close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Saab 900: enorm extreem roken bij koude start

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3

hallo,

mijn saab 307000km G3, rookt waanzinnig bij het starten, olieverbruik heel hoog, witte lichtblauwe ondoorzichtige rook, stinkt ook dus we stoken olie.
het lijkt alsof het huis in de fik staat, enorm veel dikke witte mist vult de straat en als de wolken eindelijk opgetrokken zijn wordt het slagveld zichtbaar. Volwassenen en kinderen liggen gorgelend of dood op de stoep.
Dit kan ik niet lang meer maken.
als de motor lekker warm is is niets meer aan de hand, lekker vemogen, heerlijke auto geen wolkje aan de uitlaat.
het probleem is de afgelopen 2 jaar alngzaam erger geworden, oorzaak nooit gevonden.
koppakking is goed, koelwater nog nooit gevuld, onderblok steekt mijn garagist zijn hand voor in het vuur. hij denkt dat het in de kop zit. Ik heb de klepseals zelf vervangen, nutteloos geweest.
compressie 12.25- 13.5-13.5-14.25, garagist denkt aan de kop/klepslijtage/klepgeleiders ?: maar... kan het daar aan liggen, zo veel rook ?... hoe komt die enorme sloot olie toch in de fik ?

help !

Geplaatst door

berttt (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

koude start veel rook het lijkt dus op een lekkage langs de klep geleiders zo de cilinder in.

Highway 670
badge

14 jaar

toch... ik ga mij eerst maar eens verdiepen in hoe die klepgeleiders werken en hoe die olie er zo rijkelijk langs komt. deze zijn zeker niet te vervangen zonder het blok in tweeen te trekken ?

berttt 0

14 jaar

Nee, dan zal de kop er a moeten. Misschien is een gebruikte motor of een revisie motor iets. De gehele motor en zeker de kop als er nooit geen revisie aan gedaan is zal met 300.000 en op gas het nodige geleden hebben.

Highway 670
badge

14 jaar

tja... wel leuk om te doen,
maar da kost me ook nog een paar centen, zoo 700 a 800 euro inclusief klein materiaal en revisie schat ik, denk dat ik maar op zoek ga naar een leuk bmw'tje.
Hopelijk kan ik de saab nog inruilen, veel nieuwe onderdelen erin gestoken !

dank voor het meedenken !

berttt 0

14 jaar

goedemorgen,

Ik heb exact hethelde gehad. ook die van mij rijd op gas G3. Ik weet alleen niet of er bij jou saab een turbo inzit bij mij was de turbo goed stuk en veroorzaakte olie lekkage in de turbo die het vervolgens in de cilinders verbrandde het was bij alleen bij een koude start en als hij warm was niets meer aan de hand. Verbruikte op het laatst veel olie. De kop was goed.
suc6

de sheriff 0

14 jaar

Nee, ik heb geen turbo, maar een " eenvoudige" 2.3 liter motor. was het maar de turbo !
ik zit nu voor het volgende dilemma, ik heb een buitenkans: ik kan een gereviseerde kop kopen voor 75,- heel weinig geld, nog een aantal andere onderdelen erbij ook. mijn garagist steekt zijn hand in het vuur voor het onderblok, maar als ik de symptomen aan lex van saab wijlhuizen vertel, en aan een oom die zijn leven lang klassiekers gerestaureerd heeft, dan denken deze toch eerder aan een gebroken zuigerveer, en dus aan het onderblok.
Ik zou natuurlijk graag 100% willen uitsluiten dat het rookprobleem in het onderblok zit voor ik aan een kopwissel begin.
is het eenvoudig de zuigerveren te checken als de kop eraf ligt ? iemand ervaring met het eventueel oplossen van gebroken zuigerveren, wat kost dit aan geld en tijd, iemand tips voor de beste aanpak ?
ik kan ook een ander motorbok met 66.000km krijgen voor 1500,- veiliger, maar mocht het probleem alleen in de kop zitten, ook veel meer geld dan mijn buitenkans revisiekop van 75 ! euro

berttt 0

14 jaar

Hallo,

Ik ben ook in het bezit van een saab 9-3 2.0t. Bij mij is het ook het geval dat bij een koude start een blauwe rook uit de uitlaat komt. Mijn schoonvader die al jaren
saab repareerd en restaureerd zegt daarover het volgende. Als de auto stil staat druppelt er een minimale hoeveelheid olie via een slechte keerring in de turbo zo de uitlaat in. Zodra je motor weer start wordt de uitlaat warm waardoor de ingelekte olie verbrandt. Dit heeft als gevolg de blauwe rook. Houd wel je oliepijl goed in de gaten. Ik moet om de 1000 km een liter bijvullen. Ik denk er over om de turbo te vervangen.

Als oplossing is een andere turbo monteren.

danwes 0

14 jaar

Berttt je kan toch eerst bij iedere cilinder een lektest doen voor dat je geld ga uitgeven aan iets wat niet nodig is? Inlaatspruitstuk er af en kijk of er langs de klepstelen olie druipt of koolopbouw is.Met een beetje goede wil kan je de seals vervangen zonder de kop er af te halen . Ik weet niet hoe handig je bent om dit te doen, maar op gas slijt zo'n motor niet. En met de lektest kan je meten of er lucht langs een of meerdere zuigers komt door de olievuldop. Aan de compressie waarden te zien sluit ik verenmankement uit. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

heb het zelfde probleem met mijn mazda 323 ook plaatselijk dichte mist

heb motor gekocht bij erkend demontage bedrijf
1 1/2 dag sleutelen en starten lopen niks eerst maar dag later het zelfde

oorzaak 2 motoren met versleten klep geleiders en totaal 500 euro lichter

dus zou niet te snel een motor kopen

maar een 100 euro auto met apk om de week te overbruggen

emil32 0

13 jaar

Saab mazda topic uit 2010 is dit nog relevant dan?

ronny530 0

13 jaar

[quote=ronny530]Saab mazda topic uit 2010 is dit nog relevant dan?[/quote]
heb er van alle beide 1 saab bevalt beter dan de mazda

emil32 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 900 of stel zelf een nieuwe vraag.