Iemand volgend probleem al voorgehad ??
Saab 9-3 1,8T cabrio van bouwjaar 2005 met 30.000 km .
Gaat in noodloop zodra het contact wordt opgezet , met als foutcode P2138 : gaspedaalpositiesensor , signaal niet plausibel .
Wij hebben reeds het gaspedaal met bijbehorende positiesensor vervangen , evenals het gasklephuis , maar het probleem blijft . In de meetwaardeblokken kan je de twee signalen van de gaspedaal bekijken , het ene signaal is net de helft van het andere ( zoals het hoort te zijn ) en ze lopen beiden mooi gelijk op zonder onderbrekingen als je het gaspedaal indrukt , maar als je het contact een tijdje afzet , ( ong 5 min ) en dan terug opzet , gaat één signaal van de twee even de hoogte in en het andere blijft stabiel . Als je het pedaal niet bedient , is de spanning van signaal 1 ong 0,5 volt , en signaal 2 ong 1 volt , bij het opzetten van het contact blijft signaal 1 op 0,5 volt , terwijl signaal 2 even naar 1,8 volt gaat , vandaar de foutcode vermoed ik , aangezien hij als fout " niet plausibel " geeft . Een overgangsweerstand kan het volgens mij niet zijn , aangezien de spanning dan lager zou moeten zijn ! Ik veronderstel dat er uit het stuurapparaat twee dezelfde stuurspanningen naar de potentiometer gaan ( van ong 5 volt vermoed ik ) en vandaar uit gereduceerd worden in twee verschillende signalen . Volgens mij kan het probleem enkel nog in het stuurapparaat zitten , maar 100% zekerheid heb ik niet , ik heb ook geen enkel schema van het motormanagement , zit blijkbaar niet in de autodatabase en ook niet in de bosch esi-tronic . Kan iemand me misschien helpen bij dit probleem ??
Alvast bedankt !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een signaal wat te hoog is kan wel vaak veroorzaakt worden door een slechte massa.
Saab9.7 zet dezelfde code (P2138) en daar was er iets met een slechte massa onder het dashbord.
Ik dacht in (of in de buurt) van de linker A stijl.(moet de dealer weten denk ik toch)
Of dat op jou 9.3 ook van toepassing is weet ik natuurlijk niet zeker.
Als dat niet het geval is zou ik toch een schemaatje regelen (dealer) en op de ECU de massa's
eens controleren, een voor een en om de 5 minuten.
Oiram
P2138 is waarschijnlijk een bedradingprobleem tussen de gaspedaalpositiesensor en de T8 unit.
Dit pobleem komt wel vaker voor. Meestal even een nieuwe draad trekken.
Hoe is met de auto ? issue al opgelost
Probleem is inderdaad al opgelost , sorry om geen feedback te geven .
Ik heb alle draden van de gaspedaalsensor naar de ecu vernieuwd ( nieuw bundeltje gemaakt en naast de bestaande bedrading gelegd ) en het probleem was opgelost
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar