beste
wij hebben een saab 9-3 2.0 turbo 185pk automaat van '98 de wagen heeft +-203d km.
sinds enige tijd gaat het lampje chek engine branden,ik heb zo een basic obd lezer waarmee ik de fouten kan wissen in het begin bleven deze soms een paar dagen weg maar de laatse week komen deze na een paar meters gereden te hebben al terug.
nu op raad van leden van saabforum
is het volgende al gebeurd
brandstoffilter vv
vacuum leidingen controleren,tijdens de controle heb ik de vacuum leiding van de brandstofdruk regelaar vervangen want deze was verduurden zat een kleine scheur in.
voor de rest rijdt de wagen goed maar dat lampe dat steeds opspringt baart ons wel zorgen.
wat kan ik nog controleren en hoe?
MVG,Axel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0171 geeft aan dat het mengsel te arm is en niet meer door de computer kan worden bijgeregeld.
P1171 geeft waarschijnlijk hetzelfde aan, maar is een Saab specifieke code.
Bij een turbo motor is dit een gevaarlijke storing die dure gevolgschades kan hebben.
Kun je alleen foutcodes uitlezen of ook live data zoals sensor waardes?
Mogelijke oorzaken: verouderde luchtmassa meter, valse lucht, te lage brandstofdruk, etc., etc.
beste,
alvast bedankt voor jouw snelle reactie.
ik kan enkel foutcodes uitlezen(kijken welke er zijn en deze wissen) waardes bekijken kan ik niet.
want ons ook is opgevallen dat deze op stationair toerental soms wat schokt,als men de wagen in D zet zonder gas te geven dat het toerental terugvalt en het een paar sec. duurt vooraleer deze erop reageert en zelf zijn toerrental verhogen.
ook tijdens een straat indraaien bij lage snleheid en gaslossen zakt het toerental en begint de wagen te beven.
dit is echter een dag of 2 weggebleven juist nadat ik de brandstoffilter had vervangen.
als ik me niet vergis heeft deze geen ouderweste luchtmassa meter meer,de eerste sensor die de lucht tegenkomt zit in het gasklephuis zelf.
het volgende dat ik eens wou proberen is de IAC klep eens te reinigen,kan dit helpen ?
mvg,Axel
11 jaar
Hoi Alex bij deze code is vaak het evap ventiel de oorzaak, groet Leo.
even updaten;
stationair regelklep is vervangen wegens deze zat een beetje vast en wagen draaide op stationair soms niet goed.
jammer genoeg kwamen de 2 foutcodes terug.
evap ventiel vervangen, en nog steeds gaat na een tijdje het "chek engine" lampje branden :(
wat me wel is opgevallen dat het lampje opspringt wanneer we de wagen laten uitbollen(gas lossen en deze gewoon in D laten staan) dat dan vooral het lampje aan gaat.
heb dit ook al een met opzet getest,foutcode op pechstrook ,dan terug ingevoegd op autosnelweg en mooi blijven rijden en bij het nemen van een afrit gas lossen en na een aantal meters +- 100m gaat het aan .
nu voor alle duidelijkheid het gaat niet alleen op de autosnelweg branden maar wel vooral bij een periode gas lossen.
wat kan ik nog nakijken/uitmeten en hoe?
met vriendelijk groet,
Axel
11 jaar
nu zijn we ondertussen een tijdje verder een doen er zich volgende problemen voor :(
de wagen laat zwarte rook achter zich,als de wagen gestart wordt onstaat er in de uitlaat een plofje en komt er een gigantisch wolk zwarte rook uit.
ook tijdens rijden rookt deze.
voor een benzine is dit toch heel abnormaal?
ook is het verbruik gestegen -+ 5 l op 100km meer !!! zonder van rijstijl te veranderen.
met de wagen worden vooral snelweg km's gedaan tegen een snelheid van 110km/h
nu lijkt het mij logisch dat het roken komt door te veel brandstof tijdens de verbranding dus ook een hoger verbruik met als gevolg.
wat kan ik allemaal nog controleren ? de wagen verbruikt nu sinds een aantal weken meer brandstof dus dat is niet meer zo fijn natuurlijk.
mvg,
Axel
11 jaar
Als de zelfde foutcodes er nog in zitten:
Foutcode zegt mengsel te arm - of te wel Lambda sonde ziet een hoop zuurstof in de uitlaatgassen.
Mengsel schijnt echter overrijk te zijn - gezien de zwarte rook en het verhoogde verbruik.
Of wel defecte lambda sonde, dan wel lek in de uitlaat voor bij de lambda sonde, dan wel misfires, b.v. defecte bobine.
Je moet met dit soort storingen niet dom doorrijden.
Dat kan dure gevolgschade hebben in de vorm van verbrande kleppen tot een verzadigde kat.
Dat doe je inmiddels al 2 maanden.
Alleen resetten helpt niet.
11 jaar
beste,
alvast bedankt voor jullie reactie.
hoe kan ik meten/testen/controlen of de lambda sonde de boosdoener is? nl.meten is weten hé, zodat ik zeker weet dat deze niet onnodig wordt vv en of ik deze dan al of niet kan uitlsluiten als oorzaak van het probleem.
nu de foutcode komt al veel langer als 2 maand maar hebben nooit iets abnormaal opgemerkt ook de keuring was geen probleem alleen nu sinds een week of 3 is het verbuik enorm gestegen en komt er zwarte rook en gaat het check engine lampje sneller branden en blijft het ook branden.
enige maanden terug ging dat soms ook gewoon terug uit soms zelfs voor een paar dagen of brandde soms maar 5 min. wat nu dus niet meer het geval is.
ook bij de saab garage is het van ja we kunnen dat eens vervangen of anders dat eens en als het dan nog niet goed eens vv we wel nog eens iets anders .
daarmee wil ik graag zelf zoeken,meten,controleren en zo er zeker van te zijn het juiste onderdeel te vv en zo ook het probleem voor eens en voor altijd van de baan te helpen.
met vriendelijke groet,
Axel
11 jaar
heb de signaal spanning gemeten met dmm met behulp van 2 naalden bij stationair toerental en warme motor (grijze en zwarte draad) en deze bleef rond de 0.25v
hangen normaal normaal moet deze constant schommelen tussen 0.2 en 0.7v ongeveer.
lambda sonde is donderdag vervangen.
heb er na met de wagen nog gereden er is toen geen "chek engine " meer gaan branden.
gisteren is met de wagen naar brussel en terug gereden.
wagen heeft sinds donderdag -+200km gerden en nog steeds geen melding ook is het verbruik volgens de sid aanzienlijk terug gezakt naar 7.5L/100km
nog even af wachten wat de rest van van volgende week geeft maar ik denkt toch dat het probleem opgelost is.
aan al diegene die ooit last krijgen of hebben met de foutcodes P0171 en P1171 er is niet veel te vinden op het web erover.
maar bij deze check eerst de signaal spanning van uw lambda sonde het kan zijn dat je zo heel wat tijd bespaart
ook al heb je geen foutcode van je lambdasonde.
bedankt iedereen voor het mee helpen zoeken naar een oplossing en zo weer een saabje op de baan te houden en er weer met vol genot mee kan worden.
groetjes,
axel
11 jaar
Ach Axel,er zijn merken die worden met die storingen geboren.
Er is genoeg over te vinden,alleen niet is de juiste oplossing zomaar voorhanden.
Die twee foutcodes kunnen een scala aan oorzaken hebben
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar