dure onderdelen zomaar vervangen.

Is het een TI ?? die hebben een turbo..

Ik nu bezig met de auto,, nu ik eens goed kijk,, lijkt mij dat de bougiekabels toch niet nieuw zijn:
[img]http://img689.imageshack.us/img689/1618/...[/img]
Ik ga zo dadelijk eens naar de peugeot dealer hier in de buurt achter 4 nieuwe bougies.. Ook al zijn, die dat ik net heb gestoken ook nieuw zijn die hier lagen...
de delco ga ik ook eens afhalen,, maar moet ik dat er helemaal uithalen? dit ook? (zie foto)
Delco lijkt me proper,, stippeltjes zijn van deeltjes stof,, ga ik ook afkuisen:
[img]http://img69.imageshack.us/img69/3324/fo...[/img]
Moet dit er ook uit? :
[img]http://img707.imageshack.us/img707/9962/...[/img]
Moet ik terwijl de rotor ook vervangen, neen toch?

Bedankt voor je steun!

Manolito_M 0

13 jaar

Verdeelkap ziet er goed uit. Lees ook even mijn laatste berichten..Turbo?? De ontsteking is veel moderner dan ik dacht... Als ik goed geinformeerd ben is het een Mitsubishimotor??? Probeer het geheugen van de ECU uit te laten lezen bij een dealer van dat merk... En je kunt een schema van het injectiesysteem opvragen op Roverstartpagina.nl... Ik zal dat ook proberen te doen.

Het is gewoon een injectie,, veel weet ik er ook niet van...
ECU laten lezen zou ik ook willen doen,, maar dan zou ik liever zelf een obd tool willen kopen zodat ik alles zelf kan doen,, lijkt me veel goedkoper!!
Ik ga geen nieuwe bougie halen (lijkt mij onnodig aangezien ik er nog maar nieuwe ingestoken heb en alles er terug op monteren en dan kijken voor een obd tool..

Manolito_M 0

13 jaar

je moet wel het goede type bougie monteren. obd tool ken ik niet. Let op of het geschikt en compleet is voor deze auto. en dan natuurlijk het schema opvragen.

Ik zal dan maandag maar eens achter nieuwe bougies gaan,, ik denk dat het een "NGK VL12 BCPRE" het goede is,, zoals ik heb opgezocht.

Manolito_M 0

13 jaar

Morgen maar eens achter nieuwe bougies gaan... Ondertussen een gezocht naar de aansluiting naar de ecu voor een OBD-tool (uitlezen en wissen van de ecu). Zou dit die fiche zijn? zat zo onder het kapje bij mijn versnellingspook.
[img]http://img854.imageshack.us/img854/2149/...[/img]

Manolito_M 0

13 jaar

Zou zomaar kunnen,, Bij de Testers die ik ken zit een beschrijving per type waar de stekker zich bevindt. Maar er zijn ook van die stekkers voor de airco, abs, automaat, en nog meer soms.. Zit de zekeringkast links?? zoek daar ook eens achter een deksel of vloerbedekking. Je weet hopelijk dat ik de Rover alszodanig niet ken..

Het zekeringkast zit idd links aan bestuurderskant,, heb mij al zot gezocht achter dat stekkertje,, onder bekleding, zekeringkast, ...
Het enige wat ik zie is de fiche hierboven en deze:
[img]http://img405.imageshack.us/img405/4945/...[/img]
Dit lag onder de bekleding aan passagierskant,, een 13 pins fiche,, deze lijkt mij naar achteren te lopen naar de koffer,, dus ik denk niet dat deze het is...

Manolito_M 0

13 jaar

Dit lijkt me een fabrieks stekker. Maar kan evengoed de diagnosestekker zijn.. Als je bij de door jou aan te schaffen tester er voor zorgt dat die compleet is om jouw auto te testen/ weet je welk kabeltje ze aanbieden. Die moet natuurlijk passen.. Tijdens de fabrikage van de auto worden ook testers aangesloten.

Al een hele tijd geleden...
Ondertussen ben ik naar een garage geweest die 40 jaar aan Rovers hebben gewerkt (nog steeds),,
Daar hebben ze de ECU kunnen uitlezen.. Wel namelijk met een software "Testbook" die auto kunnen uitlezen vanaf '94.
Hij wist niet zeker of dit zou lukken, maar het lukt wel..
Uitgelezen,, geen enkele elektrische fout..
Hij zei dat het de kleppen zou kunnen zijn die blijven kleven... Dit heb ik inderdaad ook gelezen op een Engelse forum van Rover waar ik ook naar antwoorden zoek... Maar nu vraag ik mij af hou ik die kleppen kan uithalen en schoonmaken...
Ik vind nergens een "how to.." ik zou alvast dan proberen met een product.. Maar wat is een goed en snelwerkend product daarvoor?

Alvast bedankt!

Manolito_M 0

13 jaar

Hallo Manolito_M,

Misschien een wat late reactie, maar ik heb een vergelijkbaar probleem gehad.
Heeft jouw auto een catalisator in de uitlaat ?
Bij mij bleek het namelijk de catalisator te zijn die gedeeltelijk verpulverd was.
Dit sloot voor een deel de uitlaat af met de door jou beschreven verschijnselen.

Deze denkpiste is wel een heel andere dan alle vorige, maar je weet maar nooit.

Met sportieve groeten,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Ik ben nu bezig met "Zenox Gasoline" in mijn tank te doen,, zit nu ondertussen een 2de bus in,, daar lijkt het al iets beter mee te gaan,, alleen smorgen wil hij altijd moeilijk starten,, zeker 3x proberen.
Weet jij of ik eventueel de catalisator even van tussen kan halen en dan te kijken of het daaraan zou kunnen liggen? Kan dat kwaad?
Ik denk wel dat ik een catalisator heb,, heeft alle benzinemotoren toch?

