Ik kan de velgbouten van alle wielen op 1 velgbout na niet los krijgen. Mijn garagist heeft er 2 doppen op kapot gedraaid en tot een kracht van 500 Nm gegaan.
Ik heb begin 2017 bij het wisselen naar zomerbanden de velgbouten ingevet en handmatig vastgedraaid met een momentsleutel op 110Nm (volgens het boekje). Ik heb geen idee wat er gebeurd kan zijn dat de bouten zo extreem vast zitten.
Hoe kan ik de velgbouten los krijgen? Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een wielbout is allang afgebroken als deze met 500 Nm vast zou zitten , als ze een krachtdop gebruiken dan moet deze toch gewoon los te krijgen zijn , ik neem aan dat de bout er bij de wissel wel normaal recht in gedraaid is.
Krachtdop , met desnoods een verlengd krachtijzer , gaat deze gewoon los .
Van de 20 velgbouten zitten er 19 muurvast. Ze zijn recht ingedraaid, eerst losjes met de hand en dan aangedraaid met momentsleutel.
6 jaar
De fout die je gemaakt hebt is het invetten van de bouten...daardoor zijn ze veel vaster gaan zitten dan 110Nm.
Die 110Nm is gebaseerd op droge montage.
Maar wat kaleido 1 ook zegt: slagmoersleutel gebruiken met een krachtdop.
Voordat je de sleutel erop zet een paar flinke klappen met een hamer recht op de kop.
En onthoud: Wielbouten / moeren NOOIT INVETTEN !!
De bouten dus goed ontvetten voordat je ze er weer indraaid en het beste ook de wielnaaf gaten.
NIET invetten dus.
Ik ga morgen naar een garage voor een slagmoersleutel.
Hans4040 en kaleido 1 - bedankt voor de adviezen.
6 jaar
De velgbouten zijn met wat kracht handmatig losgedraaid.
Gelukkig geen extreem geweld gebruikt en dus geen beschadigingen.
Bedankt voor de hulp.
6 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar