Saab 9-3: Check engine lamp

Bouwjaar: 1998

Ben bezig met een Saab 9-3 turbo '98. Motor loopt redelijk totdat check engine lamp aankomt. Dan loopt de auto onregelmatig stationair en begint te stotteren. Sun Modis zegt lambda sensor 1 bank 1. Heb deze vervangen echter zonder resultaat. Tevens injectoren gereinigd en vacuumslangen vernieuwd. In eerste instantie ok totdat wederom lamp aankomt. meestal na een rit van zo'n 15 minuten.

Guido3862

Geplaatst door Guido3862 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je data bekijkt pendelen dan de lambda-sondes of staan er een vast op een laag of hoog voltage?
Bij vast staan op laag voltage: controleer op lekkages in inlaat EN uitlaat en controleer brandstofdruk. Bij vast staan op 0.45 volt: controleer verwarming van de sonde. Bij vast staan op hoog voltage (te rijk): controleer btandstofdruk, injectors op lekkage, luchthoeveelheidsmeter.
Als je dan toch bezig bent lees dan ook de Freeze Frame Data uit. Geeft een idee onder welke conditie(s) de code gezet wordt.

hofman (0) PRO, 18 jaar geleden

Laatst bij zo,n saab gehad dat de bobine het begeven had(de motor liep helemaal niet meer)ook de foutcode van lambdasonde,De dealer wist gelijk dat het de bobinegalerij was,na deze vervangen te hebben was alles weer goed.
Het kan natuurlijk zijn dat jou bobine slecht aan het worden is en als deze warmer word enkele vonken overslaat terwijl wel brandstof word ingespoten waardoor de lambdasonde een te rijk mengsel registreerd en de ecu dit niet meer terug kan regelen waardoor dan het checklampje gaat branden.
Je zou dus zeggen dat je een foutcode op misfire zou moeten krijgen maar mijn ervaring leert dat je deze foutcode niet zo vaak krijgt,ik heb het wel is willen simuleren door een kabel los te trekken maar geen foutcodes.
Het mooiste is als je even een bobine zou kunnen lenen.
De bobine die wij demonteerde was duide lijk verbrand.

Succes.

Guido3862 (0) PRO, 18 jaar geleden

Heb de spanning van beide lambdasondes bekeken maar de ene blijft hoog en de andere blijft laag. Schommelen dus niet van hoog naar laag.

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Welke is er hoog, welke is er laag? En hoe hoog is hoog? en hoe laag is laag? of te wel heb je de waardes die de sensoren aangaven?

Guido3862 (0) PRO, 18 jaar geleden

sensor 1 blijft ongeveer 0.260 en sensor 2 blijft ongeveer 0.920.
Stationair toerental is nu zo slecht dat de motor soms bijna af slaat. Ook heb ik de foutmelding mengsel te arm.

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik ga er even vanuit dat je 2 lambda banken hebt, dus allebei de sensoren zitten voor de kat. Bank 1 is te arm en bank 2 is veel te rijk. Kan veroorzaakt worden door verwisseling van de lambda sensoren.
Andere mogelijkheden zijn valse lucht op bank 1 (zowel inlaat als uitlaat), slechte bobine/bougie, brandstofdruk verkeerd, sensorverwarming werkt slecht etc.
Kun je data geven die je leest bij Freeze Frame? Dan weten we de condities waaronder de foutcode gezet wordt.

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Een andere mogelijkheid is dat de injector stekkers verwisseld zijn. Dat kan dit effect ook veroorzaken.

Guido3862 (0) PRO, 18 jaar geleden

Sorry voor de verlate reactie. Woon op Curaçao en het tijdsverschil werkt niet echt in het voordeel..
Ok over de Saab,
Lambda sensoren zitten 1 voor en 1 na de katalysator. Degen voor heb ik reeds vervangen. Stekker van injectoren zitten goed. Bougies zijn nieuw, injectoren gereinigd, benzinedruk ok.
Freezedate als volgt. Susteem te arm, Brandstofsysteem 1 closed loop, brandstofsysteem 2 ongebruikt, berekende belastingswaarde 23.9%, koelvloeistoftemp 64, korte termijn brst regeling bank 1 24.2%, lange termijn brst regeling bank 1 99.2%, inlaatdruk 43 kpa, motortoerental 1749 rpm, voertuigsnelheid 71 kmh. Begin zelf te twijfelen over bobines maar deze zijn hier niet te krijgen, dus ook niet even te testen.

