auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Saab 900: LPG probleem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: LPG, Motorcode: b204

Goedenavond,

Bij deze wil ik graag het probleem van onze auto aan jullie voorleggen.

Bij acceleren op LPG wordt het mengsel te arm waardoor de motor gaat smoren. Bij stationair loopt de auto zo'n 500 toeren (als je geluk hebt). Er is een Vialle AMS systeem gemonteerd. Op benzine werkt de motor perfect.

Wanneer je de stappenmotor opnieuw in gaat leren merk je dat als je het gaspedaal stil houdt, dat het toerental iets varieert en je hoort de gas toevoer/stappenmotor corrigeren. bij constant gas onder de 3000 toeren zakt de motor ook in (lijkt alsof de motor op 3 poten gaat lopen)

reeds vernieuwd/gecontroleerd:

- stappenmotor LPG (vernieuwd)
- verdamper (vernieuwd)
- afsluiter op tank (gecontroleerd)
- geen vacuumlekken
- op benzine goed
- computer (AMS) uitgewisseld met ander, geen verschil
- bij acceleren/belasten zakt de Air/Fuel ratio meter in d.w.z. mengsel wordt te arm

Voordat dit probleem zich voordeed had ik een aantal storingen in het systeem:

1) slechte massa
2) defecte stappenmotor

Na dit te hebben verholpen liep de motor goed op LPG behalve stationair. Na de stationair afsluiter te hebben vernieuwd werkte het stationair beter maar nog slecht. Vanaf dat moment doet bovenstaand probleem zich voor. Bij het terugdraaien naar de oude situatie geen verandering.

Kan één van jullie mij misschien op weg helpen?

Alvast bedankt!

Sander

Geplaatst door

Zweedse Saab (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat het toerental varieerd bij het inleren is normaal. Probeer hem zo goed mogelijk op de 3000 tpm te houden.

Lambdasonde is vaak een probleem, maar volgens mij heb je die al gemeten. En je de AMS kunt inleren.
Controleer of het signaal wel goed en redelijk snel op en neer gaat.

Heb je de vacuumopnemer al nagemeten / vervangen? is een aparte opnemer voor de AMS. kleine bruine ronde opnemer.
Deze kan ook dit soort problemen geven, zeker omdat hij de fout ingaat bij accelereren. (dan trek de motor juist veel vacuum.)

Michel.

jagster 0

17 jaar

[quote=jagster]Dat het toerental varieerd bij het inleren is normaal. Probeer hem zo goed mogelijk op de 3000 tpm te houden.

Lambdasonde is vaak een probleem, maar volgens mij heb je die al gemeten. En je de AMS kunt inleren.
Controleer of het signaal wel goed en redelijk snel op en neer gaat.

Heb je de vacuumopnemer al nagemeten / vervangen? is een aparte opnemer voor de AMS. kleine bruine ronde opnemer.
Deze kan ook dit soort problemen geven, zeker omdat hij de fout ingaat bij accelereren. (dan trek de motor juist veel vacuum.)

Michel.[/quote]
Dank voor je antwoord Michel!

Het is nu zo dat als ik de stappenmotor inleer ik de auto bijna niet aan het lopen houdt op LPG. Wat bedoel jij met de AMS inleren? Iets anders dan de stappenmotor?

Een vacuumopnemer heb ik niet op deze auto zitten, althans...ik heb alles nagezocht en deze niet kunnen vinden.

Ik zou natuurlijk een lambdasignaal van 1 volt kunnen simuleren, daarmee kan ik de ecu foppen en merkt deze dat er meer gas bij moet doen omdat de auto te arm loopt... idee of niet?

groeten Sander

Zweedse Saab 0

17 jaar

Die vacuumopnemer geeft een vollastsignaal naar de AMS (pin7 op de 10 polige connector) Maar kan ook uit de benzine ECU komen.
Kan dus best dat die niet in jouw auto zit.

Enige waar ik nog aan denk is de ontsteking. bogies, kabels en bobine.
Een LPG mengsel heeft een nogal wat hogere ionisatiespanning dan een benzinemengsel.
Waardoor dus de kans dat bogiekabels doorslaan op LPG hoger is dan op benzine.

Michel

jagster 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 900 of stel zelf een nieuwe vraag.