auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Rover 45: Verlies koelvleoistof en tik start koude motor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 benzine/lpg

Sinds de kou had ik wat problemen met starten op LPG. Zeker bij meer toeren, ging hij haperen en pas bij een hele warme motor reed hij goed op gas. Op zich niet raar, want de buisjes naar de verbrander zijn naar mijn idee vrij klein en kunnen dus snel bevriezen(was zelfs zichtbaar). Dus waarschijnlijk lucht in het systeem ergens waardoor het vrij lang duurt om de druk op te bouwen voor de nodige koelvloeistof voor de verbrander.

Maar goed, op een gegeven moment ben ik koelvleoistof gaan verliezen. Een van de eerste dingen waar je dan aan denkt is toch de koppakking. Een paar keer wat vleoistof bijgevuld en het bleef weglopen. Dus ik naar de garage. Ze hebben hem kort onder druk gehad en er liep niks weg. Carterpan opengeschoeft en er kwam geen koelvleoistof als eerste uit. Ook de grote slangen voorin die naar radiator gaan blijven zacht(zouden hard moeten worden bij koppakking). Verder geen witte rookpluimen en vermogenverlies. Gek genoeg, na het garagebezoek, vrijwel geen koelvloeistof meer verloren. Zat wel wat lucht in het systeem, maar heb ik zelf verholpen door in de radiotorslangen te knijpen bij een volledig draaiende verwarming. Op zich niet raar lijkt me ook dat er lucht in het systeem zit omdat er zoveel vloeistof is bijgevuld.

Nu heb ik in de ochtend een nieuw dingetje. Als ik de koude motor start dan zit er een tik in. Gata soms zo weg, duurt soms een paar minuten, pas als de druk opbouwt in het systeem. Misschien gewoon dikke olie en dus duurt het langer voordat het bij de kleppen is?

De garage heeft dus niks gevonden en ik kan ook niks meer bedenken..dus ik hoop op tips van hier!

Dankjewel alvast.

Gr. Robert

Verder:
Rover 45 classic
LPG installatie ingebouwd op 55.000 km(g3)
Benzine
1.6 motor
Verder nooit echt problemen met de auto gehad

Geplaatst door

Robertvangeenhuizen (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat het verlies van koelvloeistof niet vanzelf over gaat in het algemeen maar dit terzijde.
De verbrander die je noemt is neem ik aan de verdamper? Het bevriezen hiervan duidt op gebrek aan verwarming lees doorstroom met "warme" vloeistof en komt voor bij onvoldoende niveau of onvoldoende doorstroming (blokkade).
Buiten een lekke koppakking kan ook je verdamper misschien koelvloeistof lekken.

Als ik je verhaal zo lees denk ik zeker gezien de LPG aan een lekke koppakking misschien in een hele vroeg fase. Lekke verdamper, of een obstructie in het koelcircuit. Het tikken kan wellicht liggen aan verkeerde olie. Ik las dat de carterpan er onderweg geweest is dus nieuwe olie en wellicht de verkeerde spec's zodat de klepstoters gaan tikken als ie koud is.

Gr Jaap

jaboV 0

15 jaar

Hoi Jaap!

Ik bedoel verdamper ja;) Het gaat denk ik niet vanzelf over... maar toch is het het geval geweest. Waar hij eerst in nog geen week leeg was... rij ik nu al 3 weken zonder echt zichtbaar verlies. Als het echt de koppakking is zou het toch niet logisch zijn neem ik aan en zou het al lang erger moeten zijn geworden? De hele peridoe duur tnu al zo'n anderhalf twee maanden dus...

Even waarom ik dus niet denk aan een koppakking:
- Geen witte rook
- Geen vermogenverlies
- De radiatorslangen worden niet hard(ook niet op flinke temperatuur)
- Geen koelvloeistof uit de carterpan
- Dan had ik al lang niet meer kunnen rijden na al die weken?


Dat van die olie klinkt inderdaad logisch en zou ik zelf ook niks anders op weten.

Gr.
Robert

Over het overgaan, ze hebben er natuurlijk wel wat aan gerommeld bij de garage... dus misschien toch iets goeds gedaan? Misschien door het extra bijvullen overbodige luchtbel weggeperst? I don't know?

Hallo Robert,

we zijn nu al drie maanden verder, maar ik wil toch vragen of de probleem met jouw auto opgelost is, en wat was eigenlijk de probleem,
ik vgaar dit omdat ik precies het zelfde probleem heb, in mijn geval is wel de koppakking kapot, omdat ik te lang zo mee gereden heb, is de cilinderkop ook kapot gegaan en die is niet te maken, en ook niet makelijk te vinden, inmiddels heb ik een compleet motor gekocht die staat nu bij de garage, ik hoop dat alles afloopt.

Groetjes Yosef

kebdani 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 45 of stel zelf een nieuwe vraag.