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

O.K. dit is dus een Amerikaanse uitvoering met lambda na de kat.
Aan de hand van de Freeze Frame data kun je de volgende conclusies trekken:
1. Systeem staat VEEL en VEEL te arm, beide regelingen staan op maximum waarde, korte termijn + 25%, lamge termijn + 100% (of te wel 2 keer zo veel als normaal).
2. Motorbelasting vind ik aan de lage kant voor 1750 rpm en 70 kmh. Zou kunnen wijzen op valse lucht en/of defecte map-sensor.
3. Als dit zoals gebruikelijk na 15 minuten is gebeurd is de koelwatertemperatuur ook erg laag, zou normaal boven de 90 moeten zitten.
Katalysator werkt nog, gezien de eerdere metingen van de lambdasondes. Voor de kat overschot aan zuurstof, na de kat geen zuurstof meer, dus de kat gebruikt de zuurstof.

Ik zou ten eerste de map sensor op correcte werking controleren.
Kun je doen aan de auto met contact aan en scanner in data mode.
Bij motor uit moet de sensor ongeveer 100kpa aangeven (buitenluchtdruk). Daarna vacuumpomp aansluiten op slang naar sensor en vacuum trekken en analoog meten. Analoge meting moet overeenkomen met data op scanner display. Kun je ook nog herhalen met een drukslang. Voorzichtig, niet meer dan 1 bar druk er op zetten. Bij 1 bar overdruk moet de data ongeveer 200kpa zijn.
Daarna luchtinlaat en koelwater temperatuur controleren met scanner. Komen de temperaturen met de buitentemperatuur overeen? Conditie motor koud en niet gestart.
Daarna gehele inlaat systeem controleren op valse lucht, ook b.v. slang naar rembekrachtiger en de rembekrachtiger zelf.
Rembekrachtiger kun je controleren door belasting te meten bij warme motor en stationair met aangesloten bekrachtiging en afgekoppelde bekrachting. Als de berekende belasting en/of inlaatdruk erg verschillen is de bekrachtiger lek.

Dit zal je wel even van de straat houden. Succes.

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij nader inzien lijkt me valse lucht in de inlaat onwaarschijnlijk. De Map-sensor zou dan hogere waardes geven en het systeem zou dan te rijk staan. Wel mogelijk is een lek in de uitlaat, waardoor de 1e lambdasonde continue zuurstof meet.

Guido3862 (0) PRO, 18 jaar geleden

Alles gemeten en alles is ok.
Geen lekke uitlaat.
Auto heeft overigens pas 42000 miles gereden. Motor begint stationair steeds slechter te draaien en valt telkens weg waardoor hij bijna afslaat. Bij gasgeven komt er veel "roet" uit de uitlaat. Storingslamp is tot nu toe alleen aangegaan tijdens de rit en niet als hij zo belabbert stationair draait.

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

Mea culpa, hier ben ik ingetrapt. Dit is een klassiek voorbeeld van misfire's. Je opmerking over "roet" deed het belletje rinkelen. Uit de visuele waarneming blijkt dat de motor te rijk staat (kun je controleren met uitlaatgasmeting, hij loopt waarschijnlijk van de plaat af), echter de lambdasonde en de foutmelding zeggen "te arm". De lambdasonde meet dus continue zuurstof in de uitlaat en daaruit concludeert het stuurapparaat dat het mengsel te arm is. In normale gevallen is dat zo, maar hier niet. Als de uitlaat dicht is kan de zuurstof maar van 1 plek komen, namelijk uit de cylinder(s). Dit betekent dat je op 1 of meerdere cylinders regelmatig geen verbranding hebt.
Nu moet je nog uitzoeken of dat de ontsteking is of de brandstofvoorziening. Dat betekent hoogspanning op scope meten en uitlaatgas meten met viergastester (liefst voor de kat).
Gezien de ervaring van Hofman zou ik toch echt eerst maar de bobine(s) vervangen.
N.B.: Dit is geen fout in het stuurapparaat. Elk merk/type stuurapparaat reageert op deze manier als de lambdasonde O2 meet.
Alleen types met cylinderafhankelijke lambdameting (breedband) en misfire detectie kunnen dit probleem wel constateren.

Guido3862 (0) PRO, 18 jaar geleden

Fantastisch, bedankt. Ik moet alleen ergens zo'n bobineblok zien te vinden. Hier op het eiland is geen Saab dealer en een 2e hands lijkt mij de beste optie. Iemand en idee

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.