close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Saab 9-5: Roken als een ketter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2

Nu een jaar rij ik met een Saab 9-5 uit 2002.

Langzaam maar zeker gaat de auto meer en meer rook (zwart en donkergrijs ) uit zijn uitlaat proesten op de momenten dat hij vermogen moet leveren.
Dus wegtrekken vanuit 80 km. per uur naar 100 etc.
Rijden met een aanhangen is tegenwoordig rookgordijnen trekken.

Uiteraard is er al driftig naar gekeken door zowel saab als een diesel expert op de Veluwe.

Check en accoord bevonden zijn. luchtmassameter, intercooler, slangen.
De computer geeft geen storing aan, het vermogen is er, alleen hij rookt (uit de uitlaat)

Nu wil men drastisch gaan : verstuivers vervangen a 2600 euro all in. Brandstofpomp demonteren en testen.

Vraag : Zij er techneuten die deze 2.2 motor kennen en ook het probleem. Ik ga niet lukraak alles laten vervangen omdat we denken dat we dan vanzelf het probleem eens tegen komen.
Opmerking : de luchtmassameter zat bij inspectie wel in een bijzonder zwarte roeterige behuizing. Of dat al normaal is?

Ik hoor het wel. en tot die tijd....

Geplaatst door

Altijd een Saab (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt meer op een EGR klep die vervuild is en vast zit.
Zwart is teveel diesel dat niet goed verbrand door de teveel aan ulaatgas toevoeging door de vastzittende (open stand) klep.

Controleer dat eerst maar, en indien computerwijze mogelijk, afsluiten dat ding.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Deze 2.2 is toch dezelfde motor als in een opel.
Dan veroorzaakt de egr deze klachten.

primera p11 0

18 jaar

hey, altijd een saab
ik heb zo een vaag vermoede dat de turbo aant stuk gaan is heb net hetzelfde met een benzine versie veel rook bij vermogen vragen. teveel speling op de turbo as
groetjes

De eerste vraagsteller heeft een diesel i.p.v. benzine.

Check slangaansluitingen en hangen blijvende of te smerige egr klep

Bij een benzine versie kan door teveel speling op de turbo as en lager i.d.d. olie lekkage in het inlaat traject ontstaan.

Bij een diesel is de eerste verdachte de EGR klep.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

De poort vanaf de uitlaat nog voor de egr klep is DICHT gezet.

Het roken en proesten is gestopt.

Voorlopig dus de oplossing

Alvast bedankt!

De uitlaat zal nog wel vol zitten met roet, dit blaast er nu vanzelf uit, succes ;)

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-5 of stel zelf een nieuwe vraag.