Mijn moeder rijdt een Saab 900 van 1998. Ik heb gisteren en vandaag met deze auto gereden en wat opvalt is dat hij lang niet het vermogen heeft dat hij zou moeten hebben en dat hij boven de 4000 toeren bij vol gas begint in te houden en absoluut niet verder in toeren wil. Als je net niet helemaal vol gas geeft gaat hij wel makkelijk de 4000 toeren voorbij.
Vanochtend kwam hij bij volgas optrekken in 5 (vanaf 120) niet boven de 135 uit. Vanavond (na ca. 200 kilometer snelweg) had hij er al wat minder moeite mee en liep hij wel door tot boven de 140.
Er wordt normaal altijd heel rustig met de auto gereden.
Ik heb dit zelfde probleem vorig jaar ook al een keer geconstateerd. Er is toen door een garage een injectiereiniger in de tank gedaan. Ik weet niet of het probleem daarmee destijds opgelost was. In ieder geval is het nu weer terug.
Hebben deze motoren een systeem dat bij vollast het mengsel verrijkt en dat door (te) rustig rijden vervuilt? Ik heb het vermoeden dat het iets dergelijks is.
Wie weet waar ik de oplossing moet zoeken?
Groet,
Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet te veel (lees helemaal niet) rijden met een motor die inhoudt. Ook niet om te testen, het is de manier om de katalysator te vermoorden en die zijn duur.
Oorzaak kan van alles zijn. Gaat er een storingslampje branden? Dan eerst maar eens foutcodes uitlezen.
Anders rijden met aangesloten dealer testapparatuur en signalen van sensors bekijken op afwijkingen.
Alle slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk zijn heel? Uitlaat is ook volledig gasdicht? Dus niet ergens een lekje of een scheur?
Hoe lang zitten de bougies er al in? En wanneer is voor het laatst het brandstoffilter vernieuwd?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 900 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar