Saab 9-3: Nokken assen versleten en balans assen soms in onbelans.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 20t

Auto naar de garage gebracht omdat hij veel resonantie in vertoonde, in de auto goed hoorbaar alles trilde mee. dit was de ene keer erger dan de andere keer.
Ook waren er een tikken boven uit de motor hoorbaar bij stationair toerental en vooral bij koude motor.
Het vermoeden ging uit van iets niet goed met de balans assen spanner of ketting.
Bij het loshalen van de kleppendeksel, bleek dat mijn nokkenassen ernstige slijtage vertoonden, vooral de bovenste was behoorlijk ingevreten. Echt allemaal putjes er in.
Een oorzaak kon men niet vertellen., helemaal niet bij een auto die net een ton gelopen heeft.
Nieuwe assen bleken enorm duur te zijn, dus heb ik gekozen voor een revisie kop (van Elferink) die gaan ze van de week in zetten, al met al een heel duur geintje, en een behoorlijke tegenvaller. Komt dit vaker voor bij Saab? Hebben die slechte nokken assen? Ik heb de auto nu ander half jaar, in het begin toonde hij geen keuren. Auto heeft ook alle beurten gehad ik heb er een boekje bij.
Wel heeft hij vermoedelijk, bij de garage waar ik hem gekocht heb een paar jaar stil gestaan.
Kan dit een oorzaak zijn? Ik snap er namelijk helemaal niets van. Over de spanners balans assen heb ik ze nog niet over gehoord, en hoop dat, dat mee valt

albert30

Geplaatst door albert30 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

sb153b (0), 12 jaar geleden

Hoi Albert,
Vreemd dat niemand je in deze verder kan helpen. Heb je bij Elferink of merkkenners een balletje opgegooid?
Ik hoop dat het slechts problemen zijn met je nokkenassen. Wellicht is er tijdens het productieproces iets misgegaan. Omdat het beide nokkenassen betreft twijfel ik daar ten zeerste aan. Tijdens een lange periode van stilstand/gebruik komt het zelden voor dat een goed gesmeerde as gaat roesten en pitten en vervolgens slijten, bij de vele motoren die ik door de jaren gezien heb -al dan niet lang stilgestaan en Saab incluis- iig niet.
Je motor uit 2003 is er 1 uit de T7 reeks en dat zijn motoren die gevoelig zijn voor het ontstaan van Black Sludge onder bepaalde omstandigheden. De kwaliteit van de olie, de verversingsintervallen en de gebruiksomstandigheden spelen hierin een grote rol. Het is dat ook zaak om bij de erversingsintervallen deze aan de veilige kant te doen en minimaal jaarlijk met een kwalitatief hoogwaardige olie. Zo nu en dan een flinke rit op de snelweg is goed omdat de motor maar ook de olie goed op temperatuur komt.
Er is voor de T7 motor een modificatie gemaakt om Black Sludge zoveel mogelijk tegen te gaan. Probeer na te gaan of deze modificatie ook op je motor is gedaan en voer deze anders zeker uit. Ik heb zelfs een workshop binnen de Saabclub bij een Saab specialist gevolgd en het is zeker bij een dergelijke diagnose van defecte nokkenassen aante raden om de rest van de motor op Black Sludge en mogelijke blokkage van de olieaanzuigzeef in het carter en de diverse oliekanalen te onderzoeken en zonodig te verhelpen. Dit kan voorkomen dat je straks na de dure reparatie na een tijdje nog verder van huis bent.
Je kan de motor ook laten reinigen door gespecialiseerde mensen die die onder noodzakelijk voortdurend monitoren van de motor doen. De is niet goedkoop maar zelf hobbiën kan door het losraken van residu tot grotere schade. De schade ontstaat vanwege afstand en hoogte het eerst in de kop maar ook andere delen als de krukaslagers en de turbo zijn voor goed en langdurig fuctioneren afhankelijk van een ongehinderde oliestroom van goede kwaliteit.
Een kennis in Zweden (voor het ontstaan van BS een nog wat ongunstiger klimaat had met zijn dealeronderhouden auto (9-5 met zelfde motor alleen de minder BS gevoelige T5) ook exact de door jou beschreven verschijnselen aan z'n auto, ook de gevolgen van BS. Voor hem zijn de reparaties onder Saabcoulance gedaan omdat hij het goede en tijdige onderhoud door een dealer kon aantonen en zijn probleem meldde binnen de gestelde termijn van naar ik meen 10 jaar. Of dit nu gezien het faillisement van Saab nu nog mogelijk is, is maar zeer de vraag. Vraag dit mogelijk na maar waarschijnlijk een no-no.
Nogmaals, het bovenstaande hoeft niet aan de orde te zijn maar gezien de ervaringen is dit zeer wel mogelijk. Op het Saabforum zijn er mensen die gespecialiseerd zijn in het oplossen van de geschetste problematiek
Suc6 met het oplossen van de problematiek, ben benieuwd naar de afloop.
Sb153b, Saabliefhebber
Ps mogelijk horen de spanners gevoed te worden met oliedruk..., overigens gaan balansaskettingen lang mee maar ze kunnen uiteindelijk rekken en da's eerder dan bij de nokkenasketting die gezien het werk dan meestal voor het gemak meevervangen wordt.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit is idd niet normaal.
Er is iets duidelijk mis met de smering van de kop of het gebruikte materiaal.
Idd in deze gevallen kontakt opnemen met een saab specialist of club/ forum.
Flush het blok en ververst de olie dan, laat oliedruk meten.
Laat motor draaien en kijk of de nokkenassen goed worden gesmeerd op het oog.

albert30 (0), 12 jaar geleden

Als eerste heel erg bedankt voor de reacties. Ik kan vanavond de auto weer ophalen.
Ze hebben er nu een gereviseerde kop op gezet, en een completen nieuwe distributie (balans en nokken assen) met toebehoren. Dit heeft zolang geduurd omdat ze moeite hadden met de levering van de onderdelen.
Delen van de kapotte balans assen spanner lagen onderin het carter werd mij verteld.
Dat er iets niet goed met de smering is, daar zit wel mee. Ik heb hem dus niet bij een Saab dealer gebracht voor reparatie.
En om na te zien of de modificatie voor mijn B207 motor is uitgevoerd kan ik niet achter komen, en ga er maar van uit dat het niet gebeurt is.
Er zal geen Saab dealer thuis zijn die dat onder garantie uit zal voeren denk ik.
Wat mij nog het meeste verbaas dat ik blijkbaar de enige ben die dit probleem heeft, hoeveel rijden er met een18t of 20t (B207) moter uit 2003??
Bij Saab dealer bij mij in de buurt is niet van dit probleem bekend.
Black Sludge moet toch zichtbaar zijn, de oude kop zag er keurig schoon uit.
Of is dit niet altijd het geval?
Vanavond haal ik hem weer op, en zal mijn bevinden melden.
Ik zal inderdaad kijken hoeveel olie er boven komt met stationair draaiende motor.
Ik blijf er toch een raar gevoel bij houden.

ps
ik zal een paar foto,s maken van de oude nokken assen en die online zetten om het te laten zien.

albert30 (0), 12 jaar geleden

ik heb de auto nu al weer een tijdje terug, en moet zeggen hij rijd weer perfect.
loop heel mooi rustig en stil.
ik twijfel wel of hij nu wel genoeg olie krijgt.
als ik de olie vul dop losdraai bij draaiende moter zie ik eigenlijk geen olie naar boven komen.
ook is de dop aan de onderzijde behoorlijk droog.
ik kan me herinneren als ik dat vroeger bij andere auto's deed de olie er toch wel uit sputterde.
oliepeil is op niveau volgens peilstok.
Mijn vraag is dit normaal?
Ik heb wat foto’s online gezet http://www.hattemnet.nl/saab.html en zou graag willen weten wat of jullie denken wat de oorzaak is van de slijtage van de nokken assen.

Mvg,

Albert

kaleido 1 (1620) PRO, 12 jaar geleden

Als de dop eraf is kijk je dan rechtstreeks op de nokken van de nokkenas of op een spatplaat?
Als je de nokkenas kunt zien draaien moet je de olie om de oren spatten .

albert30 (0), 12 jaar geleden

Nee er zit wel een spatscherm voor, ik kijk niet op de nokkne assen.
houd die dan alle olie spetters tegen?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Maak je nou niet al te druk,je hebt ook nog zoiets als garantie op de reparatie.
Als de boel echt niet gesmeerd word is het zo weer naar de knoppen.
Heb een beetje vertrouwen in de garage.
En anders vraag je er toch naar bij de garage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.