Ik heb sinds kort een Saab 9-5, bouwj.`99. Het bleek een reparatieauto met startproblemen. Toen is na onderzoek de complete motor vervangen, een nieuwe kouwe start geplaatst.
Nu zijn er echter nog twee klachten aanwezig:
1) Hij slaat af als ik geen gas bijgeef. Eerst moet de motor warm worden voordat hij normaal gaat draaien. Hij slaat af als ik hem in D of R zet, ook als ik een stuk heb gereden en ik moet remmen of vaart minderen, slaat de motor af. Als ik wacht tot hij volledig op temperatuur is, dan duurt dat minstens tien min.! Dat gaat dus niet in de praktijk. Enig advies? Met spoed gewenst, want ik kan hem nu nog terug brengen naar de garage en een andere auto uitkiezen.
2) Het stinkt naar verbrand rubber en olie in de cockpit van de auto. De geur is met geen mogelijkheid tegen te gaan met als gevolg dat ik misselijk uitstap na een half uur gereden te hebben. Ik kreeg het advies het interieurfilter te vervangen, maar ik heb het idee dat de geur rechtstreeks van de motor in mijn auto geblazen wordt, ook al zet ik de ventilatie uit.
Gaarne advies!!!
Verder is het een superauto als hij eenmaal warm is, geen enkel probleem. Dat maakt het zo lullig allemaal
Groet Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat betreft de koud start: auto koud laten uitlezen - ook sensoren en eventueel gelijktijdig een 4-gas test.
Moet je kunnen zien wat er fout gaat.
Wat betreft de stank: doe de motorkap eens open na een rit. Zie je rook? Ruik je wat?
Kijk ook onder de auto. Is de uitlaat rood-gloeiend?
Voel aan de velgen na een rit. VOORZICHTIG. Is er 1 duidelijk warmer dan de rest?
Hi,
Bedankt voor je antwoord. Hij is al ingelezen en ze zeggen dat ze niet kunnen zien waar het aan ligt, vandaar de nieuwe kouwe start. De motor slaat ook goed aan nu, alleen het
afslaan als de motor koud is niet. Hij houdt niet genoeg toeren tijdens het rijden (als de motor nog opgewarmd moet worden)
13 jaar
Niet genoeg toeren is een koelvloeistof temperatuur die verkeerd (te hoog) aan geeft of een probleem met de stationair regelaar of het mengsel.
Temperatuur kun je uitlezen koud en zien of deze wel of niet goed is. Mengsel kun je meten met een 4-gas test.
Als de temperatuur en het mengsel goed zijn, zit het dus in de stationair regelaar. Lijkt mij toch niet echt moeilijk.
De garage heeft de auto dan wel koud nodig, dus de vorige avond de auto brengen.
Lijkt mij gewoon garantie, toch? Als ze dit niet op kunnen lossen, dan zou ik de auto terug brengen en geld terug vragen.
Het stinken naar olie is waarschijnlijk een scheur in een carter ventilatie slang,koud af slaan kan ook een lucht lekkage zijn in de vorm van een losse vacuum slang. groet Leo
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-5 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar