Vorige week gekocht. Startte perfect. Rest van de week ook en is toch koud geweest. Wilde auto vanmorgen starten na de sneeuw eraf gehaald te hebben. Start, slaat even aan en direct weer af. Daarna niet aan praat te krijgen Even laten staan, weer geprobeerd. Slaat weer aan en direct weer af. Uitlaatgas stinkt enigzins. Ruikt niet zoals het normaal ruikt. Lijkt erop dat diesel niet wil ontbranden/ontploffen dan wel dat er niet voldoende brandstof wordt afgegeven. Zou vlokkende diesel een oorzaak kunnen zijn? Bij mijn weten is de diesel in de winter toch iets aangepast en komt dit probleem niet vaak meer voor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ditzelfde meegemaakt met een VW transporter.
Daarbij bleek dat de sleutel niet herkend werd. ( wegfahrsperre )
Dat meende ik eerst ook. Heb reserve sleutel gepakt maar hetzelfde euvel. Motorkap maar open. Even gewacht en toen weer geprobeerd te starten. Sloeg even aan en meteen af. Hoorde geluid. Gaan kijken en bleek dat er een vacummklep een vreemd geluid maakte. Er zitten er twee net naast de accu. De onderste rammelde. Dus los gehaald. Slangetje eraf en weer geprobeerd te starten. Sloeg meteen aan en bleef lopen. Slangetje erop en sloeg weer af. Dus slangetje weer losgehaald en toen hoorde ik dat hij lucht aanzoog. Ben er nog niet precies achter wat het is maar auto rijdt als slangetje losgekoppeld is. Maandag naar garage om uit te laten lezen. Is mogelijk kapotte vacuumklep of vacuumpomp.
14 jaar
Maarten vermoedelijk bedoel je de slang die naar de stop klep gaat plug deze even af met een 5 mm boutje ,zodat deze niet meer lekt.Dan kan je zonder probleem rijden.
Vermoedelijk is de regelklep stuk.
Groet Leo
Leo,
Als ik naast de accu kijk (vanaf de linkerzijkant van de auto net achter de accu) dan zijn daar twee vacuumkleppen (als ze zo heten tenminste) onder elkaar bevestig. Een plaatje van deze twee dingen is te vinden op deze link:
http://www.rendcarparts.nl/webshop/saab_....
Op deze site noemen ze het vacuumkleppen 2.2 TiD. Er zijn twee slangetjes aan bevestigd en er is een stekker met twee draden aan bevestigd. Aan één slangetje is een geel markering gegeven. De andere is gewoon helemaal zwart. De zwarte slang gaat naar achter het blok. De zwarte slang met gele markering is vrij kort. Ik kan echter niet exact zien waar die naar toe gaat. Volgens mij richting de vacuumpomp. Als ik het zwarte slangetje dicht maak dan stop de motor. Het lijkt erop dat er dan geen lucht meer bij mengsel gevoegd wordt en dat daardoor de verbranding niet meer plaats vindt.
Ik weet niet precies wat je met de stopklep bedoelt. Wel weet ik dat de motor stopt als ik het zwarte slangetje helemaal dicht houdt.
Misschien heb je wat aan deze informatie.
Ik hoor het wel. Alvast bedankt.
Groet, Maarten
14 jaar
Maarten dit zijn inderdaad vacuum regelkleppen ik denk dat er bij jouw nog geen stopklep op zit alleen op een later bouwjaar,gr Leo
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar