Saab 9-3: Herrie bij half inhouden koppelings pedaal

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 150 Pk

Prima auto op het oog, echter tijdens testrit merkte ik dat als je de koppeling half inhoud dat er een geluid klinkt alsof ik de tandwielen hoor ratelen.....
Kan het kwaad ? stopt de auto er zomaar mee, of merk ik het en kan ik ermee naar een veilige plek rijden ?
Auto heeft ongeveer 240.000 km gereden, verder prima wagen, modejaar 2007.

Veldhaasje

Geplaatst door Veldhaasje (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

druklager of drukvingers van de drukgroep. Moet hersteld worden om vervolgschade te voorkomen.

Veldhaasje (0), 12 jaar geleden

Dank je Cor, hoorde vandaag dat het ook het vliegwiel kan zijn dat vervangen moet worden en dan ook gelijk de koppelingsplaten !!!!
IS toch een Alfa moter ? en wat als ie stil valt, kan ik nog naar een veilige plek rijden ?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

meestal is het in 1 klap over, en kun je geen meter meer rijden

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik ben niet van de Saab. kweet niet welke motor er in zit. VM diesel???

leo saab (0) PRO, 12 jaar geleden

Je kan best nog even blijven rijden,probleem zit in het vliegwiel gr Leo

Veldhaasje (0), 12 jaar geleden

Dank je wel, maar heb een afspraak gepland, maandag gaat ie onder het mes bij de Saab...

bedankt iedereen voor het meedenken...

sel (0), 12 jaar geleden

En hoe is het afgelopen? Was het inderdaad dubbele massa vliegwiel ?

Veldhaasje (0), 12 jaar geleden

probleem is opgelost, vliegwiel vervangen en meteen de 2 koppelings cilinders, echter na een maand valt de koppelingspendaal weer naar beneden en moet je hem met je schoen weer omhoog duwen. als ik het pendaal 10 x na elkaar in en uit pomp gaat het weer een tijdje.
Slim om de bovenste cilinder te laten vervangen ? ( onderste is het moeilijkst, moet de vernellingbak eruit ).

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

ik denk dat het probleem in de bovenste cilinder zit. Behalve wanner de zaak onderin vast loopt, (Maar lijkt me niet logisch, men had dat in de gaten gehad bij het vervangen van het vliegwiel.

Veldhaasje (0), 12 jaar geleden

bovenste cilinder is vervangen, echter na 40 km valt de koppelings pendaal weer naar beneden.
Nu toch maar de onderste onlangs nieuw geplaatste cilinder ook vervangen ?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Wanner valt de pedaal naar beneden???? Als de pedaal onderin blijft zitten nadat je hem hebt ingetrapt?/ kun je controleren of de koppeling vrij is gebleven.. Als de koppeling vrij blift is er iets verstopt.

Als je dan de koppeling met de hand terug trekt komt er onderdruk en zuigt de hhofdcilinder lucht naar binnen.

Verstopping kan komen door vuil dat als klep gaat werken, ook een loszittende voering in de slang kan als klep werken. ook te vast gedraaide wartels kunnen voor vernouwing in de leidingen of zelfs in de cilinders zorgen.

Ook van de nieuwe cilinder kan de primaire cup gescheurd zijn en daardoor lekken.

Veldhaasje (0), 12 jaar geleden

Het is eindelijk opgelost, het probleem met de koppeling zat niet in de 2 nieuwe vervangen cilinders maar in het nieuwe vliegwiel, dat gaf te veel speling en dat is nu vernieuwd en alles lijkt opgelost, nu eerst maar eens een weekje rijden om het zeker te weten. wordt vervolgd...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.