Manolito_M 0

13 jaar

Hallo Manolito_M,

Vanaf een bepaald jaartal hebben alle benzinewagens inderdaad een cat.
Je kan eens proberen de uitlaat juist voor de cat. los te maken.
Zal dan wel erg veel lawaai maken bij draaien, maar dan weet je gelijk of er een afsluiting zit in de cat.

Test kost niets, alleen even tijd.

Groetjes,
Les Charles

Les Charles 0

13 jaar

Ik had daarstraks gelezen dat auto's vanaf "93 het verplicht moet zijn uitgerust van een katalisator.
Dus of de mijne 1 heeft weet ik niet,, zal ik morgen wel eens naar kijken,, en zoja,
dan ga ik deze eens laten vervangen door een gewoon stuk buis door mijn maat.

Manolito_M 0

13 jaar

Beste, ik doe dit even opnieuw.. voor nog oplossing te zoeken..

Namelijk: tijdens het optrekken kan het zijn dat hij inhoud. Met wat behulp met de koppeling kan ik dan nog deftig optrekken, maar niet goed.
Dan als ik rond de 110km/u rijdt, houdt hij in,, en heel langzaam begint hij langzamer te gaan,, tenzij ik speel met mijn gaspedaal...

Een maat heeft nu gedacht dat het de temperatuursensor zou kunnen zijn. Lambdasonde is reeds vervangen (helpt niet).
Is al uitgelezen door software van 1994.. geen fouten.

Nu zit ik te denken ofwel katalisator, ofwel temperatuursensor, wat denken jullie?
Maar eigenlijk de vraag:
Wat is een vervanging van de temperatuursensor?
http://www.elise-shop.com/koelvloeistof … anguage=nl


Dit is mijne:
http://imageshack.us/photo/my-images/21 … 81402.jpg/

Manolito_M 0

13 jaar

Manolito,, buiten alles om,, Het gebruik van de koppelingspedaal voor andere zaken dan het schakelen moet je zien als een doodzonde!!! Schade aan de koppeling kan het gevolg zijn. Maar intussen zegt het mij wel dat een verstopte uitlaat (katalisator uit te sluiten is. Als het bdp opneem element correct functioneert?? ben er zeker van dat de storing zit in het hoogspanningsgedeelte. dwz bougies, bobine en bougiekabels, rotor of verdeelkap en hoogspanningsgedeelte bobine. Omdat er geen foutmelding is hoef je niet bang te zijn voor kabelbreuk(slecht contact) in bdp opneemelement of primaire deel bobine. Verdeelkap is nieuw?? bobine en bougie kabels nieuw??Rotor nieuw???? (kan doorslaan naar de massa) Bougies??? nu wel het juiste type met de goede bougieafstand??? alles goed?? Blijft over de afstand van de bdp sensor tot het vliegwiel, ik denk dat dat +/- 0,5 mm moet zijn. of de afstand van de rotor iot de punten in de verdeelkap.. Kijk in de kap en op de rotor waar de vonk het meeste is overgesprongen is.. Ideaal zou zijn als de vonk overspringt als de rotor recht tegenover een corresponderend punt in de kap staat. Omdat de ontsteking vervroegt en verlaat zal dat steeds een andere plaats zijn.. Als de plaats waar de vonk overspringt aan de zijkant van de rotor is en je kan ook in de verdeelkap zien dat daar de vonk daar het meeste overspringt aan de zijkant welke in de richting van de eerder genoemde kant van de rotor wijst?? zul je het huis van de verdeler ongeveer 20 graden moeten verdraaien op de cilinderkop. (zorg dat de twee punten dichter bij elkaar komen te liggen). Als je van mening bent dat dit geen correctie behoeft?? blijft alleen de bobine over. Deze zal dan vervangen moeten worden.

Bedankt voor je reactie,

Wat is een bdp sensor? zit die niet alleen op motoren zonder verdeelkap? (heb ik gelezen) Ik heb namelijk wel 1.
Bougies zijn vervangen, verdeelkap zou ook goed moeten zijn en de rotor...
Of deze inderdaad goed staat weet ik niet... hoe kan ik dit uitzoeken?
Bougiekabels vind ik nogal "grote" kost aangezien ik nog naar school ga en er niet zoveel geld wil in steken.
De garagist zei dat het misschien de kleppen zou kunnen zijn. Een maat van mij zei dat het misschien de injectiepomp is.
Ik heb gelijk nu wel door dat hij iets beter rijdt (misschien mijn gedachten),wat ik gedaan heb weet ik niet!
Maar nog niet 100%

Manolito_M 0

13 jaar

http://www.rover-club.net/graphics/manua...

Dit heb ik gevonden: singlepoint(zie foto 4A.2 2.3a) bdp sensor 4A.5 nr.13 op de tekening of multipont 4B.5 nr 2 op de tekening. rotor 53A

Het schema is van 1997. zitten er electriche aansluiting op de verdeler.. Nee toch.

Nu lijkt het of je mijn neus eraf bijt,, maar goed...
Dus de bdp sensor zou er wel moeten opzitte? Waar kan ik het vinden langs de kant waar de verdeler zit?

Manolito_M 0

13 jaar

Ik heb verschillende plaatjes gezien, maar weet niet welke jouw motor is.Is het Singlepoint (krukaspoulie)of multipoint??(vliegwiel)

De afstand tot de tanden moet ongeveer 0,5 mm zijn, maar vooral er mogen geen metaalschilvers opzitten. Dus goed schoonmaken.
Koop een nieuwe rotor, inwendig doorslaan is niet te zien.

Wat betekent neus afbijten??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 820 of stel zelf een nieuwe vraag.