Ik heb de gewoonte om mijn dagteller telkens bij het tanken op 0 te zetten. Vroeger deed ik zo'n 680 à 700km met een tank. Verleden jaar heb ik een EGR-bypass gemaakt en geplaatst en ook de inlaattoevoer naar het luchtfilter meer open gemaakt. Resultaat: véél betere prestaties gekoppeld aan een gunstiger verbruik. Nu deed ik soms tot bijna 850km met een tank. De laatste tankbeurten merk ik echter dat ik terug op het verbruiksniveau zit van voor die aanpassing. Het is niet stelselmatig omhoog gegaan, maar zowat van de ene tankbeurt op de andere. Eerst dacht ik aan het feit dat de paardentrailer soms achter de wagen hangt wat het verbruik uiteraard omhoog doet gaan, maar zelfs nu met een volledige tank leeggereden te hebben zonder trailer of wat dan ook, is het verbruik toch gestegen. Mijn rijstijl is geenszins veranderd op een paar weken tijd. Ik tank ook altijd aan hetzelfde pompstation. Nergens merk ik dieselgeur rond de motor of onder de wagen. Kan er een sensor stuk zijn of zo? Iemand ervaring met dit fenomeen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR afsluiten is goed, vervuilt alleen maar het inlaattraject, het luchtfilter openmaken heeft als resultaat een vrijere ademhaling en miss wat koelere lucht.
Ik denk dat je toch in sensor storing moet kijken miss dat ie dit corrigeert met een iets hoger verbruik tot gevolg.
Kan een simpele temp sensor zijn hoor.
kan ook gewoon slijtage aan moter en of pomp zijn, je wilt dezelfde prestaties behouden maar daardoor ook weer het iets hoger verbruik.
Zou beginnen met uitlezen, pompcontrole en dan een motorconditietest. ( lekmeting, compressie )
Als die correctie van die sensor de oorzaak zou zijn, dan zou het hogere verbruik er al geweest zijn zodra ik die aanpassing heb gedaan, maar intussen rijd ik al een jaar met die aanpassing rond met minder verbruik dan voorheen. Toen ik de EGR-klep heb uitgeschakeld, zat die idd al volgekoekt met vet en vuil. Ik denk ook niet onmiddellijk aan plotse slijtage van motor of pomp want zoiets zou het verbruik toch geleidelijkaan doen verhogen? Bovendien zou dit gepaard gaan met meer rook uit de uitlaat toch? Dit is zeker niet het geval, ik heb mijn vriendin speciaal eens achter me aan laten rijden en niks van rookwolk, zelfs geen pluimpje. Mss toch maar eens gewoon aan een diagnosetest onderwerpen.
13 jaar
Daarom denk ik idd aan een verkeerde parameter... sensor die afwijkende waardes doorgeeft, kan soms ook langzaam erger worden.
Kan wel terdege iets slijtage zijn hoor, want je hebt het over het aantal km op volle tank en niet dat je de tankmeter "ziet"zakken, dat is miss niet merkbaar in rook enz.
Eerst maar eens uitlezen op foutcodes idd, zijn altijd beetje moeilijke dingen dit, vooral als de auto vercer goed presteerd.
Succes
Kan kloppen. De motor presteert overigens nog steeds op en top, anders had ik wel sneller door dat er iets niet klopte. Zal eens een afspraak maken in de garage voor een uitlezing. Bedankt voor het meedenken. Als er iets uit de bus komt, laat ik hier wel iets weten. ;-)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 75 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar