Vraag voor de heren profs,
spontaan gaat mijn lampje motor management branden, vervolgens loopt ie niet harder meer als 70 / 80 in elk geval niet meer als 2k aan toeren.
vervolgens gaat ie op 3 poten stationair lopen.
melding via uitlezen sensor / +/- massa verstoord. wat zegt dit ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet genoeg dan wel niets.
Je moet wel weten WELKE sensor er bedoeld wordt. Heb je toevallig ook een nummer van die code?
Doorrijden met een motor die op 3 cylinders loopt kan gevolgschades opleveren, zoals de katalysator of zelfs verbrande kleppen of gesmolten zuigers.
Zeker bij een turbo-motor gebeurt dit heel gauw.
de fout code is P-0641 gemeten met een bosch kps550.
hopelijk kan je hier wat mee.
auto staat natuurlijk al in de garage, want doorijden zou dom zijn, zeker egzien de huidige situatie,)heb de auto een maand waarvan 15 dagen in garage si doorgebracht) .
maar alle hulp is welkom, want het vertrouwen in de reparateur, begint discutabel te worden.
15 jaar
P0641 - Sensor Reference Voltage "A" Circuit/Open
Er is iets mis met de referentiespanning voor de sensoren. Deze wordt gemaakt door de motor-computer.
Mogelijke oorzaken: computer intern defect OF er is kortsluiting in de bedrading OF kortsluiting in 1 (of meerdere) sensor(s) die de referentie spanning gebruikt.
Dat wordt werk voor de dealer. Alles moet door gemeten worden a.d.h.v. elektrisch schema.
inmiddels de dealer hierover geinformeerd, met dank.
Vraagje, zijn er extrene oorzaken denkbaar zoals, recentelijk gemonteerde xenon lampen, die storings vrij werken. en er al circa 1 maand inzitten. (probleem is pas van maadag 21), of is zoiets niet te verwachten, zeker gezien de tijd die er tussen zit.
15 jaar
Allereerst, geef volgende keer gewoon antwoord zonder te citeren. Met de tekst er vlak boven is dat niet nodig en de moderator houdt er ook niet van.
Externe orzaken zijn wel mogelijk, maar Xenon is niet de 1e verdachte zeker als dit al een maand eerder is ingebouwd.
Maar helemaal uitsluiten kan ik het ook niet.
Een anecdote uit een grijs verleden met dezelfde klacht:
Ik werd bij een auto geroepen waar men voor de 3e keer de computer wilde vervangen vanwege allerlei vage klachten.
Men had zich keurig gehouden aan de procedure voor storing zoeken, maar kon steeds niets concreets vinden en dan schreef de procedure voor: computer vervangen.
Ik ging eerst maar weer eens alles meten en vond een referentiespanning van 0,25 volt die 5 volt moet zijn.
Alleen: niet constant. Soms had ik communicatie, kon ik foutcodes lezen (die er niet waren) maar dan was de referentiespanning 5 volt.
Toen maar eens op de kabelboom kloppen en al gauw vond ik een sensor die van de motor was afgevallen en op het uitlaatspruitstuk lag.
Vorige "reparateur" had het open buisje maar afgedopt met een slangetje en een bout en de sensor laten liggen.
Die smolt en maakte kortsluiting op het uitlaatspruitstuk. De volgende garage wist niets van een missende sensor en zocht daar ook niet naar (onbekendheid met de motor en niet vermeld in de storing zoekprocedure van de fabrikant).
De moraal: een computer levert geen oneindige hoeveelheid 5 volt af, maar slechts een beperkt amperage. Gebruik je meer stroom dan zakt het voltage in.
het is goed te vernemen dat je alle opties openhoudt, ik zelf heb ook niet direct een gedachte in die richting, en de anecdote, is hellaas de waarheid van alle dag, omdat monteurs vandaag de dag geneigd zijn minder te zoeken, minder logisch nadenken, en teveel blindgaan op op een foutcode zonder te kijken naar invloeden.
het gaat tenslote om GBV= gezond boeren verstand. gebruiken.
15 jaar
Waarom nou weer citeren? Ik geef toch ook gewoon antwoord, moet jou toch ook kunnen lukken.
Vandaag de dag? Het verhaal is al 15 jaar oud.
net nog gesproken met de garage, die geeft aan het een lastig probleem te vinden, zeker nu de storing weer even wegblijft.
is er een gouden tip om de storing te reproduceren zodat het zelfde effect optreed,bijvoorbeeld door de computer te vertellen dat een sensor kapot is, of kan dat niet met de test apparatuur, is dat echt alleen maar meten, en geen simulatie mogelijkheid.
15 jaar
Is helaas alleen op te lossen door te meten en aan draden van de kabelboom trekken/duwen/bewegen.
Zachtjes tikken op een sensor wil ook nog wel eens helpen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar