Saab 9-3: Niet starten na rijden, maar na een tijd wachten start hij weer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Beste allemaal,

Auto gaat a.s. maandag naar de garage, maar misschien kunnen jullie alvast helpen met dit probleem.

Ik heb de auto nu een jaar en op een gegeven moment startte de auto niet. Startmotor doet het wel, maar hij slaat niet aan. In eerste instantie dacht ik dat het kwam doordat de auto schuin stond en daardoor geen benzine kreeg. Later gebeurde het nog een aantal keer en ik dacht dat het kwam doordat ik de auto te snel startte en niet eerst alle checks af wachtte. Ook dit is niet het probleem, 2 maanden heb ik weer probleemloos gereden.

Op het moment start hij meestal niet meer als je een stuk gereden hebt en weer naar huis wilt. 's ochtends bij kou start hij altijd prima! Ik heb nu dus een auto die het heen doet en terug moet ik lopen ;-)
Meestal gebeurt dit als ik net gereden heb maar van de week stond ik te wachten voor het stoplicht en toen sloeg hij opeens af.

Als we dan later op de avond de auto op gaan halen doet hij het weer, probleemloos gelijk bij eerste keer sleutel omdraaien!

Kan dit de benzinepomp zijn?

Alvast bedankt voor eventuele tips!

Ilja

iljabos

Geplaatst door iljabos (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

Stanis (0), 14 jaar geleden

Lijkt op de bdp sensor. Of in het geval van een Saab de kruk- of nokkenaspositiesensor.

gr Stanis

leo saab (0) PRO, 14 jaar geleden

Stanis heeft het bij het goede eind,het zal de krukas sensor wel zij met deze klacht,groet Leo

iljabos (0), 14 jaar geleden

dank voor de snelle reacties, hopelijk is dat het! Ik zal na het garagebezoek posten hoe het is afgelopen.

iljabos (0), 14 jaar geleden

de garage heeft alleen de accu vervangen, deze gaf te weinig spanning af
de krukas sensor die volgens de garage in de bobine zit was vorig jaar volledig vervangen

hopelijk is dit de oplossing van het probleem!

leo saab (0) PRO, 14 jaar geleden

Ilia de krukassensor zit niet in de bobine,hij zit aan de voorzijde van de motor,groet Leo

iljabos (0), 14 jaar geleden

dan hoop ik echt dat ik binnenkort niet weer stil sta!
Zit er een andere sensor in de bobine dan? Misschien heb ik het verkeerd verstaan.

leo saab (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja een klopvoeler.ge Leo

iljabos (0), 13 jaar geleden

We zijn weer even verder..accu was dus niet het probleem, tijdens het afremmen voor een stoplicht sloeg alles uit en rode lampjes aan. Ik kon nog net uitrijden op een stoep. En natuurlijk de auto startte niet meer. Na een tijdje wachten deed hij het weer. Dus auto weer naar de garage.
Volgens de garage was het nu de verdeler, dus die is vervangen.
Afgelopen zaterdag na een lange rit vanuit Voorschoten heen en weer naar Drenthe startte de auto niet. Er komt dan ook een vreemde melding op het scherm van de luchttoevoer/airco. Een uurtje later start hij weer gewoon.

Auto gaat nu naar iemand die veel klust aan auto's en als het dan de krukassensor is, dan gaan we even heel moeilijk doen bij de Saabdealer!

Stanis (0), 13 jaar geleden

We zijn benieuwd hoe het afloopt!

gr. Stanis

automes (0) PRO, 13 jaar geleden

Is je probleem al opgelost??ik heb hier een zelfde geval staan hoor het graag!!!!!!!!

gr arjan

iljabos (0), 13 jaar geleden

Probleem is opgelost, krukassensor is vervangen en auto rijdt al weer een tijd zonder problemen! In het begin reed ik wel met de angst dat hij nog zou kunnen gaan afslaan maar dat is nu gelukkig over.

automes (0) PRO, 13 jaar geleden

bedankt !!ga de krukasseensor ook vervangen.

asfaltrocker (0), 13 jaar geleden

het meeste van dit soort problemen is de bdp (krukas sensor de hoofd verdachte.
maar ook dat alum blokje wat bij de oudere saab op het binnen spatbord zit....de naam kan ik effe niet op komen..staat ook bosch op
leo jij weet wel wat ik bedoel......

leo saab (0) PRO, 13 jaar geleden

Tohm bedoel jij de ontsteking versterker?

asfaltrocker (0), 13 jaar geleden

die ja.......ik kon er effe niet op komen....
die wil ook wel eens uitvallen..en na van tijd kan hij weer starten........(heel soms)meestal einde oeffening
dankje voor de benaming leo.......
groetjes thom

siri (0), 13 jaar geleden

Sinds vorige week heb ik mij een Saab 93 van 1999 aangeschaft en ben al drie keer in panne gevallen. Problemen met terug starten na eerst probleemloos rondgereden te hebben. Gelukkig welwillende mensen op de baan die me hielpen met startkabels waarbij de motor direct aansloeg.
Hier gelezen dat het waarschijnlijk de bdp sensor zou kunnen zijn. Mijn vraag is of dat eigenlijk geen kwaad kan om te starten met startkabels en is het wel door de sensor? De auto wil zelfs vandaag helemaal NIET meer starten. Zou het de batterij kunnen zijn? De auto heeft bijna een jaar stil gestaan. Auto moet nu wel buiten staan en het is bitter koud nu.
De auto is altijd goed onderhouden geweest.
Graag een antwoordje en al op voorhand bedankt.

asfaltrocker (0), 13 jaar geleden

ik heb een aantal vraagjes aan je.
heb je al nieuwe motor olie in gedaan met bij behorende olie filter...meestal is het 10 w 40
heb je al nieuwe benzine in gedaan? benzine kan niet lang goed blijven,het wordt meer olie
de 1e keer dat hij start zal hij zeker lopen...naar mate gaat het steeds slechter en zelf helemaal niet meer wil
dit komt door de oude benzine die meer olie bevate dan verse en het vervuilt je injectors dan krijgt hij geen voldoende verbrandbare benzine meer, die rommel is dus in je injectoren komen te zitten en je leiding en tank, in dat geval zou ik de oude benzine eruit en nieuwe erin plus
brandstof reiniger en injector cleaner toevoegen
en op je accu terug te komen ook al heeft hij goede onderhoud gehad...de accu's gaan toch slijten .
als een auto een heletijd stil komen te staan wordt er vaak druppelladers gebruikt die de accu in vorm houd
doet laden en ontladen .nu komt je accu en auto van 1 jaar stilstaan ineens in diepe kou te staan plus dat codens in je tank zit (warmte en kou
omdat hij lang heeft stilgestaan normaal gaat de codens mee maar zit nu als een laag water in je tank.
en je bougies zou ik ook effe nakijken op vervuiling van je brandstof.dessnoods vervangen.
en als je nieuw accu in doet en aan sluit effe je rem intrappen en licht aan dit zorgt er voor dat alle stroom weg is voor je ecu
dan de nieuwe erin..mocht hij starten en toch niet lekker loopt ,de brandstofreinigers en injector cleaners gaan pas werken na bepaalde km
succes ermee
groetjes thom

siri (0), 13 jaar geleden

Beste Thom,
Ik heb nog niks gedaan aan de auto, was ook niet nodig verzekerde mij de verkoper.
Wel heb ik de eerste keer niet meer kunnen starten na mijn eerste tankbeurt.
Heb de auto nu aan een acculader geschakeld en zal batterij een nachtje laten opladen.
Bedankt voor de tip bij aansluiten nieuwe batterij.
Wat ik niet goed begrijp, moest het de bdpsensor zijn, waarom start hij dan direct met startkabels?
Ik ben helaas een leek op autogebied maar een Saab hebben is iets wat ik al 20 jaar wil :-). Ik zou dan ook niet graag hebben dat ze mij in de garage van alles wijsmaken en mij vele euro's armer maken.
Groetjes siri.

asfaltrocker (0), 13 jaar geleden

hoi siri.
ik wil niemand aan vallen onder de collega garage monteur dat is ten 1e
het is ook moeilijk om via een forum je probleem te localiseren.
zo dat was effe me verdedeging .
ik zou dus iemand Wel adviseren om olie te vernieuwen.meestal gaat dit in rijklaar maken van een auto.
ook een monteur tenzei die deze auto in onderhoud nooit kan weten hoe lang die olie erin zit.
je kunt meestal van aannemen dat het is gebeurd.
te dikke olie kan met deze temp.de motor heel zwaar draaien tijdens het starten.
zodat na bijwijze 4keer je accu leeg is..ik zou toch een andere accu nemen.....de meeste accu gaan 5 jaar a 6 mee
deze slijtage gaat gewoon door ook al staat hij stil
de accu gaat op den duur toch leeg lopen.
verbruikers zoals klokje . en nee het kan geen kwaad als je met start kabel helpt met starten.
als hij eenmaal loopt kan je langs de dealer gaan om het te laten uitlezen .
het kan idd je luchmetermassa zijn.....
heb je een diesel of een benzine motor?

siri (0), 13 jaar geleden

Het is een benzine motor.
Zal beginnen met een nieuwe accu te kopen.
Heb de auto van een particulier gekocht, wat ik eigenlijk nooit meer zal doen want je hebt geen verhaal achteraf.

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Temperatuursensor kapot waardoor de motor verzuipt bij warm starten???

asfaltrocker (0), 13 jaar geleden

[quote=Hendrik4290]Temperatuursensor kapot waardoor de motor verzuipt bij warm starten???[/quote]
dat kom niet vaak voor die temp sensor
eerder de bdp krukassensor, als die te warm wordt dan geeft hij geen aansturing en slaat af na afkoelen start hij weer....
maar het is niet verkeerd om een andere accu ..gezien de temp die eraan komt
mijn prive auto heeft er ook last van met starten...en dat is een 9000 cs
wat ik wel doe met dit weer tijdens het starten koppeling in trappen .

siri (0), 13 jaar geleden

Heb een nieuwe accu gekocht en wou alleen maar zeggen dat sindsdien de startproblemen zijn opgelost.
Bedankt nog voor het reageren aan allen en fijne eindejaarsfeesten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.