betreft het aankoeken( inwendig verstopt raken )van de motor
Ik heb 60 000 km geleden de cyl kop vern en toen was de motor nog mooi zuiver
hij heeft in totaal 300 000 km gedaan op lpg en draaide nog perfect
nu is mijn vraag hoe komt dit en
hoe kan je dit constateren zonder het carter te demonteren
en ivm andere saabs voorkomen dat plotseling de motor vastloopt met te weinig smering
ik heb het ook al meegemaakt met een 9.3 zonder turbo
carter ontluchtingsslang was al eens vernieuwd
olie 0w30 is ook niet sde oplossing
de aangekoekte smurrie is dat verbrande olie of gelekte verbrandingsgassen?
er wordt gezegd carter demonteren en controleren
maar om de hoeveel tijd of km ?
gr willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ben sowieso al niet overtuigd van deze zogenaamde longlife wonderolie en bij deze kilometerstand zou ik ze
zeker niet aanbevelen! Denk dat je daar het probleem mag zoeken.
Willem vaak kan je het begin van vervuiling zien aan het pijlstok het black sluts verhaal heeft niet een duidelijke oorzaak het is een combinatie van temperatuur brandstof motorolie rijomstandigheden carterventilatie, SAAB zoekt het in de carterventilatie die is sinds 1998 al zeker zes keer veranderd de laatste verandering is een veradering van de fabriek uit geweest daarna geen black sluts meer gezien.SAAB geeft acht jaar garantie op de motor als deze problemen krijgt met deze vervuiling maar dan moet er wel een goede onderhoud history bij zijn. Gr Leo
Wij doen regelmatig bij verschillende merken regelmatig motorflushen bij de onderhoudsbeurten.
2bussen bij de oude motorolie +- 45 min laten lopen af en toe gas geven 3000rpm (absoluut niet rijden is schadelijk voor de motor). Dan filter verv en dan een 5w30 semisyntetische olie vullen.
Pasop met motor fluss als er veel vervuiling in zit kunnen er grote stukken het karter in gaan wat de aanzuig zeef kan verstoppen . gr Leo
Inderdaad je moet wel weten wat je doet. Is de vervuiling te erg dan moet eerst handmatig gaan reinigen.
LEO
ik vindt het vooral raar dat die motor 1.5 jaar geleden nog mooi zuiver was
om goed te zijn moet je bij elke saab oftewel de kleppendeksel of het carter demonteren en: om de hoeveel tijd dan? zou 0w30 echt beter zijn?
depijlstok zag er wel normaal uit
bij de 900 classic toch ongeveer dezelfde motor nog nooit meegemaakt
gr willem
Willem , ik heb het ook nog nooit gezien bij een classic,bij twijfel gaat bij ons het kleppendeksel er af,letten op carterventilatie geluiden na koude start pjilstok op vervuiling .
De tijd voor een 9.3 3 uur voor een 9.5 de hele dag.
Motor olie gebruiken we de laatste jaren 0w40 full syntetic van mobill
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar