Hallo,
Na het vervangen van de radiateur heb ik problemen met ontluchten.
Dat constateer ik omdat het water kookt in het reservoir en wanneer ik de motor uitschakel hoor ik allerlei gorgel geluiden in het systeem.
Motortemperatuur die ik af lees op het dashboard komt trouwens niet hoger dan halverwege..
Met de radiateur ook gelijk de thermostaat mee vervangen.
Deze 9-3 heeft blijkbaar geen ontluchtingsnippels op het koelsysteem.
Wel heeft de thermostaat zelf een gaatje, wat ik uiteraard aan boverzijde heb gemonteerd bij het plaatsen van de thermostaat. Het systeem zou dus automatisch moeten ontluchten.
Ik laat hem stationair warmdraaien met de kacheltemp. op hoog (kachel wordt ook warm).
Op een gegeven moment stijgt het niveau het reservoir en moet de dop dicht want anders loopt het eruit.
Na sluiten zakt het niveau weer iets en bouwt druk op.
De ventilator slaat soms aan, maar voor enkele seconden en slaat dan weer uit. De thermostaat werkt dan (denk ik) want je ziet het niveau kort stijgen.
Ik heb ook geprobeert om de auto aan de voorzijde wat hoger te zetten, maar dit helpt ook niet.
Knijpen in de slangen om de lucht eruit te krijgen helpt ook niet.
Het enige wat ik nog niet heb bekeken is de waterpomp.
Heeft iemand nog een goed idee?
Alvast bedankt, Mark.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er voor het vervangen van de radiateur geen problemen waren , en je krijgt hem niet ontlucht , retourslang zit niet verstopt naar het exspansietankje ?
Hoeveel is er uit gekomen en hoeveel is er weer in gegaan ?
Anders tankje vol gooien , en een blokje om , water snelheid is zo hoger , ontlucht ook beter dan .
Geen historie auto bekend.. Gekocht met defecte radiateur. Vorige eigenaar heeft kachtelslangen laten vernieuwen en daarna ging de radiateur kapot.
Ik denk dat er toch zeker 7 liter in gegaan is. Retourleiding is open.
Als de dop op het reservoir (vast) zit kan het systeem toch niet onluchten?
11 jaar
Natuurlijk wel , de lucht gaat naar het tankje , en in het tankje zal het niveau dus dalen.
Er zit toch een aan en afvoerslang aan je tankje .
Iemand nog een andere oplossing?
Heb de motor 3 x warm laten worden, inclusief 1 x rijden. Koelwater gaat iedere keer koken in expansietank. Niveau wisselt van hoog naar laag.
Zou het bijv. kunnen dat as van de waterpomp is afgebroken, waardoor de schoep niet draait maar de pulley uitwendig wel?
11 jaar
Hoi Mark normaal ontlucht de 9.3 zichzelf tijdens het rijden,je kan ook even een dunne slang van het gasklephuis loshalen,als de problemen blijven moet je de koppakking laten testen. Groet Leo.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar